Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Litwa i Łotwa apelują o unijne embargo na transport towarów z Rosji

Estonia wprowadziła zakaz przewozu koleją towarów z Rosji, natomiast Litwa i Łotwa uważają, że tego typu embargo powinno zostać wprowadzone przez Unię Europejską — stwierdzili ministrowie transportu krajów bałtyckich.

fot. A.Savin Wikimedia Commons

Estoński państwowy przewoźnik towarowy Operail wstrzymał tranzyt wszelkich produktów z Rosji i Białorusi w ubiegłym roku to rozpoczęciu rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Łotwa i Litwa na takie embargo powinno zostać ogłoszone na poziomie Unii Europejskiej. 

— Jeśli podejmiemy takie kroki, będziemy musieli współpracować i to powinna być zbiorowa decyzja, a wtedy może się udać. Jeśli utrzymamy wszystkie sankcje UE wobec Rosji, to współpraca naturalnie się zmniejszy — powiedział Janis Vitenbergs, minister transportu Łotwy w estońskim programie „Aktuaalne kaamera”.

Mimo braku formalnego zakazu wolumeny transportu z Rosji do Litwy i Łotwy znacząco spadły w ubr. Koleje Litewskie przewiozły aż o 40% mniej ładunków niż w 2021 r. co znacząco pogorszyło ich sytuację finansową. Również Port Kłajpeda, przez który ekspediowane były ładunki eksportowe z Białorusi i Rosji odnotował spadek przeładunku o 20% w 2022 r. Obecnie przez Litwę transportowane są na zasadzie „szczególnego wyjątku” towary z Rosji do Obwodu Kaliningradzkiego. 

W następnych latach dla krajów bałtyckich priorytetem będzie dokończenie budowy Rail Baltica. Budowa nowej linii o standardzie europejskim może być początkiem zmiany rozstawu szyn na sieci kolejowej w tych krajach, na co zgodziła się Rada Unii Europejskiej w grudniu ubr. Jednak dla krajów bałtyckich może być to kosztowny proces, który nie przyniesie dużych korzyści, a wiązać się będzie np. z koniecznością zmiany taboru. Rail Baltica będzie swego rodzaju „poligonem doświadczalnym” kolei ro rozstawie 1435 mm i pozwoli sprawdzić opłacalność ekonomiczna inwestycji w konwersję linii kolejowych do europejskiego standardu. Przebudowa samych tylko estońskich linii kolejowych może kosztować 8,7 mld euro. 

Czytam: Litwa realizuje przyspieszą reorientację tranzytu przez Polskę

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close