Kolej powinna być uwzględniona w planie UE dla zielonego przemysłu
Organizacje branżowe reprezentujące przedsiębiorstwa kolejowe zaapelowały do Komisji Europejskiej o uwzględnienie kolei w Planie przemysłowym Zielonego Ładu. Na początku lutego KE ogłosiła swoją propozycję programu wsparcia dla zeroemisyjnego przemysłu w Europie.

„Plan przemysłowy Zielonego Ładu” (GDIP) to odpowiedź Komisji Europejskiej na sytuację geopolityczną, przede wszystkim wojnę w Ukrainie i będący jej następstwem kryzys energetyczny oraz uchwalony w USA „Inflation Reduction Act”, który zakłada duże dotacje do inwestycji w zeroemisyjne technologie. Skutkiem drastycznego wzrostu kosztów produkcji w UE i dużych dotacji do inwestycji w USA może być przeniesienie produkcji przemysłowej z Europy za ocean. Kilka dużych koncernów już zapowiedziało rozbudowę mocy produkcyjnych w USA i jednocześnie ograniczenie ich w Europie m.in. Ford, AlcerolMittal, Volkswagen, czy holenderska firma chemiczna OCI NV.
KE ogłosiła plan, który ma zapobiec dalszej deindustrializacji Europy oparty na 4 filarach: uproszczonym środowisku regulacyjnym, szybszym dostępie do funduszy publicznych, rozwoju edukacji zawodowej i wsparciu dla funkcjonowania łańcuchów dostaw, by zapobiec w szczególności przerwom w dostawach materiałów krytycznych.
Miejsce dla kolei
Organizacje branżowe CER, EIM i UNIFE w liście otwartym do Komisji Europejskiej wyraziły rozczarowanie, że w informacji o Planie nie została wspomniana branża kolejowa. Nie jest to pierwszy raz, gdy zdaniem stowarzyszeń branżowych transport kolejowy został przeoczony w unijnych strategiach przemysłowych dotyczących zielonej transformacji gospodarczej.
Czytaj też: Transport kolejowy najprostszą metodą na realizację celów Fit for 55
W liście do przywódców KE zwrócono uwagę, że GDIP mógłby być wykorzystany do przyspieszenia inwestycji kolejowych, które z kolei pomogą osiągnąć europejskiej gospodarce ambitne cele klimatyczne. W szczególności Plan ułatwiłby pozyskiwanie środków na realizację inwestycji w ramach sieci TEN-T, a także wdrożenie systemu dystrybucji paliw alternatywnych, cyfryzacji i automatyzacji na kolei.
GDIP mogłby też doprowadzić do ujednolicenia i uproszczenia systemów regulacji inwestycji na kolei w Europie, które obecnie różnią się w poszczególnych krajach członkowskich i są uważane za zbyt restrykcyjne i biurokratyczne. Kolejowe inwestycje, zdaniem organizacji branżowych powinny korzystać z wsparcia finansowego dla rozwoju alternatywnych źródeł energii i dostaw materiałów krytycznych. Kolej mogłaby także sporo zyskać na przyłączeniu do komponentu GDIP związanego z szkoleniem zawodowym, gdyż branża ta cierpi z powodu braki fachowców.
— Plan przemysłowy Zielonego Ładu niesie ze sobą ogromne możliwości w aspekcie geostrategicznym, społecznym, gospodarczym, przemysłowym i środowiskowym i jesteśmy przekonani, że powinien uwzględniać kolej jako jeden z kluczowych elementów — napisano w liście organizacji.