Rośnie nadwyżka kontenerów na rynku, jaka opcja jest lepsza – SOC czy COC?
Kontenery SOC (należące do nadawcy) nadal zyskują akceptację jako tańsza alternatywa, aby uniknąć opłat za zatrzymanie i zwiększyć elastyczność operacji z ich użyciem, niż kontenery COC (należące do przewoźnika), choć stawki frachtu przewozowego nadal maleją.
To kluczowy wniosek z badania Container xChange, internetowej platformy logistyki kontenerowej, kierowany głównie do spedytorów. Podaje ona także niektóre wnioski z webinarium, jakie zorganizowała, a z którego wynika, że rośnie nadmiar wolnych kontenerów w całym obrocie logistycznym.
Patrz: Jaką wybrać formułę w transporcie kontenerowym: SOC czy COC?
Korzystanie z COC jest proste, gdyż nadawca ładunku płaci przewoźnikowi daną stawkę frachtu w formule „all in”, może też korzystać z ewentualnych zniżek. Inną korzyścią tej opcji jest to, że po rozładunku towaru w punkcie B nadawca (odbiorca) nie musi się już martwić o dalsze losy kontenera.
Wyższość SOC polega natomiast na tym, że w sytuacjach zakłóceń w łańcuchach dostaw (a te występują od 3 lat), włącznie z przetrzymywaniem kontenerów w różnych miejscach, przewoźnik może preferować nadawcę, który ma własne kontenery. Z kolei nadawca ładunku w opcji SOC musi się liczyć z dopłatami i karami, w przypadku jego przetrzymania ponad ustalony termin (D&D), co nie zawsze jest od niego zależne. Nowy dylemat wyboru opcji obecnie polega na tym, że zmienia się rynek kontenerów na świecie. Rośnie podaż kontenerów, a maleje popyt na ich wykorzystanie. Jak wynika z poniższego badania, nie znikają jednak nadal zakłócenia w obrocie kontenerami, szczególnie w niektórych rejonach (Azja, Ameryka Północna).
O raporcie
Container xChange zwrócił się z zapytaniem do 50 największych globalnych przewoźników kontenerowych, by przedstawili swoje oferty COC. To było podstawą do porównania ze stawkami SOC. Spośród 50 przewoźników, odpowiedziało na badanie 21 (42 proc.), a spośród nich z kolei 82 proc. było w stanie zaoferować zarówno transporty kontenerów SOC, jak i COC. Ponadto „niektórzy respondenci wykazali brak współpracy i wszechstronnej wiedzy, a niektórzy dbali tylko o kontener i nie brali pod uwagę aspektu frachtu morskiego”, podkreślają autorzy badania.
Wnioski główne
Podczas gdy ceny COC spadają z powodu malejącego popytu i napływu nowych, wyprodukowanych kontenerów, SOC nadal pomagają spedytorom w dwóch kluczowych obszarach. Po pierwsze, aby uniknąć opłat za przestoje i zatrzymania (D&D), które mają wzrosnąć w tym roku (szczególnie w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie), a po drugie – aby zwiększyć niezawodność i kontrolę w miksie zapasów kontenerowych.
Z punktu widzenia NVOCC (umowny przewoźnik; który nie ma własnej floty statków, jednak świadczy usługi przewozowe poprzez umowy zawarte z armatorami) największą zaletą, jaką autorzy raportu znajdują dla SOC jest to, że „jest on bardzo konkurencyjny cenowo i możemy skutecznie wyeliminować ryzyko zatrzymania” – mówi ekspert.
Przy występującej nadal sytuacji zatorów na placach rozładunkowych, spowodowanych niedoborem podwozi i brakiem możliwości zapewnienia terminów powrotów z przewoźnikami zgodnie z normalnymi procedurami COC, SOC „oferują spokój ducha, jeśli chodzi o wstrzymywanie kontenerów dłużej niż to konieczne”.
Inne wnioski z badania
W miarę dostosowywania się rynku, SOC będą nadal się rozwijać, a przepływ towarów będzie kontynuowany, ocenia Container xChange. „Spadek opłat za odbiór jest również dobrym znakiem, a budowanie systemów rezerwacji online dla SOC jest obszarem zainteresowania dla rozwoju” – skomentował Adrian Degode, starszy inżynier produktu w Container xChange. Z badania wynika też, że przewoźnicy coraz mniej akceptują korespondencję e-mailową, ponieważ „poczynili znaczne postępy w swoim cyfrowym krajobrazie i możliwościach”, a także „zapewniają, że wszyscy ich klienci cieszą się lepszym doświadczeniem”.