Hapag-Lloyd przejmie 10 terminali w obu Amerykach
Grupa Hapag-Lloyd po uzyskaniu zgody chilijskiego organu antymonopolowego kupi 100% udziałów w spółkach SAAM Ports i SAAM Logistics. Wraz z tą transakcją niemiecki gigant przejmie 10 terminali kontenerowych zlokalizowanych w obu Amerykach.

Hapag-Lloyd i SM SAAM zawarły umowę ws. sprzedaży terminalowego i logistycznego biznesu Chilijczyków. Wartość transakcji wyniesie ok. 1 mld dol. Dzięki tej umowie niemiecki armator przejmie terminale w Iquique, Antofagasta, San Antonio, San Vicente i Corral (Chile), Port Everglades (USA), Mazatlán (Meksyk), Buenavista (Kolumbia), Guayaquil (Ekwador) i Caldera (Kostaryka). Terminale te łącznie przeładowały 3,5 mln TEU w 2021 r. i zatrudniają ponad 4000 osób. Transakcja obejmuje również przejęcie usług logistycznych chilijskiej grupy w ramach spółki SAAM Logistics, która zatrudnia 300 osób.
— Inwestowanie w infrastrukturę terminalową jest kluczowym elementem naszego programu strategicznego, a Ameryka Łacińska jest jednym z naszych silnych rynków. Przejęcie operacji terminalowych SM SAAM i uzupełniających usług logistycznych pomoże nam dalej wzmacniać naszą działalność, jednocześnie budując solidne i atrakcyjne portfolio terminali — skomentował Habben Jansen, prezes Hapag-Lloyd.
Z kolei grupa SAAM, która świadczy usługi holownicze w portach w 13 krajach i jest także właścicielem spółki Aerosan zajmującej się logistyką lotniczą zamierza skupić się na tych dwóch biznesach. — SAAM rozpoczyna nowy etap skoncentrowany na dwóch obszarach biznesowych, w których widzimy możliwości rozwoju. Wzmocnimy naszą działalność holowniczą, aby rozwijać się na nowych rynkach i stać się światowym liderem. Chcemy również rozszerzyć regionalną obecność Aerosan — skomentował Macario Valdés, prezes SAAM.
Inwestycje terminalowe
Nabycie chilijskich spółek to kolejna duża inwestycja Hapag-Lloyd w terminale logistyczne. Firma ta nabyła niedawno udziały w terminalach w Wilhelmshaven i Altenwerder w Hamburgu. W styczniu br niemiecki armator nabył mniejszościowy pakiet 49% akcji we włoskiej grupie Spinelli, która jest m.in. operatorem terminali w Genui i Salerno. Hapag-Lloyd przejął też 40% udziałów w indyjskiej grupie J M Baxi Ports & Logistics. Niemiecki operator inwestuje także w budowę nowego terminalu w porcie Damietta w Egipcie.
W ostatnich latach najwięksi operatorzy transportu kontenerowego inwestowali w przejmowanie firm logistycznych, realizując strategię integracji wertykalnej, wchodząc w sektor logistyki lądowej, transportu kolejowego i lotniczego. Do największych transakcji należało przejęcie Bolloré Africa Logistics przez MSC za 6,4 mld dol., zakup Ingram Micro Commerce & Lifecycle Services za 3 mld dol.przez CMA CGM, czy przejęcie LF Logistics przez Maersk za 3,6 mld dol. Linie żeglugi kontenerowej mogą sobie pozwolić na takie duże inwestycje, gdyż osiągnęły rekordowe zyski w czasie zakłóceń łańcuchów logistycznych podczas pandemii covid. Jednocześnie integracja wertykalna budzi obawy organizacji skupiających firmy spedycyjne.
Czytaj też: Integracja wertykalna w branży logistycznej niepokoi spedytorów