Litwa i Łotwa apelują o unijne embargo na transport towarów z Rosji
Estonia wprowadziła zakaz przewozu koleją towarów z Rosji, natomiast Litwa i Łotwa uważają, że tego typu embargo powinno zostać wprowadzone przez Unię Europejską — stwierdzili ministrowie transportu krajów bałtyckich.
Estoński państwowy przewoźnik towarowy Operail wstrzymał tranzyt wszelkich produktów z Rosji i Białorusi w ubiegłym roku to rozpoczęciu rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Łotwa i Litwa na takie embargo powinno zostać ogłoszone na poziomie Unii Europejskiej.
— Jeśli podejmiemy takie kroki, będziemy musieli współpracować i to powinna być zbiorowa decyzja, a wtedy może się udać. Jeśli utrzymamy wszystkie sankcje UE wobec Rosji, to współpraca naturalnie się zmniejszy — powiedział Janis Vitenbergs, minister transportu Łotwy w estońskim programie „Aktuaalne kaamera”.
Mimo braku formalnego zakazu wolumeny transportu z Rosji do Litwy i Łotwy znacząco spadły w ubr. Koleje Litewskie przewiozły aż o 40% mniej ładunków niż w 2021 r. co znacząco pogorszyło ich sytuację finansową. Również Port Kłajpeda, przez który ekspediowane były ładunki eksportowe z Białorusi i Rosji odnotował spadek przeładunku o 20% w 2022 r. Obecnie przez Litwę transportowane są na zasadzie „szczególnego wyjątku” towary z Rosji do Obwodu Kaliningradzkiego.
W następnych latach dla krajów bałtyckich priorytetem będzie dokończenie budowy Rail Baltica. Budowa nowej linii o standardzie europejskim może być początkiem zmiany rozstawu szyn na sieci kolejowej w tych krajach, na co zgodziła się Rada Unii Europejskiej w grudniu ubr. Jednak dla krajów bałtyckich może być to kosztowny proces, który nie przyniesie dużych korzyści, a wiązać się będzie np. z koniecznością zmiany taboru. Rail Baltica będzie swego rodzaju „poligonem doświadczalnym” kolei ro rozstawie 1435 mm i pozwoli sprawdzić opłacalność ekonomiczna inwestycji w konwersję linii kolejowych do europejskiego standardu. Przebudowa samych tylko estońskich linii kolejowych może kosztować 8,7 mld euro.
Czytam: Litwa realizuje przyspieszą reorientację tranzytu przez Polskę