Partnerzy portalu

Rynek bunkra zadziwia strukturą sprzedaży 

Ponad trzy lata od wejścia w życie rozporządzenia IMO 2020, nakazującego stosowanie w żegludze morskiej paliw o niskiej zawartości siarki, olej napędowy z dużym udziałem siarki nadal stanowi ponad jedną czwartą światowej sprzedaży paliw. Sam globalny rynek bunkrowania jest rozdrobniony, z wyjątkiem portu Singapur, który ma ponad 1/5 udziału w globalnej sprzedaży paliw okrętowych. Dane te pochodzą z dwu niezależnych analiz – Minerva Bunkering oraz Ship & Bunker.

Od 1 stycznia 2020 r. obowiązuje rozporządzenie IMO 2020 ograniczające stosowanie w żegludze morskiej paliw o zawartości do 0,5 proc. siarki (HFSO). Obserwatorzy rynku spodziewali się, że paliwo to zostanie zmarginalizowane i trudne do zakupu w wielu portach. Tak się nie stało. Analiza Minerva Bunkering wykazała, że w 2022 r. owszem, największy udział w globalnym rynku miał olej napędowy o bardzo niskiej zawartości siarki (VLFSO) – 62 proc. Jednak na HFSO przypadło 26 proc. światowej sprzedaży o masie 230 mln ton. MGO (mniej niż 0,1 proc. siarki) miało 11 proc. udział w sprzedaży, pozostałe paliwa – 1 proc. 

Skąd tak duża pozycja VLFSO? Praktyka dowodzi, że ekonomiczną opcją okazały się skrubery (płuczki), instalowane na statkach. Ich właściciele korzystają z wysokich różnic cenowych między HFSO a VLFSO czy MGO. Zgodnie z danymi największego towarzystwa klasyfikacyjnego DNV, od 2023 r. do końca ub.r. w system oczyszczania spalin (płuczki) wyposażono 5006 statków.

HFSO pozostanie dłużej w obrocie

Ubiegłoroczny silny wzrost cen ropy naftowej, spowodowany rosyjską inwazją na Ukrainę, skutkował też większą rozpiętością cen między olejem opałowym o wysokiej i bardzo niskiej zawartości siarki. W efekcie statki wyposażone w płuczki i spalające HFSO zapewniały oszczędności w ich eksploatacji. Według Ship & Bunker, obecnie różnica w cenie paliw w porcie bunkrowania w Singapurze wynosi 142 USD za tonę. VLFSO wycenia się na 558,50 USD za tonę, a IFO380 na 446,50 USD za tonę. W Rotterdamie różnica cen jest nieco większa – 148 USD za tonę, a największa w Houston – 190,50 USD za tonę. Ponieważ do eksploatacji wchodzą pierwsze płuczki zaprojektowane z możliwością wychwytywania i składowania dwutlenku węgla (CCS), HFSO może cieszyć się popytem w żegludze jeszcze przez wiele lat.

Ranking portów bunkrowania

Z zestawienia Minerva Bunkering 17 największych miejsc (portów i regionów), gdzie tankują się statki wynika, że sprzedały one prawie 141 mln ton paliwa okrętowego, co stanowiło 61,3 proc. globalnej sprzedaży – 230 mln ton. Według Tylera Barona, dyrektora generalnego Minerva Bunkering, 174 mln ton sprzedanego bunkra był „zmapowany” (udokumentowany), a 56 mln ton – to sprzedaż „inna”.

Numerem jeden na świecie pod względem dostaw bunkra był w ub.r. Singapur – sprzedał prawie 50 mln ton, co stanowiło 35,5 proc. sprzedaży w grupie TOP-17 i 21,7 proc. globalnych dostaw. Drugie miejsce zajęły porty regionu ARA (Amsterdam – Rotterdam – Antwerpia), dostarczając 15,1 mln ton paliw okrętowych (6,6 proc. światowych), a trzecie porty regionu Gib Straits  (okolic Cieśniny Gibraltarskiej) – 8,95 mln ton (3,9 proc.).

Tuż za nimi uplasowały się: amerykańskie porty Zatoki Meksykańskiej – 8,4 mln ton i port Fudżajra (Zjednoczone Emiraty Arabskie) – 7,78 mln ton. Minerva Bunkering podaje też, że 28 proc. sprzedaży bunkrów w Singapurze stanowiły HFSO, 31 proc. w ARA  i aż 35 proc. w rejonie US Gulf Coast.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close