Grupa Shandong Port zbuduje nowy suchy port w Kazachstanie
Grupa Shandong Port, która zarządza 21 obszarami portowymi w Chinach zbuduje centrum logistyczne z magazynami i suchym portem w regionie Ałmatów w Kazachstanie. Nowy hub powstanie przy budowanej kolejowej obwodnicy tego miasta.

Nowe centrum logistyczne ma odciążyć zatłoczone terminale przeładunkowe na granicy chińsko — kazachskiej w Dostyk i Khorgos. Będzie obsługiwać zarówno handel między tymi dwoma krajami jak i tranzyt na Korytarzu Środkowym w kierunku Morza Kaspijskiego i Morza Czarnego. Kazachstan liczy także na wzrost eksportu w kierunku krajów takich jak Japonia i Korea Południowa.
— Dla lokalnych biznesów to świetna okazja do wejścia na światowy rynek, przede wszystkim Chiny, Japonię i Koreę Południową. Kluczowe znaczenie ma również uniknięcie sytuacji, w której ładunek pozostaje bezczynny przez wiele miesięcy, a wagony są na wpół puste — powiedział Aydin Bayedilov, wiceprezes Kazachskiej Agencji Współpracy Inwestycyjnej podczas uroczystości podpisania umowy z Shandong Port.
W 2022 r. wymiana handlowa między Chinami a Kazachstanem wzrosła o 32% i wyniosła 24 mld dol. Wzrosły też przewozy intermodalne między Chinami a Rosją, po tym jak na rosyjskie firmy nałożono sankcje gospodarcze i część armatorów przestało obsługiwać rosyjskie porty. To, pomimo spadku wolumenu ładunków przewożonych między Chinami a UE na NJS, doprowadziło do wystąpienia kongestii na chińsko — kazachskich przejściach granicznych. Oba kraje jednakże dużo inwestują w rozbudowę możliwości przeładunkowych suchych portów na granicy jak i infrastruktury liniowej.
Czytaj też: Terminal Khorgos obsłużył ponad 7000 pociągów Chiny – Europa w 2022 roku
Grupa Shandong Port jest największym pod względem przeładunków operatorem terminali portowych na świecie. Powołana została w 2019 r. i zarządza m.in. terminalami w portach Qingdao, Yantai, Bohai, Rizhao. Łączne możliwości przeładunkowe terminali tej grupy wynoszą 37 mln TEU.