Shenyang szóstym hubem konsolidacyjnym dla pociągów Chiny – Europa
Miasto Shenyang, stolica prowincji Liaoning w północno — wschodnich Chinach stało się szóstym hubem konsolidacyjnym dla pociągów towarowych ruszających w kierunku Europy na Nowym Jedwabnym Szlaku. Pierwszy pociąg wyprawiono z tego hubu w sobotę 4 marca a docelową destynacją jest Rosja.

W 2020 r. chińska Narodowa Komisja Rozwoju Reform postanowiła, że 5 miast: Chengdu, Zhengzhou, Chongqing, Xi’an i Urumqi zyska status hubów konsolidacyjnych dla kolejowych przewozów kontenerowych na intermodalnych szlakach Chiny — Europa. Wraz z tą decyzją rząd chiński postanowił skoncentrować środki na dofinansowanie inwestycji logistycznych w tych ośrodkach oraz skierować tam ruch z innych miast przemysłowych. W założeniu ograniczenie liczby hubów konsolidacyjnych miało usprawnić funkcjonowanie przewozów na kolejowym Nowym Jedwabnym Szlaku w czasie problemów kongestii w terminalach i portach jakie występowały w okresie pandemii covid-19.
Po wybuchu wojny w Ukrainie, nałożeniu na Rosję sankcji gospodarczych przez UE i USA oraz wycofaniu się dużych przewoźników oceanicznych z rosyjskiego rynku, spora część handlu między tym krajem a Chinami skierowana została na szlaki kolejowe. W efekcie mimo że w ubr. z Chin do Europy wyruszyło mniej pociągów niż w 2021 r. to jednak ruch na kolejowym NJS wzrósł, gdyż uruchomiono więcej pociągów do Rosji.
Czytaj też: W UE jest jeden lider w obsłudze pociągów kontenerowych z Chin – Polska
Nowy hub
Z tego powodu jednak dość szybko zapchały się terminale przeładunkowe na granicy chińsko — kazachskiej, przez którą przebiega najkrótsza droga do głównych miast Rosji i Europy. W związku z tą sytuacją uruchomiono więcej pociągów kontenerowych dłuższym szlakiem wykorzystującym Kolej Transsyberyjską i przejścia graniczne między Chinami, a Rosją w regionie Mandżurii. Shenyang jako największy ośrodek przemysłowy i logistyczny północno — wschodniej części Państwa Środka, który jest oddalony od 5 hubów „namaszczonych” przez chiński rząd dla transportu na NJS w naturalny sposób stał się kolejnym centrum konsolidacyjnym. Teraz administracja kolei chińskich zatwierdziła fakt dokonany i oficjalnie ogłosiła uruchomienie 6. oficjalnego ośrodka logistycznego NJS.
— Funkcjonowanie hubu może dodatkowo zaspokoić potrzeby rozwoju pociągów towarowych Chiny-Europa w Shenyang i stanowi solidną podstawę do stworzenia multimodalnego międzynarodowego hubu logistycznego typu „droga-kolej-morze” z usługami logistycznymi łączącymi Shenyang i porty morskie Yingkou i Dalian w Liaoning — skomentował Li Haiping, zastępca kierownika działu operacyjnego w China Railway Express (Shenyang) cytowany przez państwową agencję Xinhua.
Nowe centrum konsolidacyjne dedykowane jest głównie dla pociągów do Rosji, choć będą stamtąd również wyruszać składy trasowane do Europy zarówno z Chin jak i Korei Płd oraz Japonii. Hub w Shenyang zajmuje powierzchnię 92 tys. mkw. z czego 80 tys. mkw. podlega dozorowi celnemu. Znajduje się tam plac mieszczący 3 tys. TEU a rocznie z tego hubu wyprawionych może być 1000 pociągów w kierunku zachodnim.