Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Rośnie nadwyżka kontenerów na rynku, jaka opcja jest lepsza – SOC czy COC?

Kontenery SOC (należące do nadawcy) nadal zyskują akceptację jako tańsza alternatywa, aby uniknąć opłat za zatrzymanie i zwiększyć elastyczność operacji z ich użyciem, niż kontenery COC (należące do przewoźnika), choć stawki frachtu przewozowego nadal maleją.

fot. Pixabay

To kluczowy wniosek z badania Container xChange, internetowej platformy logistyki kontenerowej, kierowany głównie do spedytorów. Podaje ona także niektóre wnioski z webinarium, jakie zorganizowała, a z którego wynika, że rośnie nadmiar wolnych kontenerów w całym obrocie logistycznym. 

Patrz: Jaką wybrać formułę w transporcie kontenerowym: SOC czy COC?

Korzystanie z COC jest proste, gdyż nadawca ładunku płaci przewoźnikowi daną stawkę frachtu w formule „all in”, może też korzystać z ewentualnych zniżek. Inną korzyścią tej opcji jest to, że po rozładunku towaru w punkcie B nadawca (odbiorca) nie musi się już martwić o dalsze losy kontenera.

Wyższość SOC polega natomiast na tym, że w sytuacjach zakłóceń w łańcuchach dostaw (a te występują od 3 lat), włącznie z przetrzymywaniem kontenerów w różnych miejscach, przewoźnik może preferować nadawcę, który ma własne kontenery. Z kolei nadawca ładunku w opcji SOC musi się liczyć z dopłatami i karami, w przypadku jego przetrzymania ponad ustalony termin (D&D), co nie zawsze jest od niego zależne. Nowy dylemat wyboru opcji obecnie polega na tym, że zmienia się rynek kontenerów na świecie. Rośnie podaż kontenerów, a maleje popyt na ich wykorzystanie. Jak wynika z poniższego badania, nie znikają jednak nadal zakłócenia w obrocie kontenerami, szczególnie w niektórych rejonach (Azja, Ameryka Północna).

O raporcie

Container xChange zwrócił się z zapytaniem do 50 największych globalnych przewoźników kontenerowych, by przedstawili swoje oferty COC. To było podstawą do porównania ze stawkami SOC. Spośród 50 przewoźników, odpowiedziało na badanie 21 (42 proc.), a spośród nich z kolei  82 proc. było w stanie zaoferować zarówno transporty kontenerów SOC, jak i COC. Ponadto „niektórzy respondenci wykazali brak współpracy i wszechstronnej wiedzy, a niektórzy dbali tylko o kontener i nie brali pod uwagę aspektu frachtu morskiego”, podkreślają autorzy badania. 

Wnioski główne

Podczas gdy ceny COC spadają z powodu malejącego popytu i napływu nowych, wyprodukowanych kontenerów, SOC nadal pomagają spedytorom w dwóch kluczowych obszarach. Po pierwsze, aby uniknąć opłat za przestoje i zatrzymania (D&D), które mają wzrosnąć w tym roku (szczególnie w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie), a po drugie – aby zwiększyć niezawodność i kontrolę w miksie zapasów kontenerowych. 

Z punktu widzenia NVOCC (umowny przewoźnik; który nie ma własnej floty statków, jednak świadczy usługi przewozowe poprzez umowy zawarte z armatorami) największą zaletą, jaką autorzy raportu znajdują dla SOC jest to, że „jest on bardzo konkurencyjny cenowo i możemy skutecznie wyeliminować ryzyko zatrzymania” – mówi ekspert. 

Przy występującej nadal sytuacji zatorów na placach rozładunkowych, spowodowanych niedoborem podwozi i brakiem możliwości zapewnienia terminów powrotów z przewoźnikami zgodnie z normalnymi procedurami COC, SOC „oferują spokój ducha, jeśli chodzi o wstrzymywanie kontenerów dłużej niż to konieczne”.

Inne wnioski z badania 

W miarę dostosowywania się rynku, SOC będą nadal się rozwijać, a przepływ towarów będzie kontynuowany, ocenia Container xChange. „Spadek opłat za odbiór jest również dobrym znakiem, a budowanie systemów rezerwacji online dla SOC jest obszarem zainteresowania dla rozwoju” – skomentował Adrian Degode, starszy inżynier produktu w Container xChange. Z badania wynika też, że przewoźnicy coraz mniej akceptują korespondencję e-mailową, ponieważ „poczynili znaczne postępy w swoim cyfrowym krajobrazie i możliwościach”, a także „zapewniają, że wszyscy ich klienci cieszą się lepszym doświadczeniem”.  

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close