Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Antwerpia – Brugia: Powstaje największy morski port terminalowy w Europie

Władze miast Antwerpia i Brugia osiągnęły porozumienie w sprawie połączenia swoich portów. Umowa dwu miast oznacza początek procesu unifikacji portów, który ma potrwać około roku.

Antwerpia - Brugia. Terminal kontenerowy w porcie Antwerpia. PIXABAY
Port Antwerpia. Fot. Jan Paulussen z Pixabay

Po jego zakończeniu powstanie kompleks pod nazwą „Port Antwerpia-Brugia”. Ma szansę stać się największym w Europie portem kontenerowym, plasującym się też w pierwszej dziesiątce największych na świecie.
W sumie – połączone porty będą w stanie wzmocnić swoją pozycję w globalnym łańcuchu dostaw, przyczynić się  do rozwoju Flandrii oraz kontynuować kierunek zrównoważonego wzrostu, w tym stając się ośrodkiem obrotu paliwami alternatywnymi.
Transakcja fuzji podlega zwyczajowym warunkom jej finalizacji, w tym zatwierdzeniu przez belgijskie organy ochrony konkurencji. Obie strony dążą do zamknięcia transakcji jeszcze w 2021 roku.

Potencjał

Dzięki łącznej przepustowości 278 milionów ton rocznie (według danych za 2020 rok), zunifikowany port będzie w stanie umocnić swoją wiodącą pozycję na świecie, otrzymując nowe impulsy.
To będzie drugi największy port uniwersalny w Europie za Rotterdamem (469 mln ton w 2019 r.). Z nim nowy port będzie walczyć o  pozycję numer 1 w przeładunkach drobnicy w kontenerach w Europie – oba przeładowywać będą po ok. 15 mln TEU.
Ponadto port Antwerpia-Brugia będzie odpowiadał za ponad 15 proc. przeładunków płynnego gazu ziemnego w Europie. Pozostanie najważniejszym węzłem przeładunkowym wyrobów chemicznych w Europie. Będzie to też największy port dla statków wycieczkowych w Beneluksie.
Projekt zjednoczenia ma zarazem na celu stworzenie wartości dodanej dla okolicznych obszarów Antwerpii i Zeebrugge, dla klientów i zainteresowanych stron, a także dla reszty Flandrii.

Razem można zrobić więcej

Port Antwerpia-Brugia połączy to, co jest najlepsze w każdym z nich, skupiając się na mocnych stronach każdego z osobna, poinformowano w komunikacie prasowym. Obecnie porty w Antwerpii i Zeebrugge są w dużej mierze komplementarne.
Np. ten w Antwerpii specjalizuje się w przeładunku i przechowywaniu kontenerów, dekonsolidacji produktów masowych i chemicznych, podczas gdy w Zeebrugge – jest głównym portem dla ruchu ro-ro, przeładunku kontenerów i przeładunku ciekłego gazu ziemnego.
Ściślejsza współpraca umożliwi konsolidację zrównoważonego wzrostu, nie tylko indywidualnego udziału każdego portu w rynku, ale także wspólnego udziału w rynku obu portów.

Port Zeebrugge. Fot. Erich Westendarp z Pixabay

Maksymalizacja wartości dodanej jednolitego portu ma m.in. wykorzystać wzajemne połączenia między dwoma portami. Porty uzyskają połączenie kolejowe i rurociągowe, a obsługa żeglugi śródlądowej każdego z nich zostanie zoptymalizowana. Wśród strategicznych inwestycji ma być budowa nowej śluzy morskiej w Zeebrugge i powiększenie potencjału przeładunków kontenerów w Antwerpii,

Odporność na wyzwania przyszłości

W komunikacie podkreśla się też, że łącząc siły oba porty „będą bardziej odporne na wyzwania przyszłości”.
Jednolity port będzie w stanie szybciej i skuteczniej reagować na rozwój społeczny i technologiczny, w tym transformację energetyczną, innowacje i cyfryzację. Zrównoważony rozwój już znajduje się w centrum kierunku strategii rozwoju każdego z portów, ale jednolity port ma podnieść poprzeczkę.
Połączenie klastra przemysłowego w Antwerpii i lokalizacji nowego w Zeebrugge „stworzy wyjątkową okazję do sprostania przyszłym wyzwaniom energetycznym we Flandrii i w całym regionie”, poinformowano. W związku z tym port w Antwerpii-Brugii obejmie np. wiodącą pozycję jako ośrodek importu zielonego wodoru i będzie odgrywał pionierską rolę w gospodarce wodorowej.

Kapitanat portu w Antwerpii. Fot. PIXABAY


Ponadto port, we współpracy ze swoimi klientami przemysłowymi i morskimi, będzie kontynuował wysiłki na rzecz zmniejszenia śladu węglowego i zbada metody stosowania CCUS (Carbon Capture, Utilization & Storage – składowania CO2), w celu zwiększenia działań i stania się portem niskoemisyjnym.
Wreszcie port w Antwerpii-Brugii „przyniesie szereg znaczących korzyści w zakresie innowacji i cyfryzacji, dzięki czemu łańcuch dostaw stanie się nie tylko bardziej wydajny, ale także bezpieczniejszy i bardziej niezawodny”.

Czytaj również: Port Antwerpia ze wzrostem przeładunków kontenerów w 2020 r.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close