Rośnie ruch towarowy na Korytarzu Transkaspijskim
Przewozy towarów na intermodalnym Korytarzu Transkaspijskim wzrosły w I kw. 2023 r. o 63% w porównaniu z rokiem ubiegłym — poinformowały Koleje Kazachskie (KTZ). Duży wzrost dotyczy zwłaszcza wolumenu eksportu z Kazachstanu w kierunku zachodnim.

Zainteresowanie operatorów logistycznych przewozami intermodalnymi na Korytarzu Środkowym łączącym Chiny, Kazachstan, Azerbejdżan i Gruzję z Turcją i Unią Europejską wzrosło w ubiegłym roku po wybuchu wojny w Ukrainie. Część europejskich firm zdecydowała się przenieść przewozy ładunków na szlak omijający Rosję i Białoruś. Równocześnie Kazachstan i Azerbejdżan zainwestowały w modernizację infrastruktury portowej i liniowej na tym korytarzu dzięki czemu udało się na nim skrócić czas tranzytu.
W efekcie od kilkunastu miesięcy widoczny jest stabilny wzrost przewozów intermodalnych na Korytarzu Transkaspijskim. W I kw. 2023 r. wolumen eksportu transportowanego z Kazachstanu tym szlakiem wzrósł 2,7-krotnie, natomiast import wzrósł o 22%. Jednakże w liczbach bezwzględnych przewozy na tej odnodze Nowego Jedwabnego Szlaku nie są duże. W pierwszych trzech miesiącach br. przetransportowano tą drogą 4000 TEU i 433,2 tys. ton ładunków. Jest to znacznie mniej niż na najpopularniejszym korytarzu NJS przechodzącym przez Białoruś i Polskę.
Korytarz Transkaspijski wykorzystywany jest głównie w przewozach z Chin do Europy Południowej i Turcji, a transportowane są towary takie jak: chemikalia, maszyny i sprzęt elektroniczny. Oprócz tego przewożone są także towary eksportowane z Kazachstanu, głównie produkty stalowe, metale nieżelazne i zboże. W ubiegłym roku uruchomiono również intermodalne przewozy do Uzbekistanu i Turkmenistanu. Tym samym Kazachstan zaczyna odgrywać rolę hubu logistycznego Azji Środkowej.
Inwestycje infrastrukturalne
— Uwolnienie potencjału Korytarza Transkaspijskiego dla KTZ i całego kraju jest dziś jednym z głównych wektorów transportu. W ciągu ostatniego roku wykonano bardzo dużo pracy, w związku ze zmieniającą się sytuacją geopolityczną znacznie wzrosło obciążenie trasy. Ważne jest, aby zrozumieć, że trasa multimodalna łączy wiele krajów i wymaga kilku przeładunków ładunków przez porty morskie. Wspólnie z uczestnikami trasy codziennie podejmowane są działania mające na celu poprawę infrastruktury, usuwanie barier, zwiększenie przepustowości korytarza oraz skrócenie czasu przemieszczania towarów — skomentował Kairat Utyapov, prezes KTZ Express.
Koleje Kazachskie rozbudowują infrastrukturę na Korytarzu Transkaspijskim. Na odcinku Dostyk (granica z Chinami) — Moiynty trwa budowa drugiego toru. W Porcie Aktau nad Morzem Kaspijskim powstaje nowy terminal kontenerowy. Budowana jest także kolejowa obwodnica miasta Ałmaty. Kazachstan chce także zwiększyć liczbę statków kursujących miedzy Aktau a Baku. Obecnie żegluga na Morzu Kaspijskim jest wąskim gardłem Korytarza Środkowego.
Czytaj też: Kazachstan rozbuduje porty i flotę statków na Morzu Kaspijskim