Czas sprawności: jak utrzymać przeładunek kontenerów w ruchu?
Porty i terminale kontenerowe nie mogą sobie pozwolić na opóźnienia w rozładunku z powodu nieplanowanych przestojów urządzeń przeładunkowych. Wiąże się to bowiem z ryzykiem kar i utratą zaufania kontrahentów. Z tego powodu operatorzy terminali powinni zarządzać parkiem maszynowym i zorganizować serwis urządzeń tak, by ewentualne awarie sprzętu powodowały jak najkrótsze przerwy w pracy.

— Urządzenia terminalowe mają długie cykle pracy, zwykle działają około 3000 godzin rocznie przez 10 lat, zanim zostaną wymienione. Jak w przypadku większości starzejących się urządzeń, części mogą się z czasem zużywać. I chociaż wiele terminali stosuje proaktywne podejście do konserwacji zapobiegawczej, trudno jest dokładnie przewidzieć, kiedy dana część może ulec awarii — komentuje Jan-Willem van den Brand, Director, Global Market Development, Hyster Company.
Zapobieganie przestojom
Operator terminalu musi wiedzieć, które części urządzeń uważane są za „krytyczne” czyli ich awarie powodują przestój urządzenia i jak długo potrwa dostawa części zamiennej. Szybkie opcje transportu takie jak fracht lotniczy nie zawsze są dostępne, a transport części drogą morską może zająć tygodnie. Z tego powodu trzeba zminimalizować ryzyko takich przestojów. Eksperci zalecają stosowanie się do kilku wskazówek w zakresie zarządzania parkiem maszynowym terminalu aby zminimalizować ryzyko nieplanowanego przestoju urządzeń.
Po pierwsze trzeba dobrze ocenić trwałość i niezawodność sprzętu a zwłaszcza jego części krytycznych. Warto konsultować się z przedstawicielami branży przed wyborem dostawcy i poznać opinie o sprzęcie i firmach serwisujących. Koniecznie trzeba też stosować się do zasad konserwacji sprzętu określonych przez producenta.
Po drugie trzeba sprawdzić czy dostawcy potrafią zapewnić wsparcie i reagować w przypadku problemu z serwisowaniem, a w konsekwencji, czy są w stanie dostarczyć części i dokonać napraw na czas? Warto sprawdzić jakimi zasobami dysponuje lokalny dealer i czy posiada na stanie części krytyczne.
Po trzecie dobrze jest mieć kilka dostępnych źródeł zaopatrzenia w niezbędne części. W wielu przypadkach wsparcie w dostarczeniu podzespołu może zapewnić producent, który może ściągnąć je z bezpośrednio z linii produkcyjnej aby pomóc klientom.
Lokalna specyfika
Przed wyborem dostawcy urządzenia i serwisanta sprzętu trzeba też dobrze rozpoznać specyfikę danego terminalu, to ile i jakie części krytyczne mogą mieć wpływ na jego pracę i w jaki sposób takie komponenty można pozyskać.
— Lokalizacja jest również ważnym czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę przy planowaniu sposobu pozyskiwania części. Aby zapobiec przestojom, długie oczekiwanie na części zamienne z odległości setek kilometrów nie jest rozwiązaniem. W przypadku firmy Hyster, rozległa sieć partnerów dealerskich w całej Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce utrzymuje zapasy na miejscu, dzięki czemu wymagania klientów mogą być szybko spełnione — mówi Jan-Willem van den Brand.

Operatorzy terminali powinni także zbierać i analizować dane dotyczące niezawodności urządzeń ich poszczególnych części. Warto korzystać też z doświadczeń innych terminali w zakresie jakości sprzętu i sprawności obsługi serwisowej.
— Utrzymanie sprawności urządzeń do obsługi kontenerów jest grą o wysoką stawkę, ponieważ opóźnienia mają daleko idące skutki w całym łańcuchu dostaw, podważając zaufanie klientów i niszcząc relacje. Skuteczne zarządzanie ryzykiem przestojów to wysiłek całego zespołu. Wymaga to współpracy pomiędzy działem zakupów a działem operacyjnym podczas pierwszej oceny sprzętu do obsługi kontenerów. Następnie długoterminowe posiadanie testuje możliwości wsparcia producenta i dealera — komentuje ekspert Hyster.
Czytaj również:
Wózki Hyster – innowacyjna kabina ułatwia przeładunek kontenerów
Z przedstawicielami firmy ZEPPELIN, która na rynku polskim oferuje produkty TII KAMAG jak i inne urządzenia dla terminali kontenerowych marek HYSTER i MecLift, będzie można się spotkać podczas konferencji INTERMODAL IN POLAND 2023 w Janowie Podlaskim.