Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Węgry obniżają opłaty za dostęp do infrastruktury kolejowej

Rząd Węgier podjął decyzję o przeznaczeniu 9 mln forintów na sfinansowanie obniżki opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej. Średnio przewoźnicy będą płacić o 40% mniej niż dotychczas. Węgry są kolejnym krajem, który postanowił wesprzeć branżę kolejową, która mocno odczuwa skutki kryzysu energetycznego i znaczącego wzrostu cen energii elektrycznej w ubiegłym roku.

Zgodnie z opublikowaną 17 lipca decyzją, opłaty za dostęp do infrastruktury kolejowej w tym kraju zostaną w tym roku obniżone średnio o 40%. Rząd Węgier rezygnuje bowiem z pobierania dodatkowych opłat wprowadzonych na pokrycie kosztów energii (na Węgrzech przewoźnicy płacą za energię trakcyjną zarządcy infrastruktury). Decyzja obowiązuje wstecznie od 1 stycznia, a przewoźnicy otrzymają rekompensatę poniesionych już opłat. O wprowadzenie tej obniżki od wielu miesięcy apelowały węgierskie organizacje skupiające przedsiębiorstwa kolejowe, które wskazywały, że wysokie ceny energii trakcyjnej obniżają konkurencyjność kolei i grożą odwrotną zmiana modalną, czyli przeniesieniem transportu towarów z kolei na drogi. 

— Od 1,5 roku walczymy o zniesienie dopłaty za dostęp do sieci wraz z naszymi firmami członkowskimi. Rezolucja rządu nr 1280/2023 (VII.17.) „w sprawie poprawy konkurencyjności kolejowego transportu towarowego i obniżenia opłat za dostęp do sieci” zawiera kolejny ważny rezultat. Z jednej strony rząd nie myśli tylko o jednorazowym wsparciu. Jest to zgodne z naszą propozycją utrzymania tej formy wsparcia tak długo, jak długo przedsiębiorstwa są uzależnione od zamówień energetycznych, tj. nie można rozwijać możliwości samodzielnego zakupu energii. Od wybuchu kryzysu energetycznego wspieraliśmy i rozpoczęliśmy prace nad restrukturyzacją rynku trakcji kolejowej i nietrakcyjnej energii elektrycznej, aby umożliwić przedsiębiorstwom kolejowym zakup energii elektrycznej niezależnie od zarządcy infrastruktury — skomentował Lajos Hódosi, dyrektor stowarzyszenia HUNGRAIL w mediach społecznościowych.

Możliwość obniżenia lub zawieszenia pobierania opłat za dostęp do infrastruktury wprowadzona została w unijnej dyrektywie 2020/1429 uchwalonej w 2020 w ramach pakietu wsparcia sektora kolejowego w czasie pandemii covid. W ubiegłym roku Komisja Europejska wydłużyła obowiązywanie tej dyrektywy z powodu drastycznego wzrostu cen energii trakcyjnej dla kolei, który znacznie przekroczył wzrost cen paliw, co spowodowało obniżenie konkurencyjności transportu kolejowego względem samochodowego. Jak do tej pory z możliwości obniżenia stawek dostępu skorzystało kilka państw m.in. Niemcy, Czechy i Holandia. Polska ,w której opłaty infrastrukturalne są jednymi z najwyższych w Europie a średnia prędkość pociągów towarowych jedną z najgorszych, nie zdecydowała się na takie wsparcie zrównoważonego transportu kolejowego. 

Czytaj też: Drogi prąd może kosztować europejskie koleje 10 miliardów euro w 2023 roku

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close