Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Największe porty kontenerowe w Europie nie pobiły w ubr. rekordu z 2021 roku

W 2022 r. największe w Europie 15 portów z terminalami kontenerowymi przeładowało łącznie ok. 79,2 mln TEU towarów. Był to o 0,9 proc. mniejszy wynik od rekordowego, uzyskanego w 2021 r. i nadal o 0,7 proc. mniejszy niż w 2019 r. Port Gdańsk z dwoma terminalami kontenerowymi zajął w ub.r. 14 miejsce, awansując z 16-tego w 2019 r.

Port Hamburg fot. Pixabay

Poniżej prezentujemy autorskie zestawienie, oparte na statystykach opublikowanych przez  zarządy portów lub właścicieli terminali. Dane za 2022 r. dla zespołu portów Bremen i Bremerhaven nadal nie są dostępne publicznie, przyjęliśmy zatem dla nich wyniki roku poprzedniego (constans). 

Patrz też: Niewielki wzrost w ub.r. przeładunków w głównych portach kontenerowych świata

Porównania rdr

W 2022 r. tylko cztery porty zanotowały, o różnej skali, wzrost przeładunków towarów w kontenerach, od 3 proc. (Haropa) do prawie 14 proc. (London Gateway). Pozostałe 10 porów wykazały spadki przeładunków, od 0,3 proc. (Barcelona) do prawie 18 proc. (Pireus). W tej grupie znalazł się także Gdańsk (-2,4 proc.). Przypadek Bremen i Bremerhaven – jak wyżej.

Porównania do 2019 r.

Lepiej wypada porównanie wyników portów TOP-15 z 2022 r. i przedcovidowego 2019 r. W ub.r. większe przeładunki były udziałem siedmiu portów, w skali od 37,7 proc. portu Gioia Tauro, do 4,9 proc. zespołu portów: Genua, Savona, Vado Ligure. Osiem portów kontenerowych miało w ub.r. słabsze niż trzy lata wcześniej wyniki lub zdecydowanie gorsze (London Gateway minus 26,3 proc., Pireus minus 23 proc.). W tej grupie jest też port Gdańsk, choć przeładunki w ub.r. były minimalnie mniejsze (w rekordowym dla siebie 2019 r. przeładował 2,073 mln TEU, w 2022 r. – 2,072 mln TEU).

Tak zróżnicowana dynamika spowodowała, że w ciągu trzech lat nastąpiły spore przetasowania na liście TOP-15. Nie zmieniła się jedynie pozycja trzech największych portów: Rotterdamu, Antwerpii-Brugii (połączenie w 2022 r.) i Hamburga (ten ostatni stracił w tym okresie 1/10 przeładowanych kontenerów).

Aż cztery miejsca stracił port London Gateway, z spadając z 11 miejsca w 2019 r. na 15 w ubr. O trzy miejsca plasuje się port w Pireusie (spadek z 4-tego na 7-me), choć jeszcze niedawno główny właściciel, COSCO, przedstawiał plany rozbudowy portu do 9 mln TEU rocznie i awans na trzecie miejsce w Europie. Z listy TOP-15 wypadł port St. Petersburg, na której w 2019 r. z przeładunkami 2,22 mln TEU zajmował 15-te miejsce, wyprzedzając Gdańsk. 

Prognoza

Warto zauważyć, że w 2022 r. port Gdańsk (14 miejsce) różnił od London Gateway (15 miejsce) przeładunek tylko o ok. 22 tys. TEU większy. Można spodziewać się, że między nimi będzie zacięta walka o 14 miejsce. Pretendenci do notowania w TOP-15 osiągnęli w ub.r. znacznie mniejsze przeładunki – np. Southampton 1,8 mln TEU, Sines tylko 1,3 mln TEU (jeszcze w 2021 r. – 1,82 mln).

Nie wydaje się zarazem, by w tym roku Gdańsk awansował w kolejnym zestawieniu TOP-15. Będzie to natomiast możliwe w perspektywie 2-3 lat, wraz z realizacją planów rozbudowy terminala Bultic Hub (d. DCT Gdańsk) oraz pozyskaniem nowych stałych połączeń kontenerowych. Warto przypomnieć, że nadal Polska z przeładunkami ok. 3 mln TEU zajmuje dość dalekie miejsce na świcie – w 2021 r. 29-te (według Lloyd’s Logitics List), m.in. za: Maltą, Peru, RPA i Ekwadorem.

15 największych portów kontenerowych w Europie
Źródło: zarządy portów, obliczenia własne
/* Połączenie nastąpiło 22.04.2022 r.; /** dane za 2021 r., które przyjmujemy także dla 2022 r.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close