Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Iran i Rosja wybudują brakujący odcinek korytarza INSTC

Iran i Rosja zbudują linię kolejową wzdłuż Międzynarodowego Korytarza Północ — Południe (INSTC) łączącego Europę z południową Azją. Dzięki tej inwestycji uzupełnione zostanie brakujące ogniwo kolejowego korytarza. 

Umowa ws. budowy 162 km linii kolejowej podpisana została 17 maja w obecności prezydentów Iranu i Rosji. Nowa magistrala powstanie wzdłóż wybrzeża Morza Kaspijskiego i połączy irańskie miasta Rasht przy granicy z Azerbejdżanem z Astara w północnym Iranie. Dzięki tej inwestycji irańska sieć kolejowa będzie mieć bezpośrednie połączenie z systemem kolejowym państw WNP. Obecnie ten odcinek jest brakującym elementem korytarza INSTC, a ładunki między irańskimi miastami transportować trzeba samochodami, co podwyższa koszty i wydłuża transit time. 

Zgodnie z umową, Rosja zainwestuje 1,6 mld euro w budowę nowej magistrali kolejowej, która ma być zrealizowana w ciągu 48-miesięcy. Porozumienie to jest kolejnym przykładem współpracy dwóch krajów objętych sankcjami państw zachodnich. Rosja poszukuje nowych rynków i możliwości biznesowych. Władimir Putin wyraził nadzieję, że korytarz INSTC pozwoli zwiększyć wymianę handlową nie tylko z Iranem, ale też krajami arabskimi i Indiami. Na uruchomieniu korytarza zyska także Azerbejdżan, który leży na skrzyżowaniu euroazjatyckiego szlaku północ — południe i Korytarza Środkowego wschód — zachód łączącego Chiny, Azję Środkową z Europą.

Iran z kolei liczy na rozwój współpracy z krajami Euroazjatyckiej Wspólnoty Gospodarczej (do której należy Rosja, Białoruś, Kazachstan, Kirgistan i Tadżykistan, a Azerbejdżan ma status obserwatora). Teheran i kraje członkowskie tej organizacji tej organizacji zadeklarowali chęć likwidacji wzajemnych barier handlowych.

Geopolityka

Sam pomysł uruchomienia korytarza intermodalnego INSTC łączącego Rosję, Azerbejdżan, Iran z Indiami (przez irański port Bandar Abbas i Bombaj) nie jest nowy, a jego koncepcja sformułowana została jeszcze przed rosyjską agresją militarną na Ukrainę i nałożeniem przez UE sankcji gospodarczych na Rosje i Białoruś. W założeniu korytarz ten miał również łączyć Europę północną z krajami południowoazjatyckimi. Pierwszy testowy pociąg na tym szlaku wyruszył w 2021 z Finlandii do Indii. Jednakże, ze względu na koszty i mało atrakcyjny transit time korytarz ten nie spotkał się z zainteresowaniem operatorów logistycznych. Budowa brakującego odcinka linii kolejowej co prawda poprawi funkcjonowania korytarza INSTC, ale obecnie na przeszkodzie jego rozwoju są złe stosunki polityczno-gospodarcze między Rosją i Iranem a UE.

Czytaj też: Pierwszy pociąg transportujący kontenery z Europy do Indii dotarł do Azerbejdżanu

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close