Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Rośnie ruch towarowy na Korytarzu Transkaspijskim

Przewozy towarów na intermodalnym Korytarzu Transkaspijskim wzrosły w I kw. 2023 r. o 63% w porównaniu z rokiem ubiegłym — poinformowały Koleje Kazachskie (KTZ). Duży wzrost dotyczy zwłaszcza wolumenu eksportu z Kazachstanu w kierunku zachodnim. 

Zainteresowanie operatorów logistycznych przewozami intermodalnymi na Korytarzu Środkowym łączącym Chiny, Kazachstan, Azerbejdżan i Gruzję z Turcją i Unią Europejską wzrosło w ubiegłym roku po wybuchu wojny w Ukrainie. Część europejskich firm zdecydowała się przenieść przewozy ładunków na szlak omijający Rosję i Białoruś. Równocześnie Kazachstan i Azerbejdżan zainwestowały w modernizację infrastruktury portowej i liniowej na tym korytarzu dzięki czemu udało się na nim skrócić czas tranzytu.

W efekcie od kilkunastu miesięcy widoczny jest stabilny wzrost przewozów intermodalnych na Korytarzu Transkaspijskim. W I kw. 2023 r. wolumen eksportu transportowanego z Kazachstanu tym szlakiem wzrósł 2,7-krotnie, natomiast import wzrósł o 22%. Jednakże w liczbach bezwzględnych przewozy na tej odnodze Nowego Jedwabnego Szlaku nie są duże. W pierwszych trzech miesiącach br. przetransportowano tą drogą 4000 TEU i 433,2 tys. ton ładunków. Jest to znacznie mniej niż na najpopularniejszym korytarzu NJS przechodzącym przez Białoruś i Polskę. 

Korytarz Transkaspijski wykorzystywany jest głównie w przewozach z Chin do  Europy Południowej i Turcji, a transportowane są towary takie jak: chemikalia, maszyny i sprzęt elektroniczny. Oprócz tego przewożone są także towary eksportowane z Kazachstanu, głównie produkty stalowe, metale nieżelazne i zboże. W ubiegłym roku uruchomiono również intermodalne przewozy do Uzbekistanu i Turkmenistanu. Tym samym Kazachstan zaczyna odgrywać rolę hubu logistycznego Azji Środkowej. 

Inwestycje infrastrukturalne

— Uwolnienie potencjału Korytarza Transkaspijskiego dla KTZ i całego kraju jest dziś jednym z głównych wektorów transportu. W ciągu ostatniego roku wykonano bardzo dużo pracy, w związku ze zmieniającą się sytuacją geopolityczną znacznie wzrosło obciążenie trasy. Ważne jest, aby zrozumieć, że trasa multimodalna łączy wiele krajów i wymaga kilku przeładunków ładunków przez porty morskie. Wspólnie z uczestnikami trasy codziennie podejmowane są działania mające na celu poprawę infrastruktury, usuwanie barier, zwiększenie przepustowości korytarza oraz skrócenie czasu przemieszczania towarów — skomentował Kairat Utyapov, prezes KTZ Express. 

Koleje Kazachskie rozbudowują infrastrukturę na Korytarzu Transkaspijskim. Na odcinku Dostyk (granica z Chinami) — Moiynty trwa budowa drugiego toru. W Porcie Aktau nad Morzem Kaspijskim powstaje nowy terminal kontenerowy. Budowana jest także kolejowa obwodnica miasta Ałmaty. Kazachstan chce także zwiększyć liczbę statków kursujących miedzy Aktau a Baku. Obecnie żegluga na Morzu Kaspijskim jest wąskim gardłem Korytarza Środkowego. 

Czytaj też: Kazachstan rozbuduje porty i flotę statków na Morzu Kaspijskim

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close