Partnerzy portalu

W UE jest jeden lider w obsłudze pociągów kontenerowych z Chin – Polska

Polska nadal zajmuje pierwsze miejsce w obsłudze towarów przewożonych w kontenerach koleją NJS, pomimo zmniejszenia ich wolumenu. Nadal też transport kontenerowy w kierunku zachodnim przewyższa zdecydowanie ten w kierunku wschodnim, co odzwierciedla asymetrię wymiany towarowej Polski z Chinami.
Poniżej przedstawiamy niektóre dane za UTLC ERA, organizacją skupiającą koleje: kazachskie, rosyjskie i białoruskie,  operujące na Nowym Jedwabnym Szlaku.

W UE jest jeden lider w obsłudze pociągów kontenerowych z Chin - Polska
źródło: iStock

W styczniu – kontynuacja spadków

W styczniu br. z Chin do Polski przewieziono koleją towary w 10 662 TEU, czyli dokładnie połowę wszystkich z Chin do Europy (21 334 TEU). Były one jednak znacznie mniejsze w porównaniach rok do roku, odpowiednio: o 35,3 proc. oraz 54,6 proc. W pierwszym miesiącu tego roku przetransportowane towary ważyły 133,5 tys. ton, były o 49,3 proc. lżejsze niż rok temu. Niemal o 1/5 poprawił się natomiast średni czas przejazdu (na odcinku w którym pośredniczyły koleje trzech krajów – członków UTLC, przyp. autor) i wynosił 10,4 dnia. W kierunku wschodnim z Polski do Chin w styczniu odprawiono towarów zaledwie w 168 TEU, o 92,7 proc. mniej rdr.
Drugą największą destylacją ze wschodu na zachód były Niemcy – w styczniu przesłano do nich z Chin 2 166 TEU towarów koleją (o 77,4 proc. mniej rdr), które ważyły 14,7 tys. ton (-74,4 proc.).
Ponieważ na Polskę i Niemcy przypadło łącznie 60,1 proc. przewozów liczonych w TEU, a na osiem innych krajów Europy Zachodniej i Środkowej (Belgię, Niderlandy, Węgry, Finlandię, Czechy, Wielką Brytanię, Francję i Włochy) ok. 7 proc. (niecałe 1500 TEU), można zakładać, że odbiorcą pozostałych 1/3 ładunków były kraje tranzytowe, głównie Rosja.

Patrz też: Połączenie Europy i Chin to jeden z głównych celów chińskiego projektu BRI

 Umocnienie pozycji Polski w 2022 r.

W całym 2022 r. przewieziono z Chin do Europy 410 603 TEU towarów, wynika z zestawienia UTLC. Choć nie podaje dynamiki przewozów rdr można zakładać, że w przypadku niektórych krajów nastąpiło prawdopodobnie wielkie załamanie, nawet, jeżeli miały one wcześniej znikomy udział w tych przewozach. Np.  wolumen transportu Włoszech spadł o 91,62 proc. (do 100 TEU).
Polska nadal zajmowała w ub.r. pierwsze miejsce, z obsługą 195 735 tys. TEU (47,7 proc. wszystkich przewiezionych kontenerów). Choć wolumen ten zmniejszył się o 21,9 proc. rok do roku, to tempo spadku było najniższe wśród państw członkowskich UE, podaje UTLC. W kierunku zachodnim spadek był niewielki, o 13,4 proc., w drugą stronę znacznie większy – o 61,2 proc. Pociągi w kierunku zachodnim przewyższały liczebnie pociągi w kierunku wschodnim ponad dziesięciokrotnie.

Według Liu Lijuna, dyrektora generalnego Toprail, trasa „zachodnia” może utrzymać w najbliższych miesiącach stosunkowo niskie tempo spadku. Dzieje się tak z powodu wojny na Ukrainie i epidemii Covid-19, która jest nierozerwalnie związana z napływem towarów dla e-commerce.

Niemiecki eksport idzie w siłę

W ub.r. Niemcy obsłużyły 171 868 TEU ładunków transportowanych koleją z/do Chin. Liczba pociągów jadących na zachód z Chin spadła o 55,1 proc., a pociągów jadących na wschód o 21,8 proc.

Niemcy były jedynym krajem europejskim, którego eksport (107 382 TEU) był prawie dwukrotnie większy niż import (64 486 TEU). Eksport do Chin obejmował m.in. kompletne pojazdy i części samochodowe, sprzęt mechaniczny i produkty optyczne.

Z jednej strony, perspektywa handlu chińsko-niemieckiego wydaje się być „jasna”. Podczas wizyty w listopadzie ub.r. niemieckiego kanclerza Scholza w Pekinie towarzyszyła mu grupa biznesmenów z nową ofertą współpracy handlowej i przemysłowej. Ale z drugiej strony, media informowały niedawno o „nowej strategii chińskiej” rządu zakładającej m.in. rezygnację z  taniego łańcucha dostaw z Kraju Środka. Zarazem zapewne eksport na wschód będzie kontynuowany.

Inne kraje europejskie

Relatywnie duże wolumeny przewozów towarów koleją NJS zanotowały w ub.r. też Belgia (15 505 TEU) i Holandia (14 654), a już znacznie mniejsze Węgry (7 160).
W przypadku Belgii cały wolumen był napędzany przez pociągi jadące z Chin, natomiast w przypadku Holandii – proporcje pociągów jadących na wschód (spadek o 41,5 proc.) były mniej więcej takie same jak te w kierunku zachodnim (spadek o 70,9 proc.)
Węgry miały stosunkowo niewielką dysproporcję tego typu, jak sześć (kierunek zachodni) do jednego (kierunek wschodni). Węgry też, jako jedyne, zanotowany łączny wzrost wolumenu frachtów o 1,3 proc. rdr.

 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close