Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Płynąc wokół Przylądka Dobrej Nadziei można oszczędzić 600 tys. dolarów

W ubiegłym tygodniu niemiecka spółka żeglugi kontenerowej Hapag-Lloyd przekazała dwa nieco sprzeczne komunikaty. Wpierw poinformowała, że na szlaku handlowym Azja-Europa Północna nie będzie kierować kontenerowców w drodze powrotnej wokół Przylądka Dobrej Nadziei. Później – po konsultacji z innymi partnerami sojuszu armatorskiego The Alliance – skorygowała komunikat podając, że „niektóre ich statki będą jednak zawracać wokół Afryki”. O co chodzi? – zarówno z takim dalekim pływaniem, jak i zmianą informacji?

Przylądka Dobrej
fot. Pixabay

Statki The Alliance zaczęły pływać wokół wybrzeża RPA w listopadzie ub.r. Było to jedno z narzędzi zarządzania podażą pojemności w sytuacji malejących stawek frachtu. Zamiast zawieszać stałe połączenia, sojusz w ten sposób sojusz korygował nadmiar mocy, wydłużając terminy usług. Wolniejsze rejsy zmniejszały nieco potencjał przewozowy sojuszu.

O dziwo okazało się, że w tym szaleństwie jest metoda. Choć statki płynąc dalej zużywają dodatkowo ok. 1000 ton paliwa bunkrowego, każdy z nich oszczędzał po ok. 1 mln USD nie płacąc za korzystanie z Kanału Sueskiego. W efekcie dało to oszczędności netto po ok. 600 tys. USD w rejsie powrotnym. Wyliczenia te są oparte na zużyciu paliwa przez kontenerowce płynących wolno i wyposażone w płuczki spalające tańszy, ciężki olej opałowy (HFSO), po ok. 400 USD za tonę. 

Czytaj też: Rynek bunkra zadziwia strukturą sprzedaży 

Z takiej taktyki The Alliance nie są zadowoleni ekolodzy. Jak stwierdziły niektóre organizacje „zielonych” z Europy Północnej, dłuższa podróż wokół Przylądka Dobrej Nadziei powoduje większe emisje CO2, nie znajdujące uzasadnienia. Podróż wokół Afryki na trasie Azja-Europa nie była praktyką armatorów z dwu innych sojuszy (z wyjątkiem okresu zatoru spowodowanego utknięcie w lipcu 2021 r. kontenerowca Ever Given w Kanale Sueskim). Tymczasem w sytuacji dramatycznie spadających przychodów, także oni badają takie rozwiązanie.

Dlaczego nie likwidować połączeń?

„Pozostajemy na trasie wokół Przylądka Dobrej Nadziei tak długo, jak długo ma to sens z ekonomicznego punktu widzenia i nie koliduje z nowym produktem The Alliance” – powiedział rzecznik Hapag-Lloyd.  Podkreślił, że w sojuszu pojawiły się nieco różne strategie ograniczania mocy, przy czym większość członków była za pływaniem wokół Afryki. A dlaczego sojusz po prostu nie zawiesił niektórych stałych połączeń? „Musimy mieć statki w pełnej gotowości, ponieważ sojusz otwiera nową sieć” – powiedział rzecznik Hapag-Lloyd w rozmowie z The Loadstar. 

Zostanie ona uruchomiona w kwietniu. Jej główną cechą jest stopniowe wprowadzanie do obsługi wymiany handlowej Azja-Europa Północna nowych statków o pojemności po ok. 23 tys. TEU. Towarzyszyć temu ma modernizacja kontenerowców średniej pojemności, po ok. 14 – 15 tys. TEU, które zostaną skierowane m.in. do obsługi tras Azja – porty Morza Śródziemnego oraz na szlak transpacyficzny, między Azją a wschodnim wybrzeżem USA. Jest to zatem inna strategia, niż przyjął sojusz 2M. W ubiegłym tygodniu poinformował, że zawiesił AE1 / Shogun, jedną z sześciu pętli Azja – Europa. Jako powód podano, że odbiera dostawy pięciu statków o pojemności 24 000 TEU, poinformował Alphaliner.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close