RŻD będą wozić kontenery między terminalami kolejowymi mostem drogowym
Koleje Rosyjskie (RŻD) uruchomiły przewozy intermodalne towarów z Chin wykorzystujące przejazdy oddanym w 2019 r. do użytku mostem drogowym nad graniczną rzeką Amur. Po wybuchu wojny w Ukrainie znacząco wzrósł wolumen ładunków transportowanych z Chin do Rosji drogą lądową.

Jednym ze skutków sankcji wprowadzonych przez kraje zachodnie przeciw Rosji jest omijanie rosyjskich portów przez duże linie żeglugowe. Z tego powodu rosyjska branża logistyczna muszona została do przeniesienia transportu na lądowe szlaki intermodalne. Rosja i Chiny w ostatnich miesiącach zacieśniły współpracę gospodarczą. W lipcu br. eksport z Chin do Rosji wzrósł o 22,2% a w odwrotnym kierunku o 49%.
Jednakże ograniczeniem możliwości zwiększania liczby kontenerów transportowanych lądem z Chin do Rosji jest przepustowość terminali przeładunkowych przy chińskiej granicy, gdzie stykają się linie kolejowe o rozstawie szerokim i standardowym. W ostatnich miesiącach na przejściach granicznych Chin z Kazachstanem, Mongolią i Rosja wrócił problem kongestii, a pociągi czekają na odprawę po kilka dni.
Brakujący most
W związki z rosnącym zapotrzebowaniem na przewozy kontenerowe z Chin, Koleje Rosyjskie zdecydowały się na nietypowe rozwiązanie intermodalne. Spółka RŻD Logistic we współpracy z chińskim operatorem Torgmoll uruchomiły usługę obejmującą przewóz kontenerów z chińskich terminali pociągami do położonego nad Amurem miasta Heihe, następnie samochodami, przez graniczny most Błagowieszczeńsk – Heihe. Kontenery zostaną dostarczone do terminalu kolejowego po drugiej stronie Amuru w Błagowieszczeńsku, gdzie zostaną załadowane na pociąg. Rozwiązanie takie wybrano, gdyż te chińskie i rosyjskie miasta nie są połączone mostem kolejowym. Pierwszy transport obejmuje 50 kontenerów przewożących części samochodowe i materiały budowlane. RZD planują uruchomienie regularnego cotygodniowego połączenia.
— Obliczyliśmy, że każdego dnia możemy wysyłać z Chin co najmniej 62 kontenery. Ale tu w Błagowieszczeńsku nie są gotowi na ich odbiór. Jeśli się nie mylę, mogą tu odprawiać tylko jeden pociąg tygodniowo. Jesteśmy gotowi zainwestować w rozwój terminalu w tym regionie, ponieważ istnieje duże zapotrzebowanie ze strony załadowców. Rozpoczęliśmy nawet opracowywanie możliwości wysyłki przez Chabarowsk. Nie jest to zbyt dochodowe, ale możliwości terminala są większe — skomentował cytowany przez agencję Interfax Jing Ke dyrektor Torgmoll.
O skutkach wojny w Ukrainie na sytuację branży logistycznej debatować będą uczestnicy konferencji „INTERMODAL IN POLAND 2022”. Program wydarzenia, rejestracja uczestnictwa oraz informacje organizacyjne dostępne są na stronie: https://intermodalinpoland.eu/janow-podlaski-malaszewicze-2022/