Kontenerowiec z napędem wspomaganym wiatrem otrzymał zgodę Bureau Veritas
Trade Wings 2500 – projekt nowatorskiego kontenerowca z żaglami skrzydłowymi uzyskał zgodę francuskiego towarzystwa klasyfikacyjnego Bureau Veritas. Wykorzystanie napędu wiatrowego pozwoli zmniejszyć emisje CO2 statku o 35%.

Projekt kontenerowca o pojemności 2500 TEU opracowany został przez spółki VPLP Design, Alwena Shipping i AYRO z Francji oraz SDARI z Chin. Statek ma mieć długość 197 m i szerokość 32 m oraz wypornośc 32 tys. t.
Najciekawszym zaproponowanym rozwiązaniem jest użycie sześciu żagli skrzydłowych, zamontowanych na przesuwnym mechanizmie, który pozwala je chować, kiedy statek jest w porcie, minimalizując w ten sposób wpływ na operacje ładunkowe. Napęd żaglowy współpracuje z silnikiem elektrycznym zasilanym prądem wytwarzanym z prądnicy na LNG. Zbiornik LNG jest oparty na systemie hermetycznym GTT 'Mark III, a prądnica z napędem LNG jest zaprojektowana z 4-suwowymi agregatami prądotwórczymi na czysty gaz. Taka konstrukcja pozwala w przyszłości na zastosowanie różnego paliwa w tym amoniaku lub wodoru.
Trade Wings 2,500 może być wykorzystany zarówno w żegludze short sea jak i na trasach oceanicznych. Konstrukcja jednostki minimalizuje czas operacji portowych dzięki zwiększonej manewrowości. Projektanci statku deklarują, że na typowej trasie oceanicznej o dystansie 4 tys. mil morskich Trade Wings 2500 może zaoszczędzić 35% emisji CO2 w porównaniu do konwencjonalnego kontenerowca. Z tego 57% redukcji emisji wynika z optymalizacji napędu LNG a 43% z zastosowania żagli.
Duży potencjał wiatru
— Napęd wspomagany wiatrem to rozwiązanie o dużym potencjale, które może przyczynić się do długoterminowej dekarbonizacji transportu morskiego. Właśnie opublikowaliśmy nowe przepisy dotyczące systemów napędu wiatrowego – a ten innowacyjny projekt, zatwierdzony zasadniczo przez BV, obejmujący mechanizm ślizgowy, pokazuje wykonalność napędu wspomaganego wiatrem na pokładzie kontenerowców z ograniczeniami miejsca na pokładzie. Bureau Veritas nadal zajmuje się wyzwaniami związanymi z transformacją energetyczną, dostarczając rozwiązania w zakresie wymagań bezpieczeństwa, ryzyka i wydajności dla innowacji w przyszłych paliwach i układach napędowych — skomentował Alex Gregg-Smiths, wiceprezydent Bureau Veritas na Północną Azję.
Projekt Trade Wings 2500 nie jest jedynym opracowywanym obecnie statkiem towarowym wykorzystującym napęd wiatrowy. Francuski armator i operator Neoline planuje skierować do pracy do 2023 r. pierwszy statek z napędem wiatrowym, który będzie mógł zabrać 280 TEU lub 500 samochodów w konfiguracji ro-ro. Z kolei W Finlandii do eksploatacji wszedł prom pasażersko – samochodowy (Viking Line) z tzw. rotorami Flettnera, tj. obracającymi się wokół pionowej osi wirnikami, napędzanymi wiatrem, które pozwalają zaoszczędzić rocznie 900 ton ropy naftowej.
Zobacz także: Trudna dekarbonizacja transportu morskiego