Partnerzy portalu

Napęd bateryjny może obniżyć koszty elektryfikacji sieci kolejowej w Europie

Do 2050 r. nie będzie możliwe zelektryfikowanie całej sieci kolejowej w Europie. Z tego powodu konieczny jest rozwój napędów alternatywnych, które będą wykorzystywane na odcinkach bez sieci trakcyjnej. Perspektywicznym rozwiązaniem zwłaszcza dla pociągów intermodalnych może być napęd bateryjny stosowany na bocznicach — wynika z raportu sporządzonego na zlecenie Stowarzyszenia Leasingodawców Taboru Kolejowego (AERRL).

fot. Pixabay

Obecnie w Unii Europejskiej zelektryfikowanych jest 60% linii kolejowych, a 80% ruchu kolejowego odbywa się na tych odcinka. I choć pociąg towarowy ciągnięty przez lokomotywę spalinową emituje mniej gazów cieplarnianych w przeliczeniu na tonę ładunku niż samochody ciężarowe, to w świetle przyjętych w UE planów dekarbonizacji transportu konieczne jest przygotowanie działań w celu całkowitego wyeliminowania emisji z transportu kolejowego.

W raporcie AERL przeanalizowano kilka możliwych opcji dekarbonizacji kolei: elektryfikację całej sieci, wprowadzenie lokomotyw wykorzystujących napęd alternatywny (HVO, RNG, amoniak, wodór) i napęd akumulatorowy. Elektryfikacja uznana została za najbardziej skuteczne rozwiązanie, szczególnie na magistralach prowadzących do portów i dużych centrów logistycznych. W Polsce takim ważnym projektem jest elektryfikacja linii 201 z Bydgoszczy do Gdyni.

Z raportu wynika jednak, że zelektryfikowanie całej europejskiej sieci kolejowej do 2050 r. jest nierealne. Dla wielu odcinków o mniejszej intensywności ruchu koszty takiej inwestycji są zbyt duże. Z tego powodu konieczny będzie rozwój taboru z napędem alternatywnym. Za najlepszą opcję wskazano biopaliwo HVO, które nie wymaga dużych modyfikacji zespołów napędowych. Odnawialny gaz ziemny RNG i amoniak uznano za rozwiązania krótko- i średnioterminowe. Przyszłościowym paliwem może być wodór pod warunkiem jednak, że zwiększy się jego produkcja z wykorzystaniem energii odnawialnej. Koszty budowy całego systemu do produkcji i dystrybucji zielonego wodoru mogą jednak okazać się duże. 

Czytaj też: Pesa zaprezentowała lokomotywę wodorową na targach Trako

Dobrym rozwiązaniem wg autorów raportu może być akumulatorowy napęd bateryjny, szczególnie dla pociągów które kursują częściowo po liniach zelektryfikowanych, a częściowo po odcinkach bez sieci trakcyjnej. Tak jest w przypadku wielu pociągów intermodalnych, które najczęściej kursują zelektryfikowanymi magistralami TEN-T, ale wjeżdżają też na bocznice, gdzie wykorzystywane są spalinowe lokomotywy manewrowe. W takim przypadku, podobnie jak w przypadku jazdy po krótkich odcinkach niezelektryfikowanych bateria może być efektywnym rozwiązaniem. 

Niskie koszty elektryfikacji

Z badania wynika, że wyposażenie lokomotyw w napęd akumulatorowy może obniżyć koszty elektryfikacji kolei o 50-75%. Baterie mogą być zwłaszcza wykorzystywane na odcinkach pierwszej i ostatniej mili oraz na odcinkach mało uczęszczanych. 

— W badaniu tym zaleca się wspieranie przede wszystkim korzystania z dwusystemowych pociągów elektrycznych w połączeniu z częściową elektryfikacją w długoterminowej przyszłości. Usunięcie trakcji napędzanej wyłącznie olejem napędowym z nowoczesnych operacji i przyspieszenie tempa elektryfikacji kolei ma kluczowe znaczenie dla stworzenia bardziej ekologicznej i czystszej sieci transportowej, spełniającej nasze ambicje neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla — czytamy w raporcie. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close