Komisja PE chce uznania Bydgoszczy za węzeł bazowy sieci TEN-T
Komisja Transportu i Turystyki przyjęła poprawkę do nowelizacji Dyrektywy o sieci TEN-T zgodnie, z którą Bydgoszcz została uznana za węzeł bazowy. Na poprawkę musi się jeszcze zgodzić Rada UE.

— Ten ogromny sukces to efekt wielu miesięcy rozmów, przedstawiania argumentów, spotkań i konferencji, które budowały pozytywny klimat i szerokie poparcie dla tej zmiany, zarówno w Brukseli czy Strasburgu, ale także w Kujawsko-Pomorskim. Ważną rolę odegrała petycja skierowana do PE przez Nowy Bursztynowy Szlak / New Amber Trail Association — skomentował poseł PE Kosma Złotowski, który zaproponował poprawkę na posiedzeniu komisji.
W projekcie, który zaproponowała Komisja Europejska Bydgoszcz została zakwalifikowana jako węzeł sieci komplementarnej. Z tym stanowiskiem nie zgodzili się autorzy petycji do PE, którzy argumentują, że miasto spełnia wymagane kryteria by być uznane za węzeł bazowy: znajduje się na rozgałęzieniu linii kolejowych 201 i 131, które są częścią magistrali Bałtyk — Adriatyk, a ponadto miasto to znajduje się w pobliżu portów Gdańsk i Bydgoszcz, a planowany terminal intermodalny w Emilianowie będzie zapleczem dla tych portów.
Poprawka przyjęta przez Parlament Europejski musi jeszcze zostać także zatwierdzona przez Radę Unii Europejskiej. W PE trwają obecnie prace nad nowelizacją Dyrektywy o sieci TEN-T, która obejmuje jej rozszerzenie o nowe korytarze, przyspieszenie realizacji inwestycji, wzmocnienie roli portów morskich i współpracy z krajami poza UE.
Czytaj też: PE dyskutuje o modyfikacjach w rozporządzeniu o TEN-T