Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Kontenerowiec z napędem wspomaganym wiatrem otrzymał zgodę Bureau Veritas

Trade Wings 2500 – projekt nowatorskiego kontenerowca z żaglami skrzydłowymi uzyskał zgodę francuskiego towarzystwa klasyfikacyjnego Bureau Veritas. Wykorzystanie napędu wiatrowego pozwoli zmniejszyć emisje CO2 statku o 35%.

wspomaganym wiatrem
fot. mat. prasowe

Projekt kontenerowca o pojemności 2500 TEU opracowany został przez spółki VPLP Design, Alwena Shipping i AYRO z Francji oraz SDARI z Chin. Statek ma mieć długość 197 m i szerokość 32 m oraz wypornośc 32 tys. t. 

Najciekawszym zaproponowanym rozwiązaniem jest użycie sześciu żagli skrzydłowych, zamontowanych na przesuwnym mechanizmie, który pozwala je chować, kiedy statek jest w porcie, minimalizując w ten sposób wpływ na operacje ładunkowe. Napęd żaglowy współpracuje z silnikiem elektrycznym zasilanym prądem wytwarzanym z prądnicy na LNG. Zbiornik LNG jest oparty na systemie hermetycznym GTT 'Mark III, a prądnica z napędem LNG jest zaprojektowana z 4-suwowymi agregatami prądotwórczymi na czysty gaz. Taka konstrukcja pozwala w przyszłości na zastosowanie różnego paliwa w tym amoniaku lub wodoru. 

Trade Wings 2,500 może być wykorzystany zarówno w żegludze short sea jak i na trasach oceanicznych. Konstrukcja jednostki minimalizuje czas operacji portowych dzięki zwiększonej manewrowości. Projektanci statku deklarują, że na typowej trasie oceanicznej o dystansie 4 tys. mil morskich Trade Wings 2500 może zaoszczędzić 35% emisji CO2 w porównaniu do konwencjonalnego kontenerowca. Z tego 57% redukcji emisji wynika z optymalizacji napędu LNG a 43% z zastosowania żagli. 

Duży potencjał wiatru

— Napęd wspomagany wiatrem to rozwiązanie o dużym potencjale, które może przyczynić się do długoterminowej dekarbonizacji transportu morskiego. Właśnie opublikowaliśmy nowe przepisy dotyczące systemów napędu wiatrowego – a ten innowacyjny projekt, zatwierdzony zasadniczo przez BV, obejmujący mechanizm ślizgowy, pokazuje wykonalność napędu wspomaganego wiatrem na pokładzie kontenerowców z ograniczeniami miejsca na pokładzie. Bureau Veritas nadal zajmuje się wyzwaniami związanymi z transformacją energetyczną, dostarczając rozwiązania w zakresie wymagań bezpieczeństwa, ryzyka i wydajności dla innowacji w przyszłych paliwach i układach napędowych — skomentował Alex Gregg-Smiths, wiceprezydent Bureau Veritas na Północną Azję. 

Projekt Trade Wings 2500 nie jest jedynym opracowywanym obecnie statkiem towarowym wykorzystującym napęd wiatrowy. Francuski armator i operator Neoline planuje skierować do pracy do 2023 r. pierwszy statek z napędem wiatrowym, który będzie mógł zabrać 280 TEU lub 500 samochodów w konfiguracji ro-ro. Z kolei W Finlandii do eksploatacji wszedł prom pasażersko – samochodowy (Viking Line) z tzw. rotorami Flettnera, tj. obracającymi się wokół pionowej osi wirnikami, napędzanymi wiatrem, które pozwalają zaoszczędzić rocznie 900 ton ropy naftowej.

Zobacz także: Trudna dekarbonizacja transportu morskiego

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close