Turkmenistan wejdzie do korytarza INSTC
Turkmenistan zostanie włączony do Międzynarodowego Korytarza Północ — Południe (INSTC). Rosja zgodziła się na wejście tej środkowoazjatyckiej republiki do projektu korytarza intermodalnego.

Premier Federacji Rosyjskiej Michaił Miszustin podpisał dekret wyrażający zgodę na dołączenie Turkmenistanu do korytarza INSTC. Ten liczący 7200 szlak transportowy łączy Europę Północna, Rosję z Indiami i Iranem przez Azebejdżan. Korytarz obejmuje zarówno linie kolejowe jak i trasy morskie. W zamierzeniu Rosji ma to być alternatywa dla żeglugi przez Kanał Sueski oraz projekt wzmacniający współpracę gospodarczą z Iranem.
Włączenie Turkmenistanu to tego projektu rozszerzy korytarz o port Turkmenbaszy i linie kolejowe łączące ten kraj z Iranem, a w przyszłości także z Afganistanem. —Rozwijana jest możliwość wykorzystania innego kierunku – przez stację Artik na turkmeńskiej linii Aszchabad-Maria, gdzie powstał i funkcjonuje prywatny terminal cargo do przeładunku towarów między transportem kolejowym a drogowym. W ramach rozwoju transportu multimodalnego Turkmenistan pracuje również nad zapewnieniem kierowcom preferencyjnych warunków, w tym uproszczonych zasad wizowych i taryf — zapowiedział Mammetkhan Chakiyev, dyrektor Agencji Transportu i Komunikacji Turkmenistanu.
Testowe przejazdy
Pierwszy skład intermodalny przejechał korytarzem INSTC w 2021 z Finlandii do Indii. Dotychczas jednak korytarz ten nie spotkał się z zainteresowaniem operatorów logistycznych, na co wpływa długi transit time i wysokie koszty w porównaniu do żeglugi oceanicznej. W czerwcu br. wyruszył testowy skład z Czelabińska w Rosji przez Kazachstan, Turkmenistan, Iran do Arabii Saudyjskiej. Państwowe koleje krajów wchodzących w skład korytarza powołają spółkę joint venture, która będzie operatorem logistycznym dla połączeń intermodalnych na INSTC.
Obecnie najbardziej preferowaną przez operatorów logistycznych nitką korytarza jest właśnie szlak przez porty na wschodnim wybrzeżu Morza Kaspijskiego, Kazachstan i Turkmenistan. Trasa przez Azerbejdżan nie jest popularna ze względu na brak połączenia kolejowego z Iranem. Wkrótce jednak się to zmieni gdyż Rosja i Iran podpisały umowę na budowę brakującego irańskiego odcinka linii kolejowej łączącej Azerbejdżan z wybrzeżem Iranu.
Czytaj też: Iran i Rosja wybudują brakujący odcinek korytarza INSTC