Kazachstan rozbuduje porty i flotę statków na Morzu Kaspijskim
Dzięki modernizacjom infrastruktury i usprawnieniom procedur udało się w ubiegłym roku znacznie skrócić czas tranzytu towarów na intermodalnym Korytarzu Transkaspijskim, jednak ciągle jest znacznie dłuższy niż na szlaku północnym. Kazachstan zamierza jednak inwestować w porty i flotę statków na Morzu Kaspijskim, dzięki czemu poprawi się przepustowość i transit time Korytarza Środkowego.
W 2022 r. wymiana handlowa między Chinami a Kazachstanem wzrosła o 15% i osiągnęła rekordowy poziom 22 mln ton. W efekcie jednak jednak pojawił się problem z przepustowością kolejowych przejść na granicy chińsko — kazachskiej, który częściowo rozwiązany został po rozbudowie terminalu przeładunkowego w Khorgos i zwiększeniu liczby samochodów ciężarowych przekraczających granicę. Dalszy wzrost przewozów intermodalnych między Chinami a Kazachstanem wymaga jednak kolejnych inwestycji w infrastrukturę liniowa i przeładunkową.
Czytaj też: Terminal Khorgos na granicy chińsko – kazachskiej podwoił możliwości przeładunkowe
O rozwoju Nowego Jedwabnego Szlaku rozmawiali 2 marca na spotkaniu z premierem Kazachstanu przedstawiciele chińskich i kazachskich kolei państwowych. Podczas spotkania omówiono projekt modernizacji linii kolejowej Dostyk-Maiynty, która jest ważną częścią NJS, a także perspektywę budowy trzeciego kolejowego przejścia na granicy chińsko — kazachskiej w rejonie Bakhty — Tacheng w pobliżu Mongolii.
Pociągi przyspieszyły
Strona Chińska potwierdziła, że szlak przez Kazachstan pozostaje najbardziej atrakcyjną odnogą NJS, dzięki skróceniu czasu przejazdu pociągów przez republikę środkowoazjatycką z 12 do 6 dni (do końca br. czas ten skróci się do 5 dni). Jednocześnie dużo uwagi poświęcono perspektywom rozwoju połączeń na intermodalnym Korytarzu Środkowym. Na tym szlaku udało się skrócić transit time z Chin do gruzińskich portów z 38-53 do 19-23 dni. Dzięki temu Korytarz Środkowy zaczął być postrzegany jako realna alternatywa dla szlaku północnego i żeglugi oceanicznej. Chińczycy i Kazachowie zgodzili się jednak, że ten czas przejazdu trzeba skrócić do 14-18 dni do końca roku. Skrócenie czasu przejazdu możliwe jest dzięki współpracy wszystkich państw leżących wzdłuż Korytarza Transkaspijskiego — poinformował rząd w Astanie.
Wąskim gardłem na Korytarzu Środkowym jest przede wszystkim Morze Kaspijskie. Premier Kazachstanu Alikhan Smailov zapowiedział duże inwestycje, które mają usprawnić żeglugę i przeładunki na tym akwenie. W porcie Aktau zbudowane zostaną nowy hub kontenerowy i terminal naftowy, a infrastruktura portowa zostanie zmodernizowana. W porcie Kuryk powstanie nowy terminal zbożowy i terminal uniwersalny. Kazachstan wprowadzi też dodatkowe statki handlowe na Morze Kaspijskie. Do 2030 kaspijska flota handlowa powiększona zostanie o 8 promów, 10 barek, 6 tankowców i nowy kontenerowiec. Kazachstan i Chiny zamierzają także usprawnić procedury odpraw towarów na granicy, by zapewnić stały ruch towarowy.