Partnerzy portalu

Turkmenistan wejdzie do korytarza INSTC

Turkmenistan zostanie włączony do Międzynarodowego Korytarza Północ — Południe (INSTC). Rosja zgodziła się na wejście tej środkowoazjatyckiej republiki do projektu korytarza intermodalnego. 

Premier Federacji Rosyjskiej Michaił Miszustin podpisał dekret wyrażający zgodę na dołączenie Turkmenistanu do korytarza INSTC. Ten liczący 7200 szlak transportowy łączy Europę Północna, Rosję z Indiami i Iranem przez Azebejdżan. Korytarz obejmuje zarówno linie kolejowe jak i trasy morskie. W zamierzeniu Rosji ma to być alternatywa dla żeglugi przez Kanał Sueski oraz projekt wzmacniający współpracę gospodarczą z Iranem.

Włączenie Turkmenistanu to tego projektu rozszerzy korytarz o port Turkmenbaszy i linie kolejowe łączące ten kraj z Iranem, a w przyszłości także z Afganistanem. —Rozwijana jest możliwość wykorzystania innego kierunku – przez stację Artik na turkmeńskiej linii Aszchabad-Maria, gdzie powstał i funkcjonuje prywatny terminal cargo do przeładunku towarów między transportem kolejowym a drogowym. W ramach rozwoju transportu multimodalnego Turkmenistan pracuje również nad zapewnieniem kierowcom preferencyjnych warunków, w tym uproszczonych zasad wizowych i taryf — zapowiedział Mammetkhan Chakiyev, dyrektor Agencji Transportu i Komunikacji Turkmenistanu.

Testowe przejazdy

Pierwszy skład intermodalny przejechał korytarzem INSTC w 2021 z Finlandii do Indii. Dotychczas jednak korytarz ten nie spotkał się z zainteresowaniem operatorów logistycznych, na co wpływa długi transit time i wysokie koszty w porównaniu do żeglugi oceanicznej. W czerwcu br. wyruszył testowy skład z Czelabińska w Rosji przez Kazachstan, Turkmenistan, Iran do Arabii Saudyjskiej. Państwowe koleje krajów wchodzących w skład korytarza powołają spółkę joint venture, która będzie operatorem logistycznym dla połączeń intermodalnych na INSTC. 

Obecnie najbardziej preferowaną przez operatorów logistycznych nitką korytarza jest właśnie szlak przez porty na wschodnim wybrzeżu Morza Kaspijskiego, Kazachstan i Turkmenistan. Trasa przez Azerbejdżan nie jest popularna ze względu na brak połączenia kolejowego z Iranem. Wkrótce jednak się to zmieni gdyż Rosja i Iran podpisały umowę na budowę brakującego irańskiego odcinka linii kolejowej łączącej Azerbejdżan z wybrzeżem Iranu.

Czytaj też: Iran i Rosja wybudują brakujący odcinek korytarza INSTC

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close