Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Utrzymuje się popyt na nowe kontenery, tyle że przewyższa go podaż

Większość ankietowanych specjalistów ds. globalnego łańcucha dostaw spodziewa się, że „w najbliższym czasie” ceny kontenerów wzrosną. Na razie panuje stagnacja w ich obrocie, co ma związek m.in. z relatywnie małym popytem na nowe kontenery. Charakterystyczne jest, że linie żeglugowe i firmy leasingowe wstrzymują handel kontenerami i stosują strategię „poczekaj i obserwuj”. Takie wnioski wynikają z badania firmy analizującej rynek kontenerów Container xChange z Hamburga. Wzięło w nim udział ok. 2700 przedstawicieli różnych firm logistycznych. 

fot. Pixabay

Autorzy badania podkreślają, że od trzech ostatnich cotygodniowych publikacji, od początku marca obserwują pozytywny trend wskazujący, że branża spodziewa się „rychłej poprawy cen kontenerów”. Indeks nastrojów ws. cen kontenerów (xCPSI) w ujemnej wartości (-27 punktów 16 lutego br.) ma wartość dodatnią (9 pkt.). Do niedawnych minorowych nastrojów przyczyniała się też okoliczność, że na rynku występuje nadmiar kontenerów. Miejsca składowania kontenerów są wykorzystane w 90 proc. Wskaźnik ten rośnie i zbliża się do maksymalnej zdolności ich magazynowania.

„Od wielu klientów dowiadujemy się, że popyt na kontenery nadal istnieje, tyle że podaż przewyższa popyt”, stwierdzają autorzy badania. W szczególności maksymalne wydajności notują magazyny w Chinach. Utrudnia to im przemieszczanie kontenerów i ostatecznie sprawia, że magazyny są mniej wydajne.

Ruch to biznes

Autorzy przypominają „kontekst” problemu. Otóż magazyny zarabiają na obsłudze, a nie na przechowywaniu kontenerów. Tak więc mały obrót nimi „jest dla nich bardziej bolesny pod względem wkładu w nieefektywność operacyjną niż wkład w przychody”. Container xChange przytacza komentarz w tej sprawie Agnieszki Polejewskiej, koordynatorki działu Container Depot w firmie Langowski Logistics: „W przypadku kontenerów śródlądowych (wykorzystywanych w transporcie kolejowym i drogowym, przyp. autor) nie widzimy, by było ich wiele na placach składowania. Produkcja nowych kontenerów i ich dostęp w portach w Europie i USA może być przytłaczający, ponieważ wciąż jest dużo starych kontenerów. Ale produkcja była, jest i nadal będzie funkcjonować, ponieważ stare, mocno zużyte kontenery muszą zostać wymienione. Aby zobaczyć, jak rozwija się ta sytuacja z powodu tak wielu zakłóceń w naszej branży, musimy poczekać do końca pierwszego kwartału 2023 r.”

Gdzie są zapasy?

W opinii Container xChange, firmy leasingowe i linie żeglugowe przetrzymują swoje kontenery dłużej niż „normalnie”. Dlatego, że wdrażają strategię wyczekiwania mając nadzieję, że ich ceny się ustabilizują. Wyprzedaże kontenerów przez nie również jeszcze nie nastąpiły, ponieważ firmy leasingowe i spedycyjne mają umowę o bezpłatnym przechowywaniu z magazynami. Nie odczuwają więc bólu związanego z opłatą za przechowywanie, dlatego czekają i obserwują, aż ceny się ustabilizują. 

„Sądzimy, że wyprzedaż kontenerów nasili się w II kwartale lub w drugiej połowie tego roku, ponieważ w magazynach zabraknie miejsca na ich składowanie, ceny będą nadal spadać, a linie żeglugowe i firmy leasingowe będą musiały wyprzedać część tych zapasów. W efekcie wolumen kontenerów wzrośnie i jeszcze bardziej obniży koszty”, informuje xChange, co jest wnioskiem przeciwnym do oczekiwań ankietowanych. 

Czytaj też: Rośnie nadwyżka kontenerów na rynku, jaka opcja jest lepsza – SOC czy COC?

Dywersyfikacja produkcji

Autorzy badania stwierdzają, że wraz ze wzrostem geopolitycznego ryzyka niektóre kraje pracują nad dywersyfikacją produkcji i pozyskiwania kontenerów. Według badań branżowych, szuka się „bliskich i przyjaznych” miejsc, co wskazuje na proces friendshoringu. „Proces dywersyfikacji już się rozpoczął. Ponieważ będzie on długotrwały, nie widzimy jeszcze widocznych jego skutków. Dostrzegamy jednak np. wzrost w handlu kontenerami  wewnątrz krajów azjatyckich” – stwierdza Christian Roeloffs, współzałożyciel i dyrektor generalny Container xChange. Wskazuje to, że kraje tego regionu uniezależniają się stopniowo od dominującej, chińskiej produkcji kontenerów.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close