Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Niewielki wzrost w ub.r. przeładunków w głównych portach kontenerowych świata

W 2022 r. w 30 największych portów kontenerowych na świecie odnotowało wolniejszy wzrost wolumenów przeładunków niż rok wcześniej. Powodem była wysoka inflacja i niepewność gospodarcza na głównych rynkach importowych, co ograniczyło wydatki konsumpcyjne i popyt na przewozy towarów oraz ich przeładunki. Jak podaje w najnowszym raporcie Alphaliner, łącznie 30 największych portów kontenerowych przeładowało w ub.r. 454 milionów TEU, czyli o mniej niż o 1 proc. w porównaniu rok do roku.

fot. Pixabay

Ten wynik był w głównej mierze zasługą portów chińskich, w mniejszym stopniu Bliskiego Wschodu. Pomimo okresowych ograniczeń z powodu ognisk pandemii Covid-19, wolumen w 10 największych chińskich portach wzrósł o 4,1 proc. rdr, ustanawiając nowy rekord rocznego przeładunku – 222 milionów TEU. Ich dynamika przeładunków była zarazem wolniejsza niż rok wcześniej (6,2 proc.). Największy wzrost wśród dużych portów chińskich zanotowały: Qingdao (8,3 proc.) i Ningbo-Zhoushan (7,3 proc.), a spadek jedynie Hongkong (-6,5 proc.). Ta zła passa Hongkongu trwa od blisko dekady powodując, że z trzeciego miejsca na świecie obsunął się w ub.r. na miejsce 10-te. W dużej mierze jest to spowodowane polityką Pekinu, preferującą rozwój (wybudowanego od podstaw) portu leżącą vice a vice, Shenzhen (obecnie zajmuje czwartą lokatę).

Zmiany w USA, spadek w Europie

W Stanach Zjednoczonych wzrost kontynuowały porty wschodniego wybrzeża – w Nowym Jorku / New Jersey (o 5,3 proc.) Savannah (4,7 proc.), podczas gdy przeładunki największego dotychczas portu w Los Angeles spadły o 5,1 proc. W efekcie, do miana najbardziej obciążonego przeładunkami portu awansował Nowy Jork / New Jersey. Trzy największe porty kontenerowe w Europie odnotowały spadek przeładunków. Rotterdam o 5,5 proc., Antwerpia o 2 proc. (prezentowane dane połączonych portów Antwerpia – Brugia wzrosły o 10,3 proc. w relacji do samej Antwerpii), a  Hamburg o 5,4 proc. Oznacza to także, że wolumeny przeładunków w tych portach były mniejsze niż przed wybuchem pandemii w 2019 r. (53 proc.).

Top-15

Także listę największych piętnastu portów kontenerowych w 2022 r. zdominowały porty chińskie – jest ich osiem. Ponadto z Europy są dwa porty, a po jednym z: Singapuru, Korei Płd., USA, ZEA i Malezji. Układ portów na liście Top-15 nie zmienia istotnie od 2019 roku. Czołówkę czterech największych tworzą: Szanghaj, Singapur, Ningbo-Zhoushan i Shenzhen. W tej grupy mniejsze przeładunki w ub.r. miał tylko Singapur (-0,5 proc.)

Kolejny port chiński – Qingdao, wyprzedził Guangzhou-Nansha, awansując na pozycję numer pięć. Ten pierwszy wykazał się dynamiką wzrostu o 8,3 proc., drugi – „tylko” o 1,7 proc. W gronie Top-15 spadki rdr przeładunków wystąpiły (oprócz wymienianego Hongkongu, Los Angeles/Long Beach i Rotterdamu) w: Busanie (-2,7 proc.) i Port Kelang (-3,6 proc.). W okresie 2019 – 2022 wolumen przeładunków zwiększyły wszystkie porty chińskie z Top-15 (z wyjątkiem Hongkongu), w tym aż o ponad 1/5 trzy z nich (Ningbo-Zhoushan, Qingdao, Tianjin). 

Mniejsze wolumeny niż przed wybuchem pandemii miały w ub.r. porty: Hongkong (-9,1 proc.), Rotterdam (-2,4), Dubai/Jebel Ali (-1,0) i Port Kelang (-2,7). Tak skromne dane nie upoważniają do wyciągania wniosków, czy tendencja mniejszych przeładunków w nich utrwali się i czy są ku temu przyczyny strukturalne, np. rosnąca konkurencja innych portów w pobliżu.

Największe porty z przeładunkami drobnicy w kontenerach (mln TEU),
Źródło: Alphaliner, obliczenia własne

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close