Prognozy dwu hubów europejskich – w ciągu dekady przeładunki kontenerów wzrosną o połowę
Z niedawno opublikowanych informacji przez dwa największe w Europie porty-huby kontenerowe – w Rotterdamie i Antwerpii-Brugii wynika, że w średnioterminowym okresie prognozują one duży wzrost przeładunków towarów. W związku z tym podejmują różne działania, by sprostać obsłudze większych wolumenów. Poza rozbudową infrastruktury, najbardziej uniwersalnymi rozwiązaniami są bardziej powszechne wdrożenia rozwiązań cyfrowych i automatyzacji obsługi procesów logistycznych. Informacje te niewątpliwie korespondują z planami rozbudowy morskich terminali kontenerowych w Polsce i projekcjami przyszłego popytu.

Prognozy portu Rotterdam
Jak informuje nowojorski portal Journal of Commerce, zarząd portu Rotterdam ujawnił plany zwiększenia w pełni zautomatyzowanej przepustowości jednego z głównych terminali i poprawy połączeń kontenerowych z lądem. Prognozy zarządu wskazują, że do 2035 r. będzie potrzebował zwiększyć zdolności przeładunków o 8 milionów TEU. Ponieważ w 2022 r. przeładował 14,5 mln TEU, oznacza to, że w perspektywie do połowy przyszłej dekady zakłada on wzrost obrotów towarów w kontenerach aż o 55 proc.
W kwietniu br. zarząd portu rozpoczął budowę nowego głębokowodnego nabrzeża o długości 1000 m w terminalu Maasvlakte II. Po jego zakończeniu (połowa 2024 r.), zdolności przeładunkowe porty zwiększą się o 2 mln TEU. Już obecnie Maasvlakte II jest w pełni zautomatyzowanym terminalem i takie same warunki będzie miało nowe nabrzeże. Operator terminala, grupa APM Terminals zapowiedział w ubr. redukcję do 2030 r. emisji gazów cieplarnianych o 70 proc. oraz osiągnięcie emisji zero netto do 2040 r.
„W nadchodzących dziesięcioleciach żegluga kontenerowa będzie nadal rosła. Rotterdam ma na celu ułatwienie i zachęcanie do tego wzrostu w zrównoważony sposób. Inwestując wcześnie w budowę nowych nabrzeży, możemy zaoferować naszym klientom niezbędną wydajność” – powiedział Allard Castelein, dyrektor generalny zarządu portu Rotterdam. Duży wzrost przeładunków kontenerów zakłada też zarząd portu Antwerpia-Brugia. Jego szacunki pokazują, że do końca dekady będzie obsługiwać o 7,2 mln TEU więcej, niż w ub.r. (13,5 mln TEU). Prognoza ta zakłada zatem wzrost przeładunków w ciągu ośmiu lat aż o 53 proc.
Prognozy portu Antwerpia-Brugia
Zarząd sąsiedniego do Rotterdamu, belgijskiego portu Antwerpia-Brugia prognozuje, że do końca dekady będzie obsługiwać o 7,2 mln TEU więcej towarów skonteneryzowanych. W ubiegłym roku w tym hubie przeładowano 13,5 mln TEU, osiągając limity przepustowości terminali. Prognozowane zwiększenie przeładunków skonteneryzowanych oznacza, że w ciągu ośmiu lat ten zespół portów zakłada wzrost o 53 proc.
Patrz też: Antwerpia – Brugia: Powstaje największy morski port terminalowy w Europie
Zarząd nie informuje o planach inwestycji infrastrukturalnych. Sprostać wyzwaniom większych wolumenów przeładunków służyć mają zapewne m.in. rozwiązania cyfrowe. Od marca dostępna jest aplikacja Routescanner. To narzędzie do planowania tras dla transportu kontenerowego, pokazujące nie tylko najszybsze trasy kontenerowe, ale także najbardziej zrównoważone. W czerwcu w porcie uruchomiono rozległą cyfrową sieć radarów i kamer, które mają skuteczniej zarządzać rosnącym ruchem statków i barek. A w kwietniu uruchomił sieć dronów „D-Hive drone-in-a-box” w celu zwiększenia ogólnego bezpieczeństwa portu.
Z nowości można podać komunikat portu, że od 15 stycznia ma wejść w życie rozporządzenie zarządu zobowiązujące wszystkie firmy transportowe do odbioru kontenerów w oparciu o certyfikowany system odbioru, informuje portal Port Technology. Do tego czasu całkowicie zostaną wyeliminowane kody PIN do odbioru kontenera, a później import kontenerów w terminalach w Antwerpii będzie obsługiwany wyłącznie przez system Certified Pick-Up.