Iran i Rosja wybudują brakujący odcinek korytarza INSTC
Iran i Rosja zbudują linię kolejową wzdłuż Międzynarodowego Korytarza Północ — Południe (INSTC) łączącego Europę z południową Azją. Dzięki tej inwestycji uzupełnione zostanie brakujące ogniwo kolejowego korytarza.
Umowa ws. budowy 162 km linii kolejowej podpisana została 17 maja w obecności prezydentów Iranu i Rosji. Nowa magistrala powstanie wzdłóż wybrzeża Morza Kaspijskiego i połączy irańskie miasta Rasht przy granicy z Azerbejdżanem z Astara w północnym Iranie. Dzięki tej inwestycji irańska sieć kolejowa będzie mieć bezpośrednie połączenie z systemem kolejowym państw WNP. Obecnie ten odcinek jest brakującym elementem korytarza INSTC, a ładunki między irańskimi miastami transportować trzeba samochodami, co podwyższa koszty i wydłuża transit time.
Zgodnie z umową, Rosja zainwestuje 1,6 mld euro w budowę nowej magistrali kolejowej, która ma być zrealizowana w ciągu 48-miesięcy. Porozumienie to jest kolejnym przykładem współpracy dwóch krajów objętych sankcjami państw zachodnich. Rosja poszukuje nowych rynków i możliwości biznesowych. Władimir Putin wyraził nadzieję, że korytarz INSTC pozwoli zwiększyć wymianę handlową nie tylko z Iranem, ale też krajami arabskimi i Indiami. Na uruchomieniu korytarza zyska także Azerbejdżan, który leży na skrzyżowaniu euroazjatyckiego szlaku północ — południe i Korytarza Środkowego wschód — zachód łączącego Chiny, Azję Środkową z Europą.
Iran z kolei liczy na rozwój współpracy z krajami Euroazjatyckiej Wspólnoty Gospodarczej (do której należy Rosja, Białoruś, Kazachstan, Kirgistan i Tadżykistan, a Azerbejdżan ma status obserwatora). Teheran i kraje członkowskie tej organizacji tej organizacji zadeklarowali chęć likwidacji wzajemnych barier handlowych.
Geopolityka
Sam pomysł uruchomienia korytarza intermodalnego INSTC łączącego Rosję, Azerbejdżan, Iran z Indiami (przez irański port Bandar Abbas i Bombaj) nie jest nowy, a jego koncepcja sformułowana została jeszcze przed rosyjską agresją militarną na Ukrainę i nałożeniem przez UE sankcji gospodarczych na Rosje i Białoruś. W założeniu korytarz ten miał również łączyć Europę północną z krajami południowoazjatyckimi. Pierwszy testowy pociąg na tym szlaku wyruszył w 2021 z Finlandii do Indii. Jednakże, ze względu na koszty i mało atrakcyjny transit time korytarz ten nie spotkał się z zainteresowaniem operatorów logistycznych. Budowa brakującego odcinka linii kolejowej co prawda poprawi funkcjonowania korytarza INSTC, ale obecnie na przeszkodzie jego rozwoju są złe stosunki polityczno-gospodarcze między Rosją i Iranem a UE.
Czytaj też: Pierwszy pociąg transportujący kontenery z Europy do Indii dotarł do Azerbejdżanu