Przy Porcie Antwerpia-Brugia zaczęła działać zautomatyzowana i neutralna stacja manewrowa
Na stacji rozrządowej Antverp-North przy porcie Antwerpia-Brugia zainstalowano system do automatycznego wykonywania manewrów zarządzany w sposób neutralny i otwarty dla wszystkich przewoźników. To pierwsze tego typu urządzenie w Europie, dzięki któremu formowanie pociągów następuje 6 razy szybciej niż w standardowy sposób.
Automatyzacja obsługi kolejowej na stacji rozrządowej przy drugim co do wielkości porcie w Europie zwiększy jej przepustowość, umożliwi skierowanie większej liczby pociągów do przewozu towarów z i do portu. Jest to także odpowiedź na coraz większy problem z zatrudnieniem wykwalifikowanego personelu na kolei, który dotyczy nie tylko maszynistów ale też ustawiaczy manewrowych.
Port Antwerpia-Brugia chce zwiększyć udział kolei w obsłudze przewozu towarów od strony lądu. Obecnie pociągi przewożą tylko 8-10% kontenerów z i do tego portu, co jest jak na standardy europejskie dość niskim udziałem zrównoważonego transportu w obsłudze logistycznej portu morskiego. Cyfryzacja i automatyzacja kolejowej infrastruktury dostępowej jest jednym z działań w celu podwojenia udziału kolei w przewozach do tego portu do 2030 r.
Czytaj też: Zielona transformacja szansą na rozwój portów morskich
Neutralne operacje na stacji rozrządowej ruszyły 1 kwietnia br. Jest to wspólne przedsięwzięcie Zarządu Portu Antwerpia-Brugia, zarządcy infrastruktury Infrabel, spółki Railport Antwerp oraz przewoźnika Lineas, który wykonuje prace manewrowe. Operacje na tej stacji zarządzane są z wykorzystaniem specjalnego oprogramowania, które zapewnia wszystkim przewoźnikom dostęp na tych samych zasadach. Ponadto ustanowienie neutralnego operatora zachęca do współpracy różnych przewoźników, dzięki czemu można zmniejszyć liczbę wykonywanych manewrów. To z kolei uwalnia przepustowość na stacji.
Cyfryzacja na kolei
Cyfryzacja zarządzania stacją daje dodatkowe korzyści zarządcy obiektu i przewoźnikom. System komputerowy połączony z instalacją manewrową pozwala śledzić w czasie rzeczywistym status pociągu i położenie każdego wagonu. Zarządca infrastruktury odpowiada za alokację przepustowości i rozwiązywanie problemów takich jak podwójne rezerwacje miejsca.
— Neutralne zarządzanie rozrządem jest ważną częścią zrównoważonej wizji kolei 2030. Ta wspólna wizja przyszłości, opracowana przez Infrabel, PoAB i Railport Antwerp, ma na celu podwojenie udziału towarów transportowanych koleją w porcie w Antwerpii do 2030 r. Ta tak zwana zmiana modalna ma na celu uatrakcyjnienie kolei, tak aby wybierało ją coraz więcej firm. W końcu ci, którzy przewożą swoje towary koleją, wybierają mniej ciężarówek i mniejsze korki na drogach. Jest to sytuacja korzystna zarówno dla gospodarki, jak i dla środowiska — napisano w komunikacie Portu Antwerpia-Bruggia.