Port Koper zakończył rozbudowę południowej części Pirsu I
Dzięki uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie ostatniego odcinka nowo wybudowanej części Pirsu I Port Koper zakończył jedną z największych swoich inwestycji ostatnich dziesięcioleci. Dzięki tej realizacji zwiększono powierzchnie magazynowe.
Pozwolenia na eksploatację uzyskano osobno dla każdego zrealizowanego odcinka, który następnie oddano do użytku jako powierzchnie magazynowe. Dzięki temu Port Koper zareagował na wzrost zapotrzebowania powierzchnie magazynowe, z czym mierzył się od miesięcy ze względu na zwiększone wolumeny ładunków.
Prace budowlane rozpoczęły się w połowie 2020 roku, a wartość inwestycji sięgnęła 45,6 mln euro. Część finansowania została zabezpieczona w ramach unijnego projektu NAPA4CORE/Connecting Europe Facility. W 2021 roku oddano do użytku nabrzeże o długości 98,5 metra, a ostatnio zainstalowano dwa dźwigi super post-panamax. Dzięki rozbudowie port pozyskał nowe obszary i zwiększył pojemność terminalu morskiego w zakresie składowania o 15%. Roczna przepustowość terminalu została zwiększona do 1,5 mln TEU.
— To nie ostatni rozdział rozbudowy terminalu kontenerowego. Obecnie przygotowujemy dokumentację rozbudowy pirsu również od strony północnej. Inwestycja ta będzie znacznie większa pod względem zaangażowanych aktywów i zainwestowanych środków – zapowiedział Boštjan Napast, prezes zarządu Luka Koper.
Całkowita wartość inwestycji to 248 mln euro do końca 2030 roku i obejmuje oprócz dźwigów STS i 340 metrów nabrzeża dodatkowe 118 000 metrów kwadratowych powierzchni magazynowych. Przy wszystkich tych inwestycjach i innych usprawnieniach procesów roczna zdolność produkcyjna powinna osiągnąć prawie 2 mln TEU.