Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Zielona transformacja szansą na rozwój portów morskich

Dla portów morskich zielona transformacja przyniesie nowe szanse rozwojowe. Porty będą nie tylko hubami logistycznymi ale też energetycznymi — wynika z debaty „Porty morskie jako kluczowe węzły intermodalnych łańcuchów logistycznych”, która odbyła się podczas konferencji Systemy Kolejowe — Forum Intermodalne w Wiśle. 

zielona transformacja

Porty morskie są uwikłane w to co się dzieje w globalnej gospodarce jako element łańcuchów dostaw i są zależne od sytuacji makroekonomicznej. — W logistyce nie ma stałej sytuacji, a bez ciągłej optymalizacji i szukania nowych rozwiązań nie można się rozwijać. Port Koper również uczestniczy w Korytarzu Południowym, ale z naszych obserwacji wynika, że dużym problemem jest tu dokumentacja i kwestia ubezpieczeń. Dla nas bardzo interesująca jest odnoga korytarza prowadząca do Turcji i Indii, które rozwijają się bardzo szybko. Port Koper jest w o tyle szczególnej sytuacji, że spółka Luka Koper jest nie tylko właścicielem infrastruktury ale też terminali i dlatego uczestniczy w rozwoju nowych połączeń intermodalnych, w tym również takich jak korytarz Bałtyk — Adriatyk, który powstał bez inwestycji, na bazie istniejących rozwiązań — powiedział Dariusz Mierkiewicz, Business Development Manager for Poland & North Europ, Port Koper.

Dla rozwoju portów morskich kluczowe są inwestycje infrastrukturalne. Istotne jest określenie ich skali i prognoza potrzeb rynkowych gdyż projekty te mają służyć przez wiele dekad. — Zarządy portów ssą odpowiedzialne za infrastrukturę wewnętrzną. Inwestycje infrastrukturalne mogą kreować nowe możliwości biznesowe, czego przykładem jest nowy Publiczny Terminal Promowy w Gdyni. Inwestycje jednak nie mogą być oderwane od potrzeb rynkowych. Musimy rozmawiać z biznesem i odpowiadać na potrzeby przedsiębiorstw. Obecnie niestety jest trudny czas na realizację inwestycji z powodu dużego wzrostu kosztów materiałów budowlanych. Obecne realizacje są znacznie droższe niż założono w kosztorysach — powiedział Mateusz Frankiewicz, kierownik projektu w Zarządzie Morskiego Portu Gdynia.

Zielona transformacja

Nowe możliwości rozwoju portów przynosi zielona transformacja gospodarki. — Port Hamburg ma taką pozycję, że raczej nie będzie mieć wielu nowych połączeń, gdyż już jest skomunikowany z całym światem. Przez ostatnie kilka lat udało nam się zbudować mocną pozycję na Nowym Jedwabnym Szlaku i tu jest spory potencjał w rozwoju handlu nie tylko z Chinami, które są naszym głównym partnerem ale tez republikami środkowoazjatyckimi. Wymiana handlowa Niemiec z tymi krajami szybko rośnie. Następne lata przyniosą transformację ekologiczną i Port Hamburg chce być jednym hubów dystrybucji zielonego paliwa. Inwestujemy w system składowania i dystrybucji wodoru nie tylko dla portu, ale też użytkowników zewnętrznych. Infrastrukturę można budować szybko jeśli jest odpowiednia mobilizacja. Na przykład w Niemczech jeszcze rok temu nie było działającego terminalu LNG, a dziś już są dwa, a kolejne dwa powstaną w br. My chcemy być przygotowani na rewolucję technologiczną i musimy być jeśli Europa w 2050 r. ma być neutralna klimatycznie — powiedział Maciej Brzozowski, dyrektor przedstawicielstwa Portu Hamburg w Polsce.

— Zielona polityka jest istotnym elementem strategii rozwoju Portu Gdynia. Mobilizuje nas do tego uwarunkowanie jakim jest otoczenie miastem. W trakcie opracowania są analizy dla projektów wodorowych. W planowanej Dolinie Logistycznej chcemy przeznaczyć przestrzeń dla instalacji wodorowych takich jak elektrolizery — zapowiedział Mateusz Frankiewicz.

W ramach zielonej transformacji istotną rolę odgrywa rozwój transportu intermodalnego. — Port Antwerpia-Brugia jest hubem dla dużego regionu przemysłu chemicznego i również mamy spore plany rozwoju biznesu wodorowego. Inwestujemy w infrastrukturę portową, ale mamy obecnie spory problem z rozwojem połączeń kolejowych do Europy. Tu trzeba sporo poprawić, gdyż tylko 8-10% kontenerów z portu wywożonych jest pociągami. Jest zatem spory potencjał do tworzenia nowych połączeń intermodalnych. Rozwijają się takie usługi na przykład intermodalne połączenia między Polską a Wielką Brytanią z wykorzystaniem żeglugi bliskiego zasięgu i mamy nadzieję że takich usług będzie więcej — skomentował Martin Hubeňák, przedstawiciel portu Antwerpia — Brugia na Europę Środkową i Wschodnią. 

Czytaj też: Zielony Ład w transporcie wymaga optymalizacji inwestycji

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close