Rosja i Chiny wybudują nowy most kolejowy nad rzeką Amur
Chiny i Rosja zatwierdziły projekt budowy nowego mostu kolejowego nad graniczną rzeką Amur. Przeprawa połączy miasta Mohe w Chinach i Dzhalinda w Rosji i będzie częścią intermodalnego szlaku Azja — Europa.

Nowy most pozwoli skrócić o 2000 km trasę połączenia kolejowego z wschodnich Chin do rosyjskiej republiki Jakucja, które obecnie mają dostęp do chińskiego rynku tylko poprzez trasę morską i port Władywostok. Nowy most ułatwi eksport surowców z rosyjskiego Dalekiego Wschodu do Chin. Rosja liczy na to, że eksport do Państwa Środka zrekompensuje utratę rynku europejskiego, po wprowadzeniu przez zachód sankcji gospodarczych i wstrzymaniu importu surowców energetycznych. Jak informuje agencja TASS, nowy most docelowo będzie częścią międzynarodowej magistrali Mohe — Magadan, która będzie łączyć się z Koleją Transsyberyjską, dzięki czemu stanie się częścią Nowego Jedwabnego Szlaku.
— Most zwiększy możliwości eksportu towarów do 10 mln ton rocznie. Odciąży również tory kolejowe w regionie, a utrata konieczności przeładunków pozytywnie wpłynie na ekologię — skomentował Aysen Nikolayev, przedstawiciel Republiki Jakucja, cytowany w komunikacie.
Po wprowadzeniu unijnych sankcji większość armatorów oceanicznych przestało obsługiwać rosyjskie porty morskie. W efekcie handel między Chinami a Rosją został przeniesiony na szlaki lądowe. Ponieważ istniejąca infrastruktura nie była przygotowana na taki skokowy wzrost przewozów pojawiła się kongestia na przejściach granicznych. Z tego powodu oprócz popularnych szlaków przez Kazachstan i Mongolię uruchomiono połączenia, na zaniedbanych przez dekady trasach przez granicę chińsko — rosyjską, które wcześniej ze względu na dużą odległość od Moskwy nie cieszyły się zainteresowaniem załadowców.
Czytaj też: RŻD będą wozić kontenery między terminalami kolejowymi mostem drogowym