PSA będzie udziałowcem spółki Duisburg Gateway Terminal
Przedstawiciele grupy PSA International z Singapuru podpisali wstępną umowę z zarządem portu w Duisburgu (Duisport) w sprawie przejęcia 22 proc. w firmie deweloperskiej budującej Duisburg Gateway Terminal (DGT). Krok ten oceniany jest jako rozszerzenie działalności PSA w Europie. Jest on m.in. już głównym udziałowcem w terminalu Baltic Hub w Gdańsku, a także obecny w portach w Belgii, we Włoszech, Portugalii i Wielkiej Brytanii.

PSA podąża za chińską grupą COSCO, które w czerwcu sfinalizowała zakup mniejszościowego udziału (25 proc.) w największym terminalu kontenerowym Tollerort (CTT) w porcie w Hamburgu, ale wcześniej wycofała się z projektu inwestowania w Duisburgu. Miało to związek z zastrzeżeniami rządu niemieckiego i polityką ograniczania inwestycji chińskich w kluczowych sektorach.
Patrz: Kontenery zamiast węgla – Duisburg buduje największy terminal w Europie
Inwestycja
Budowany DGT będzie miał 235 000 mkw. powierzchni, częściowo zwolnionych przez byłe place do przeładunku węgla, w tym 20 tys. mkw powierzchni magazynowych. Terminal zostanie wyposażony w 6 suwnic, 12 platform kolejowych o długości 730 m, 5 obszarów przeładunkowych, trzy miejsca do cumowania barek oraz plac składowy kontenerów o powierzchni 60 tys. mkw. Stanie się największym i pierwszym w 100 proc. neutralnym dla klimatu terminalem kontenerowym w głębi Europy. Zakończenie pierwszej fazy budowy planowane jest na I kwartał 2024 roku. Udziałowcami w inwestycji są: Hupac, HTS, Duisport i wspomniany PSA. Plany rozwoju przewidują, że położony nad Renem port Duisburg ma być największym śródlądowym portem kontenerowym na świecie. Już obecnie dysponuje 21 nabrzeżami, obsługującymi ponad 58 milionów ton ładunków rocznie, w tym w 4 mln TEU.
Założenia inwestycji
„Jako część największego i najbardziej zrównoważonego portu śródlądowego w Europie, DGT będzie kluczową bramą w świadczeniu zielonych usług logistycznych dla zaplecza przemysłowego Niemiec” – powiedział Tan Chong Meng, dyrektor generalny PSA.
Natomiast dyrektor generalny Duisport Markus Bangen skomentował: „Ta rozbudowa sieci wzmacnia zarówno różnorodność konkurencyjną, jak i dalszą dywersyfikację portu w Duisburgu. Temat dywersyfikacji łańcucha dostaw ma coraz ważniejsze znaczenie – dodał Markus Bangen, dyrektor generalny Duisport. Według wcześniejszych planów, działalność DGT w dużej mierze miała służyć obsłudze pociągów kursujących Nowym Jedwabnym Szlakiem, zwiększając do 100 liczbę stałych połączeń do/z Chinami. Niedawne raporty Duisportu wskazywały, że do Duisburga przyjeżdża z Chin ok. 30 pociągów dziennie.
Inne informacje
Warunki finansowe przejęcia przez PSA International 22 proc. w DGT nie zostały ujawnione. Inwestycja tej firmy podlega jeszcze zatwierdzeniu przez niemieckie organy ochrony konkurencji i nadzoru.