Antwerpia – Brugia: Powstaje największy morski port terminalowy w Europie
Władze miast Antwerpia i Brugia osiągnęły porozumienie w sprawie połączenia swoich portów. Umowa dwu miast oznacza początek procesu unifikacji portów, który ma potrwać około roku.
Po jego zakończeniu powstanie kompleks pod nazwą „Port Antwerpia-Brugia”. Ma szansę stać się największym w Europie portem kontenerowym, plasującym się też w pierwszej dziesiątce największych na świecie.
W sumie – połączone porty będą w stanie wzmocnić swoją pozycję w globalnym łańcuchu dostaw, przyczynić się do rozwoju Flandrii oraz kontynuować kierunek zrównoważonego wzrostu, w tym stając się ośrodkiem obrotu paliwami alternatywnymi.
Transakcja fuzji podlega zwyczajowym warunkom jej finalizacji, w tym zatwierdzeniu przez belgijskie organy ochrony konkurencji. Obie strony dążą do zamknięcia transakcji jeszcze w 2021 roku.
Potencjał
Dzięki łącznej przepustowości 278 milionów ton rocznie (według danych za 2020 rok), zunifikowany port będzie w stanie umocnić swoją wiodącą pozycję na świecie, otrzymując nowe impulsy.
To będzie drugi największy port uniwersalny w Europie za Rotterdamem (469 mln ton w 2019 r.). Z nim nowy port będzie walczyć o pozycję numer 1 w przeładunkach drobnicy w kontenerach w Europie – oba przeładowywać będą po ok. 15 mln TEU.
Ponadto port Antwerpia-Brugia będzie odpowiadał za ponad 15 proc. przeładunków płynnego gazu ziemnego w Europie. Pozostanie najważniejszym węzłem przeładunkowym wyrobów chemicznych w Europie. Będzie to też największy port dla statków wycieczkowych w Beneluksie.
Projekt zjednoczenia ma zarazem na celu stworzenie wartości dodanej dla okolicznych obszarów Antwerpii i Zeebrugge, dla klientów i zainteresowanych stron, a także dla reszty Flandrii.
Razem można zrobić więcej
Port Antwerpia-Brugia połączy to, co jest najlepsze w każdym z nich, skupiając się na mocnych stronach każdego z osobna, poinformowano w komunikacie prasowym. Obecnie porty w Antwerpii i Zeebrugge są w dużej mierze komplementarne.
Np. ten w Antwerpii specjalizuje się w przeładunku i przechowywaniu kontenerów, dekonsolidacji produktów masowych i chemicznych, podczas gdy w Zeebrugge – jest głównym portem dla ruchu ro-ro, przeładunku kontenerów i przeładunku ciekłego gazu ziemnego.
Ściślejsza współpraca umożliwi konsolidację zrównoważonego wzrostu, nie tylko indywidualnego udziału każdego portu w rynku, ale także wspólnego udziału w rynku obu portów.
Maksymalizacja wartości dodanej jednolitego portu ma m.in. wykorzystać wzajemne połączenia między dwoma portami. Porty uzyskają połączenie kolejowe i rurociągowe, a obsługa żeglugi śródlądowej każdego z nich zostanie zoptymalizowana. Wśród strategicznych inwestycji ma być budowa nowej śluzy morskiej w Zeebrugge i powiększenie potencjału przeładunków kontenerów w Antwerpii,
Odporność na wyzwania przyszłości
W komunikacie podkreśla się też, że łącząc siły oba porty „będą bardziej odporne na wyzwania przyszłości”.
Jednolity port będzie w stanie szybciej i skuteczniej reagować na rozwój społeczny i technologiczny, w tym transformację energetyczną, innowacje i cyfryzację. Zrównoważony rozwój już znajduje się w centrum kierunku strategii rozwoju każdego z portów, ale jednolity port ma podnieść poprzeczkę.
Połączenie klastra przemysłowego w Antwerpii i lokalizacji nowego w Zeebrugge „stworzy wyjątkową okazję do sprostania przyszłym wyzwaniom energetycznym we Flandrii i w całym regionie”, poinformowano. W związku z tym port w Antwerpii-Brugii obejmie np. wiodącą pozycję jako ośrodek importu zielonego wodoru i będzie odgrywał pionierską rolę w gospodarce wodorowej.
Ponadto port, we współpracy ze swoimi klientami przemysłowymi i morskimi, będzie kontynuował wysiłki na rzecz zmniejszenia śladu węglowego i zbada metody stosowania CCUS (Carbon Capture, Utilization & Storage – składowania CO2), w celu zwiększenia działań i stania się portem niskoemisyjnym.
Wreszcie port w Antwerpii-Brugii „przyniesie szereg znaczących korzyści w zakresie innowacji i cyfryzacji, dzięki czemu łańcuch dostaw stanie się nie tylko bardziej wydajny, ale także bezpieczniejszy i bardziej niezawodny”.
Czytaj również: Port Antwerpia ze wzrostem przeładunków kontenerów w 2020 r.