Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Kazachstan rozbuduje porty i flotę statków na Morzu Kaspijskim

Dzięki modernizacjom infrastruktury i usprawnieniom procedur udało się w ubiegłym roku znacznie skrócić czas tranzytu towarów na intermodalnym Korytarzu Transkaspijskim, jednak ciągle jest znacznie dłuższy niż na szlaku północnym. Kazachstan zamierza jednak inwestować w porty i flotę statków na Morzu Kaspijskim, dzięki czemu poprawi się przepustowość i transit time Korytarza Środkowego. 

fot. Port Aktau

W 2022 r. wymiana handlowa między Chinami a Kazachstanem wzrosła o 15% i osiągnęła rekordowy poziom 22 mln ton. W efekcie jednak jednak pojawił się problem z przepustowością kolejowych przejść na granicy chińsko — kazachskiej, który częściowo rozwiązany został po rozbudowie terminalu przeładunkowego w Khorgos i zwiększeniu liczby samochodów ciężarowych przekraczających granicę. Dalszy wzrost przewozów intermodalnych między Chinami a Kazachstanem wymaga jednak kolejnych inwestycji w infrastrukturę liniowa i przeładunkową.

Czytaj też: Terminal Khorgos na granicy chińsko – kazachskiej podwoił możliwości przeładunkowe

O rozwoju Nowego Jedwabnego Szlaku rozmawiali 2 marca na spotkaniu z premierem Kazachstanu przedstawiciele chińskich i kazachskich kolei państwowych. Podczas spotkania omówiono projekt modernizacji linii kolejowej Dostyk-Maiynty, która jest ważną częścią NJS, a także perspektywę budowy trzeciego kolejowego przejścia na granicy chińsko — kazachskiej w rejonie Bakhty — Tacheng w pobliżu Mongolii. 

Pociągi przyspieszyły

Strona Chińska potwierdziła, że szlak przez Kazachstan pozostaje najbardziej atrakcyjną odnogą NJS, dzięki skróceniu czasu przejazdu pociągów przez republikę środkowoazjatycką z 12 do 6 dni (do końca br. czas ten skróci się do 5 dni). Jednocześnie dużo uwagi poświęcono perspektywom rozwoju połączeń na intermodalnym Korytarzu Środkowym. Na tym szlaku udało się skrócić transit time z Chin do gruzińskich portów z 38-53 do 19-23 dni. Dzięki temu Korytarz Środkowy zaczął być postrzegany jako realna alternatywa dla szlaku północnego i żeglugi oceanicznej. Chińczycy i Kazachowie zgodzili się jednak, że ten czas przejazdu trzeba skrócić do 14-18 dni do końca roku. Skrócenie czasu przejazdu możliwe jest dzięki współpracy wszystkich państw leżących wzdłuż Korytarza Transkaspijskiego — poinformował rząd w Astanie. 

Wąskim gardłem na Korytarzu Środkowym jest przede wszystkim Morze Kaspijskie. Premier Kazachstanu Alikhan Smailov zapowiedział duże inwestycje, które mają usprawnić żeglugę i przeładunki na tym akwenie. W porcie Aktau zbudowane zostaną nowy hub kontenerowy i terminal naftowy, a infrastruktura portowa zostanie zmodernizowana. W porcie Kuryk powstanie nowy terminal zbożowy i terminal uniwersalny. Kazachstan wprowadzi też dodatkowe statki handlowe na Morze Kaspijskie. Do 2030 kaspijska flota handlowa powiększona zostanie o 8 promów, 10 barek, 6 tankowców i nowy kontenerowiec. Kazachstan i Chiny zamierzają także usprawnić procedury odpraw towarów na granicy, by zapewnić stały ruch towarowy. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close