KE przedstawiła projekt regulacji jednolitego obszaru kolejowego
Komisja Europejska przedstawiła pakiet legislacji mających przyspieszyć dekarbonizację transportu towarowego poprzez zwiększenie udziału kolei w przewozach cargo i wprowadzenie na drogi zeroemisyjnych ciężarówek. Organizacje branżowe poparły propozycję wprowadzenia jednolitego obszaru kolejowego, choć mają zastrzeżenia do zmian regulacji transportu drogowego.

KE przedstawiła 11 lipca dwa projekty regulacji. Pierwsza dotyczy reformy zarządzania przepustowością linii kolejowych, w ramach które utworzony zostanie jednolity europejski obszar kolejowy. Obecnie rozkłady jazdy przygotowywane są oddzielnie przez każdego krajowego zarządcę infrastruktury a ich koordynacja często kuleje, co powoduje że pociągi muszą czekać nieraz wiele godzin na możliwość przekroczenia granicy. Szczególnie duże problemy z przekraczaniem granic pojawiają się w czasie zamknięć torowych podczas prac remontowych, które również nie są koordynowane. Utworzenie jednolitego obszaru kolejowego zreformuje sposób układania rozkładów jazdy dla pociągów międzynarodowych, co zwiększy przepustowość linii kolejowych.
Nowa dyrektywa zakłada powołanie Europejskiej Sieci Zarządców Infrastruktury, która będzie koordynować układanie rozkładów jazdy oraz wspierać zarządzanie ruchem kolejowym w sytuacjach kryzysowych. Wprowadzone zostaną także wytyczne dla inteligentnego zarządzania przepustowością w oparciu o nowoczesne narzędzia cyfrowe.
Czytaj też: Cyfryzacja sposobem na harmonizację rozkładów jazdy w Europie
Cięższe e-ciężarówki
Druga propozycja dotyczy regulacji wagi i rozmiarów pojazdów drogowych. KE chce by ciężarówki zeroemisyjne miały większą dopuszczalną masę i długość. To odpowiedź na problem ograniczonej pojemności netto elektrycznych ciężarówek z powodu dużej masy baterii, co obecnie zniechęca wielu przewoźników do zastąpienia pojazdów dieslowskich ekologicznymi. Ponadto zwiększenie dopuszczalnej długości pojazdów pozwoli na stosowanie bardziej areodynamicznych kształtów kabin kierowców, co zmniejszy zużycie energii. Propozycje KE to kolejne po nowelizacji Dyrektywy TEN-T projektu w ramach Zielonego Ładu dla transportu. W następnych miesiącach przedstawione będą propozycje nowelizacji dyrektywy o transporcie intermodalnym.
Przedstawiciele branży kolejowej i intermodalnej z zadowoleniem przyjęli, długo oczekiwaną reformę zarządzania przepustowością sieci kolejowej choć wyrazili wątpliwości co do zmian regulacji samochodów ciężarowych. Zdaniem Europejskiego Stowarzyszenia Kolei Towarowych zmiany przepisów umożliwiających zwiększenie dopuszczalnej masy e-ciężarówek powinny być wprowadzone jednocześnie z nowelizacją dyrektywy intermodalnej aby tworzyć jednolity pakiet. — Prace nad przeglądem dyrektywy w sprawie wagi i wymiarów muszą być prowadzone w połączeniu z nowelizacją dyrektywy w sprawie transportu kombinowanego, która zostanie opublikowana jeszcze w tym miesiącu. Oba teksty muszą zapewniać interoperacyjność drogowego i kolejowego transportu towarowego, a także uczciwą konkurencję między rodzajami transportu — stwierdzono w oświadczeniu ERFA.
Z kolei Unia Międzynarodowych Kombinowanych Przewozów Drogowo — Kolejowych stwierdziła, że poprawa przepustowości na transgranicznych stacjach kolejowych jest kluczowa dla zwiększenia wolumenu przewozów intermodalnych w Europie. — Transport kombinowany „od drzwi do drzwi” mógłby realistycznie potroić swoją wydajność do 2050 r. jeśli ramy regulacyjne zostaną odpowiednio zmienione. Wszystkie wnioski legislacyjne zawarte w pakiecie dotyczącym ekologicznego transportu towarowego są również powiązane z rozporządzeniem TEN-T, które jest obecnie poddawane przeglądowi, co stwarza wyjątkową okazję do przyjęcia całościowego podejścia legislacyjnego poprawiającego sytuację gospodarki i środowiska — napisano w opinii UIRR.