COSCO zwodowało pierwszy elektryczny kontenerowiec dowozowy
Chiński armator COSCO Shipping poinformował o zakończeniu powodzeniem prób wodnych pierwszego zamówionego przez tę firmę kontenerowca żeglugi bliskiego zasięgu o pojemności 700 TEU. Statek zbudowany został w stoczni COSCO w Yangzhou i będzie wykorzystywany na drogach wodnych śródlądowych i trasach przybrzeżnych.

Statek wyposażony jest w 2 silniki elektryczne o mocy 900 kW do zasilania, których wykorzystywane są wymienne akumulatory o rozmiarze kontenera 20-stopowego. Łącznie wyprodukowano 36 takich wymiennych baterii dla tego kontenerowca, a każda z nich ma pojemność 50,000 kWh. Stosowanie takich akumulatorów sprawia, że statek nie musi czekać w porcie na naładowanie.
Kontenerowiec oznaczony numerem N997 ma długość 119,8 m, szerokość 23,6 m i zanurzenie 5,5 m. Wyporność jednostki wynosi 10 000 ton. Statek może żeglować bez wymiany akumulatorów na trasach do 600 mil morskich, a w trakcie rejsu trwającego 24 godziny redukuje emisje CO2 o 35 ton w porównaniu do statku z klasycznym napędem. COSCO zamówiło dwie takie eksperymentalne jednostki. Budowa drugiego elektrycznego feedera rozpoczęła się w maju br. Projekt ten jest częścią ogłoszonego przez rząd Chin planu dekarbonizacji gospodarki.
— COSCO Shipping Development będzie nadal zaangażowane w promowanie i wdrażanie elektrycznych statków na krajowych wodach śródlądowych i przybrzeżnych, przyczyniając się do rozwoju ekologicznych, bezemisyjnych rozwiązań żeglugowych — zapowiada chiński armator.
COSCO nawiązało również niedawno współpracę z brytyjską firmą Anemoi Marine Technologies, która dostarcza żagle typu rotory Flettnera do zastosowań w żegludze komercyjnej. Statki wspomagane napędem wiatrowym już pojawiają się na szlakach morskich.
Czytaj też: Kontenerowiec z napędem wspomaganym wiatrem otrzymał zgodę Bureau Veritas