Partnerzy portalu

Przy Porcie Antwerpia-Brugia zaczęła działać zautomatyzowana i neutralna stacja manewrowa

Na stacji rozrządowej Antverp-North przy porcie Antwerpia-Brugia zainstalowano system do automatycznego wykonywania manewrów zarządzany w sposób neutralny i otwarty dla wszystkich przewoźników. To pierwsze tego typu urządzenie w Europie, dzięki któremu formowanie pociągów  następuje 6 razy szybciej niż w standardowy sposób. 

Antwerpia-Brugia

Automatyzacja obsługi kolejowej na stacji rozrządowej przy drugim co do wielkości porcie w Europie zwiększy jej przepustowość, umożliwi skierowanie większej liczby pociągów do przewozu towarów z i do portu. Jest to także odpowiedź na coraz większy problem z zatrudnieniem wykwalifikowanego personelu na kolei, który dotyczy nie tylko maszynistów ale też ustawiaczy manewrowych. 

Port Antwerpia-Brugia chce zwiększyć udział kolei w obsłudze przewozu towarów od strony lądu. Obecnie pociągi przewożą tylko 8-10% kontenerów z i do tego portu, co jest jak na standardy europejskie dość niskim udziałem zrównoważonego transportu w obsłudze logistycznej portu morskiego. Cyfryzacja i automatyzacja kolejowej infrastruktury dostępowej jest jednym z działań w celu podwojenia udziału kolei w przewozach do tego portu do 2030 r. 

Czytaj też: Zielona transformacja szansą na rozwój portów morskich

Neutralne operacje na stacji rozrządowej ruszyły 1 kwietnia br. Jest to wspólne przedsięwzięcie Zarządu Portu Antwerpia-Brugia, zarządcy infrastruktury Infrabel, spółki Railport Antwerp oraz przewoźnika Lineas, który wykonuje prace manewrowe. Operacje na tej stacji zarządzane są z wykorzystaniem specjalnego oprogramowania, które zapewnia wszystkim przewoźnikom dostęp na tych samych zasadach. Ponadto ustanowienie neutralnego operatora zachęca do współpracy różnych przewoźników, dzięki czemu można zmniejszyć liczbę wykonywanych manewrów. To z kolei uwalnia przepustowość na stacji. 

Cyfryzacja na kolei

Cyfryzacja zarządzania stacją daje dodatkowe korzyści zarządcy obiektu i przewoźnikom. System komputerowy połączony z instalacją manewrową pozwala śledzić w czasie rzeczywistym status pociągu i położenie każdego wagonu. Zarządca infrastruktury odpowiada za alokację przepustowości i rozwiązywanie problemów takich jak podwójne rezerwacje miejsca. 

— Neutralne zarządzanie rozrządem jest ważną częścią zrównoważonej wizji kolei 2030. Ta wspólna wizja przyszłości, opracowana przez Infrabel, PoAB i Railport Antwerp, ma na celu podwojenie udziału towarów transportowanych koleją w porcie w Antwerpii do 2030 r. Ta tak zwana zmiana modalna ma na celu uatrakcyjnienie kolei, tak aby wybierało ją coraz więcej firm. W końcu ci, którzy przewożą swoje towary koleją, wybierają mniej ciężarówek i mniejsze korki na drogach. Jest to sytuacja korzystna zarówno dla gospodarki, jak i dla środowiska — napisano w komunikacie Portu Antwerpia-Bruggia. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close