Partnerzy portalu

Kolej zostanie uwzględniona w Dyrektywie o paliwach alternatywnych

Po negocjacjach Komisji Europejskiej z organizacjami branżowymi postanowiono, że transport kolejowy zostanie uwzględniony w procedowanej obecnie na szczeblu UE Dyrektywie o paliwach alternatywnych. Celem nowej regulacji jest zbudowanie sieci stacji ładowania pojazdów elektrycznych i dystrybucji paliw alternatywnych wzdłuż całej sieci TEN-T. 

fot. Pixabay

Komisja Europejska przedstawiła pod koniec marca br. propozycję Dyrektywy o paliwach alternatywnych. Ten akt prawny jest częścią pakietu legislacyjnego Europejski Zielony Ład, którego celem jest osiągnięcie redukcji emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 r. W proponowanej regulacji uwzględniono wsparcie dla budowy sieci dystrybucji paliw ekologicznych i stacji ładowania wzdłuż dróg i autostrad, w portach morskich i na lotniskach. Stacje ładowania na sieci TEN-T powstać mają co 60 km. Szczególny nacisk położono na instalacje dla ładowania ciężkich pojazdów, co wymaga ładowarek o mocy 350 kW. 

Do 2030 roku powstać mają także w portach systemy do zasilania statków energią elektryczną z lądu. Podobne instalacje powstać mają na lotniskach dla zasilania elektrycznością samolotów. Ponadto zbudowana zostanie sieć dystrybucji paliw alternatywnych takich jak wodór, amoniak, czy syntetyczny metanol. 

— Przejście na bezemisyjną mobilność musi być wspierane odpowiednią infrastrukturą, gotową, kiedy jest potrzebna i wszędzie tam, gdzie jest potrzebna. Chcemy, aby każdy kierowca w Europie miał pewność, że może bezpiecznie podróżować po całym kontynencie. Dzięki tej umowie zapewniamy, że w całej Europie dostępne będą wystarczające i przyjazne dla użytkownika opcje, zarówno dla samochodów osobowych, jak i pojazdów ciężarowych — uzasadniał inicjatywę legislacyjną Frans Timmermans, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej.

Kolej też uwzględniona

Przedstawiciele branży kolejowej skrytykowali projekt Dyrektywy przedstawiony przez KE za skupienie się głównie na transporcie samochodowym i w mniejszym stopniu morskim i lotniczym przy całkowitym pominięciu kolei. Co prawda transport szynowy w Europie jest najbardziej ekologiczny, gdyż odpowiada za zaledwie 0,5% emisji gazów cieplarnianych związanych z transportem, to jednak również i na kolei trwają prace nad rozwojem napędów alternatywnych, które zastąpią pojazdy z silnikami diesla. Obecnie tylko 54% europejskiej sieci kolejowej jest zelektryfikowane, a pojazdy spalinowe są powszechnie używane na bocznicach i w terminalach do wykonywania manewrów. Z analizy wykonanej na zlecenie AERRL wynika, że elektryfikacja całej sieci kolejowej jest nieopłacalna, a to oznacza, że również i ta gałąź transportu musi rozwijać napędy alternatywne.

Czytaj też: Napęd bateryjny może obniżyć koszty elektryfikacji sieci kolejowej w Europie

Z tego powodu kolejowe organizacje branżowe CER i UNIFE z zadowoleniem przyjęły wniosek z negocjacji z KE o włączeniu transportu szynowego do Dyrektywy o paliwach alternatywnych. Zapis ten zmusi państwa członkowskie do budowy systemów ładowania i dystrubucji ekologicznych paliw na niezelektryfikowanych liniach kolejowych. Zgodnie z przyjętym projektem Dyrektywy do 2025 kraje członkowskie UE będą musiały uchwalić narodowe programy rozwoju sieci dystrybucji paliw alternatywnych, z uwzględnieniem kolei. Dzięki temu transport szynowy będzie mógł korzystać z takiego samego wsparcia jak samochodowy. Ostateczny kształt dyrektywy wypracowany zostanie w toku negocjacji między Parlamentem Europejskim a Radą UE. Warto podkreślić, że kolej rozwija technologie napędu alternatywnego, czego przykładem jest wodorowa lokomotywa manewrowa PESY. 

Czytaj: Pesa zaprezentowała lokomotywę wodorową na targach Trako

— Nie ma wątpliwości, że kolej będzie nadal liderem dekarbonizacji transportu. Dalsza elektryfikacja w połączeniu z wprowadzeniem paliw alternatywnych za pośrednictwem nowej Dyrektywy zapewnia ramy regulacyjne umożliwiające stopniowe wycofywanie paliw wysokoemisyjnych w kolejnictwie w ciągu następnych dziesięcioleci. Europejskie przedsiębiorstwa kolejowe i infrastrukturalne z niecierpliwością czekają na krajowe plany wprowadzenia paliw alternatywnych do kolei. W perspektywie krótkoterminowej należy jednak dokładnie ocenić koszty operacyjne kolei, a w szczególności koszty energii elektrycznej, a w obecnej sytuacji potrzebne są środki wsparcia, aby zapewnić, że intermodalna konkurencyjność kolei nie zostanie osłabiona i że nie nastąpi przejście na trakcję spalinową — skomentował Alberto Mazzola, dyrektor wykonawczy CER. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close