Partnerzy portalu

Niepewny dla logistyki ekologiczny transport Renem

Ulewne deszcze podniosły w Niemczech wody na Renie do poziomu, który pozwala statkom towarowym pływać z pełnym załadunkiem – poinformowała w środę niemiecka federalna Agencja Żeglugi Śródlądowej (Wasserstraßen- und Schifffahrtsverwaltung des Bundes – WSV) Ale problem okresowego spadku wód i zakłóceń w transporcie nie zniknął, bowiem nawet niewielkie wahania ich poziomu mogą mieć znaczący wpływ na operacje żeglugowe.

fot. Charles01 – Wikimedia Commons

Dlatego firmy korzystające z żeglugi śródlądowej i przewoźnicy rzeczni w różny sposób przygotowują się do prawdopodobnego podobnego scenariusza w przyszłych latach – informują, niezależnie, agencje prasowe Bloomberg i Reuters.

Poprawa

Słoneczna pogoda w czerwcu spowodowała, że Ren stał się zbyt płytki, aby statki mogły pływać w pełni załadowane. Aby zrekompensować koszty działalności, operatorzy barek nałożyli dodatkowe opłaty frachtowe. 

Patrz też: Drożeje transport rzeczny w Niemczech, bo znów problemy z „niską” wodą w Renie 

Najnowsze dane ze strony internetowej WSV pokazują, że od kilku dni Ren gwałtownie przybrał w najbardziej newralgicznym dla żeglugi wąskim gardle Kaub – do blisko 3 metrów, podczas gdy w końcu czerwca tamtejszy poziom wód wynosił 1,2 – 1,4 m. „Nie można wykluczyć problemów z niską wodą, jeśli sierpień będzie bezdeszczowy, ale nie spodziewałbym się poważnych trudności w ciągu najbliższych kilku tygodni” – powiedział jeden z traderów towarowych cytowany przez Reutersa.

Znaczenie transportu wodnego

Co prawda Niemcy nie przodują w Europie pod względem udziału transportu śródlądowego w łącznej pracy przewozowej transportu lądowego, ale jest on znaczący. Według danych Eurostat za 2019 r., wskaźnik ten wynosił 7,7 proc. (dla porównania w Holandii 40,1 proc., w Bułgarii 30,5 proc.; w Polsce oscylował wokół 0 proc.). W szczególności właśnie Ren jest ważnym szlakiem żeglugowym dla transportu takich towarów jak: zboża, minerały, węgiel i produkty ropopochodne, w tym olej opałowy, czy wyroby chemiczne. 

Dlatego susza i niski stan wód w Renie pojawiające się cyklicznie od połowy ubiegłej dekady, silnie zakłóca największą gospodarkę Europy. Szczególnie latem 2018 r. i 2022 r. niemieckie firmy stanęły z tego powodu w obliczu problemów produkcyjnych. W ub.r. transport Renem zmalał do rekordowo niskiego wolumenu od 1990 r.

Adaptacja

Firmy i handlowcy starają się zaadoptować do tych nowych warunków zakładając, że „najgorsze może znów powrócić”.  Np. BASF wysyłał rzeką tradycyjnie ładuje i rozładowuje po ok. 15 barek dziennie, tj. 40 proc. wolumenu produktów. W tym roku postanowił, że będzie jednak zwiększać udział przewozów koleją i ciężarówkami. Z kolei firma Covestro planuje przenieść część produkcji do alternatywnych lokalizacji w Niemczech i Belgii. 

Na kapryśny Ren reagują też przewoźnicy wodni. Np. HGK z siedzibą w Kolonii, którego flotę liczy 350 barek, już rozpoczął wymianę części z nich na bardziej płaskodenne – na razie kupił cztery zestawy, zamówił trzy kolejne. Przypomina się, że np. zaledwie 10-centymetrowy spadek poziomu wody może przełożyć się na mniejszy załadunek barki o ok. 100 ton. Nowe barki mają w dużej części sprostać tym wymogom.

Według Bloomberga modernizacja barek to kosztowna inwestycja, a całkowita wymiana ich floty operującej na Renie może kosztować do 90 mld euro, nie licząc kosztów przebudowy rzeki w celu przyjęcia statków. Także i z tym trzeba się zmierzyć. Gdy w 2018 r. padł historyczny rekord niskich stanów wód, straty z tego powodu kosztowały niemiecki przemysł 5 mld euro.

Dyrektor niemieckiego Federalnego Instytutu Inżynierii i Badań Dróg Wodnych, Christoph Heinzelmann, powiedział w wywiadzie: „To, czego możemy doświadczyć dzisiaj raczej nadal jako wyjątek, stanie się normą w przyszłości. Z tego powodu pojawią się kolejne ograniczenia w transporcie rzecznym”.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close