Rosjanie uruchomili połączenie intermodalne Moskwa – Kaliningrad omijające Litwę
Spółka Fesco uruchomiła połączenie intermodalne między Moskwą a Kaliningradem, wykorzystujące prom kolejowy aby ominąć terytorium Litwy, po tym jak LTG Cargo zdecydowało się ograniczyć wolumen towarów przewożonych tranzytem między Obwodem Kaliningradzkim, a pozostałą częścią Rosji.

Pociąg wahadłowy Moskwa — Morze Bałtyckie kursuje z stacji Biełyj Rast w stolicy Rosji do Portu Bronka, w St. Petersburgu, gdzie wagony są wprowadzane na należący do Fesco prom, który następnie transportuje skład do Portu Bałtyjsk koło Kaliningradu. Pierwszy pociąg w tej relacji wyruszył z Moskwy 16 marca. Skład przewiózł 120 TEU.
Czas przejazdu z Moskwy do St. Petersburga wynosi 2 dni, a rejs po Morzu Bałtyckim do Kaliningradu zajmuje kolejne dwa dni. Do obwodu położonego przy granicy z Polską przewożone są materiały budowlane, różnego rodzaju urządzenia, papier, zabawki i produkty sanitarne. Większość tych towarów importowana jest z krajów Azji Wschodniej, a do Rosji Trafia przez port Władywostok. Z Kaliningradu do Moskwy wysyłane jest drewno.
Rosjanie zdecydowali się uruchomić nowe połączenie omijające kraje bałtyckie po tym jak Litwa podjęła decyzję o ograniczeniu wolumenu ładunków jakie będzie można przewozić koleją między obiema częściami Rosji. W tym roku LTG Cargo przewiezie nieco ponad 2,2 mln ton ładunku do Obwodu Kaliningradzkiego, w tym 644 tys. ton węgla i 471,7 tys. ton stali. Z kolei z Obwodu Kaliningradzkiego Litwini przewiozą 420 tys. ton towarów. W ub.r. Koleje Litewskie przewiozły blisko 8 mln ton towarów, zatem skala redukcji wielkości tranzytu jest znaczna. Transport towarów do Kaliningradu przez Litwę obecnie organizowany jest na zasadach „szczególnego wyjątku” od polityki sankcji gospodarczych nałożonych przez Unię Europejską przeciw Rosji i Białorusi.
Czytaj też: Litwa i Łotwa apelują o unijne embargo na transport towarów z Rosji