Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Drożeje transport rzeczny w Niemczech, bo znów problemy z „niską” wodą w Renie 

Po długotrwałej bezdeszczowej pogodzie utrzymuje się niski poziom wody na wielu odcinkach Renu w Niemczech, szczególnie w górę rzeki od Duisburga. Uniemożliwia to żeglugę statków towarowych w pełni załadowanych i skutkuje tym, że operatorzy żądają dopłaty są zwykłych stawek frachtowych (opłaty za niską wodę – LWS).

Także w tym roku, podobnie jak w kilku ostatnich latach, niemieckie firmy stanęły z powodu „niskiej” wody w obliczu wąskich gardeł w dostawach i problemów produkcyjnych. Tyle że w tym roku zaczęło się to tuż przed początkiem lata, informuje agencja Bloomberg. W podobnym duchu przekazuje informacje agencja Reutera.

Statystyki i aktualny stan wód

Poziom wód i prognozy podaje pod prywatnym adresem (https://www.rhineforecast.com/ ) pracownik Międzynarodowej Agencji Energetycznej. W ważnym, ale w wąskim gardle Kaub jest obecnie ok. 135 cm wody (ale 20 bm. ok. 120 cm), w porównaniu z ok. jeszcze 350 cm w maju. Na wysokości Bonn i Kolonii Ren jest głęboki na 1,5 metra, a dopiero w Duisburgu 2,8 m (20 bm. 2,7 m). 

Zdolności do transportu rzecznego jest skrajnie różna w czterech głównych sekcjach Renu (Kaub, Kolonia, Duisburg, Emmerich), przy czym Kaub nie może obsługiwać gdy stan wód spada poniżej 81 cm, podczas na odcinku od Duisburga – na 181 cm. Agencje informacyjne przypominają, że w czerwcu ubiegłego roku poziom wody w Renie spadł poniżej 120 cm i w sierpniu 2022 r., malejąc do krytycznie niskiego stanu 32 cm w Kaub. 

Jak informuje Deutsche Bank w nocie, poziom wody poniżej 135 cm oznacza, że duża barka może być zmuszona do zmniejszenia obciążenia o ok. połowę. W latach 2018-2020 poziom wody w połowie czerwca wynosił ok. 220 – 320 cm – wynika z danych Refinitiv Eikon. 

Dopłaty przewoźników

MSC ogłosiło, że ponieważ poziom Renu spadł poniżej 150 cm, przekaże klientom LWS narzucone mu przez partnerów operatorów barek na usługi w transporcie do/ lub z Antwerpii i Rotterdamu. „Nawigacja jest nadal możliwa, ale z ograniczoną przepustowością” – poinformował przewoźnik oceaniczny. Jak zaznaczył, jeżeli sytuacja się pogorszy, „W związku z tym nie można zagwarantować zamknięcia portów w Antwerpii i Rotterdamie dla obsługi barek. Ponadto wszystkie koszty wynikające z tej sytuacji, takie jak przestój, zatrzymanie i przechowywanie, nie są ponoszone przez MSC”.

MSC zauważył, że „dopłaty mają zastosowanie tylko do transportu barkami Renem zarówno przed, jak i w trakcie przewozu z/do portów w Antwerpii i Rotterdamie na kierunku do: Niemiec,  Francji i Szwajcarii. Nie ma to wpływu na śródlądowe usługi dowozowe między Antwerpią a Rotterdamem”, informuje porta The Loadstar. Według niego, właściciele ładunków przyzwyczaili się z tego powodu do chaosu w europejskim sektorze transportu lądowego, także do tego, że zatłoczenie często rozciąga się na kilka dni.

Druga strona medalu

Jeden z byłych właścicieli barek powiedział dziennikarzowi The Loadstar, że wiadomość o dopłacie LWS „zwiększyła trudności, z jakimi borykają się właściciele ładunków, którzy chcą korzystać z transportu europejskiego”, lecz i branża transportu śródlądowego jako całość „pozostaje już w głębokim kryzysie”. W tym roku w samej Belgii ponad 275 firm transportowych – głównie przewoźników – złożyło wniosek o upadłość. Powodem był spadek popytu na transport rzeczny oraz jednoczesny spadek stawek frachtu. Rośną jedynie przewozy towarów w kontenerach. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close