Cyfryzacja sposobem na harmonizację rozkładów jazdy w Europie
Cyfryzacja może przyczynić się do poprawy harmonizacji rozkładów jazdy ustalanych przez europejskich zarządców infrastruktury a tym samym obniżyć koszty i poprawić konkurencyjność międzysektorową kolei – uważają przedsiębiorcy.

Wąskie gardła na sieci kolejowej są istotnym czynnikiem ograniczającym możliwość przeniesienia modalnego transportu towarowego z dróg na kolej. Szczególnie dużym problemem są miejsca, w których linie kolejowe przekraczają granice państw członkowskich. Często zdarza się, że pociągi towarowe muszą wiele godzin czekać na wjazd do sąsiedniego kraju. Takich problemów nie mają przewoźnicy drogowi, którzy korzystają z dobrodziejstw jednego europejskiego rynku i Strefy Schengen.
Europejska kolej ciągle nie jest zjednoczona. Przyczyną wąskich gardeł są nie tylko ograniczenia techniczne infrastruktury ale problemy organizacyjne. Rozkłady jazdy nie są zharmonizowane. Przedsiębiorstwa kolejowe zrzeszone w organizacjach: ERFA, ALLRAIL i Forum Train Europe uważają, że Europa potrzebuje wspólnego zarządzania przepustowością sieci kolejowej, co powinno zostać ujęte w prawie wspólnotowym. Lepsze wykorzystanie infrastruktury pozwoli na przeniesienie ładunków na kolej i obniży koszty.
— Sposób zarządzania zdolnością przepustową będzie jednym z największych problemów, z jakimi borykają się kolejowe przedsiębiorstwa towarowe w nadchodzących latach. Transport kolejowy potrzebuje systemu, który jest europejski, cyfrowy, elastyczny i bezpieczny, aby sprostać potrzebom naszych klientów. W związku z tym zdecydowanie popieramy wspólną wizję uzgodnioną z FTE i Allrail. Wierzymy, że wyznacza jasny plan działania dotyczący tego, w jaki sposób wszystkie podmioty, zarówno rządowe, jak i branżowe, mogą przejść w kierunku lepszego systemu zarządzania zdolnością — komentuje Dirk Stahl, prezes ERFA.
Cyfryzacja
Organizacje branżowe wskazują na potencjał narzędzi cyfrowych, które mogą usprawnić wymianę informacji między zarządcami infrastruktury, co może być pierwszym krokiem do wprowadzenia zharmonizowanego zarządzania zdolnością przepustową. W tym celu konieczne jest opracowanie standardu cyfrowego dostępu do infrastruktury, co powinno być uregulowane w normach TSI. Przedsiębiorstwa apelują o „zdecydowaną redukcję” liczby specyficznych dla poszczególnych zarządców parametrów uzupełniających dostosowanie procesów, ponieważ prowadzą one do tego, że interfejsy i aplikacje nie mogą być używane w sposób interoperacyjny. Dopóki istnieją specyfikacje krajowe firmy muszą inwestować w odrębne interfejsy w każdym kraju członkowskim.
Konieczne jest także zorientowane na rynek ustalanie rozkładów jazdy. Jak wskazano w apelu konkurencyjne środki transportu są w stanie zmienić rozkład jazdy w ciągu paru sekund, a kolej potrzebuje na to całych tygodni. Większa elastyczność w ustalaniu rozkładu jazdy może wymagać „znacznej modernizacji systemów planowania wewnętrznego zarządców, ale przyniesie to korzyści wszystkim etapom planowania pod względem czasu i jakości” — stwierdzono w liście otwartym ERFA, Allrail i TFE.