Zielona transformacja szansą na rozwój portów morskich
Dla portów morskich zielona transformacja przyniesie nowe szanse rozwojowe. Porty będą nie tylko hubami logistycznymi ale też energetycznymi — wynika z debaty „Porty morskie jako kluczowe węzły intermodalnych łańcuchów logistycznych”, która odbyła się podczas konferencji Systemy Kolejowe — Forum Intermodalne w Wiśle.

Porty morskie są uwikłane w to co się dzieje w globalnej gospodarce jako element łańcuchów dostaw i są zależne od sytuacji makroekonomicznej. — W logistyce nie ma stałej sytuacji, a bez ciągłej optymalizacji i szukania nowych rozwiązań nie można się rozwijać. Port Koper również uczestniczy w Korytarzu Południowym, ale z naszych obserwacji wynika, że dużym problemem jest tu dokumentacja i kwestia ubezpieczeń. Dla nas bardzo interesująca jest odnoga korytarza prowadząca do Turcji i Indii, które rozwijają się bardzo szybko. Port Koper jest w o tyle szczególnej sytuacji, że spółka Luka Koper jest nie tylko właścicielem infrastruktury ale też terminali i dlatego uczestniczy w rozwoju nowych połączeń intermodalnych, w tym również takich jak korytarz Bałtyk — Adriatyk, który powstał bez inwestycji, na bazie istniejących rozwiązań — powiedział Dariusz Mierkiewicz, Business Development Manager for Poland & North Europ, Port Koper.
Dla rozwoju portów morskich kluczowe są inwestycje infrastrukturalne. Istotne jest określenie ich skali i prognoza potrzeb rynkowych gdyż projekty te mają służyć przez wiele dekad. — Zarządy portów ssą odpowiedzialne za infrastrukturę wewnętrzną. Inwestycje infrastrukturalne mogą kreować nowe możliwości biznesowe, czego przykładem jest nowy Publiczny Terminal Promowy w Gdyni. Inwestycje jednak nie mogą być oderwane od potrzeb rynkowych. Musimy rozmawiać z biznesem i odpowiadać na potrzeby przedsiębiorstw. Obecnie niestety jest trudny czas na realizację inwestycji z powodu dużego wzrostu kosztów materiałów budowlanych. Obecne realizacje są znacznie droższe niż założono w kosztorysach — powiedział Mateusz Frankiewicz, kierownik projektu w Zarządzie Morskiego Portu Gdynia.
Zielona transformacja
Nowe możliwości rozwoju portów przynosi zielona transformacja gospodarki. — Port Hamburg ma taką pozycję, że raczej nie będzie mieć wielu nowych połączeń, gdyż już jest skomunikowany z całym światem. Przez ostatnie kilka lat udało nam się zbudować mocną pozycję na Nowym Jedwabnym Szlaku i tu jest spory potencjał w rozwoju handlu nie tylko z Chinami, które są naszym głównym partnerem ale tez republikami środkowoazjatyckimi. Wymiana handlowa Niemiec z tymi krajami szybko rośnie. Następne lata przyniosą transformację ekologiczną i Port Hamburg chce być jednym hubów dystrybucji zielonego paliwa. Inwestujemy w system składowania i dystrybucji wodoru nie tylko dla portu, ale też użytkowników zewnętrznych. Infrastrukturę można budować szybko jeśli jest odpowiednia mobilizacja. Na przykład w Niemczech jeszcze rok temu nie było działającego terminalu LNG, a dziś już są dwa, a kolejne dwa powstaną w br. My chcemy być przygotowani na rewolucję technologiczną i musimy być jeśli Europa w 2050 r. ma być neutralna klimatycznie — powiedział Maciej Brzozowski, dyrektor przedstawicielstwa Portu Hamburg w Polsce.
— Zielona polityka jest istotnym elementem strategii rozwoju Portu Gdynia. Mobilizuje nas do tego uwarunkowanie jakim jest otoczenie miastem. W trakcie opracowania są analizy dla projektów wodorowych. W planowanej Dolinie Logistycznej chcemy przeznaczyć przestrzeń dla instalacji wodorowych takich jak elektrolizery — zapowiedział Mateusz Frankiewicz.
W ramach zielonej transformacji istotną rolę odgrywa rozwój transportu intermodalnego. — Port Antwerpia-Brugia jest hubem dla dużego regionu przemysłu chemicznego i również mamy spore plany rozwoju biznesu wodorowego. Inwestujemy w infrastrukturę portową, ale mamy obecnie spory problem z rozwojem połączeń kolejowych do Europy. Tu trzeba sporo poprawić, gdyż tylko 8-10% kontenerów z portu wywożonych jest pociągami. Jest zatem spory potencjał do tworzenia nowych połączeń intermodalnych. Rozwijają się takie usługi na przykład intermodalne połączenia między Polską a Wielką Brytanią z wykorzystaniem żeglugi bliskiego zasięgu i mamy nadzieję że takich usług będzie więcej — skomentował Martin Hubeňák, przedstawiciel portu Antwerpia — Brugia na Europę Środkową i Wschodnią.
Czytaj też: Zielony Ład w transporcie wymaga optymalizacji inwestycji