Partnerzy portalu

Kolej powinna być uwzględniona w planie UE dla zielonego przemysłu

Organizacje branżowe reprezentujące przedsiębiorstwa kolejowe zaapelowały do Komisji Europejskiej o uwzględnienie kolei w Planie przemysłowym Zielonego Ładu. Na początku lutego KE ogłosiła swoją propozycję programu wsparcia dla zeroemisyjnego przemysłu w Europie. 

fot. Pixabay

„Plan przemysłowy Zielonego Ładu” (GDIP) to odpowiedź Komisji Europejskiej na sytuację geopolityczną, przede wszystkim wojnę w Ukrainie i będący jej następstwem kryzys energetyczny oraz uchwalony w USA „Inflation Reduction Act”, który zakłada duże dotacje do inwestycji w zeroemisyjne technologie. Skutkiem drastycznego wzrostu kosztów produkcji w UE i dużych dotacji do inwestycji w USA może być przeniesienie produkcji przemysłowej z Europy za ocean. Kilka dużych koncernów już zapowiedziało rozbudowę mocy produkcyjnych w USA i jednocześnie ograniczenie ich w Europie m.in. Ford, AlcerolMittal, Volkswagen, czy holenderska firma chemiczna OCI NV.

KE ogłosiła plan, który ma zapobiec dalszej deindustrializacji Europy oparty na 4 filarach: uproszczonym środowisku regulacyjnym, szybszym dostępie do funduszy publicznych, rozwoju edukacji zawodowej i wsparciu dla funkcjonowania łańcuchów dostaw, by zapobiec w szczególności przerwom w dostawach materiałów krytycznych. 

Miejsce dla kolei

Organizacje branżowe CER, EIM i UNIFE w liście otwartym do Komisji Europejskiej wyraziły rozczarowanie, że w informacji o Planie nie została wspomniana branża kolejowa. Nie jest to pierwszy raz, gdy zdaniem stowarzyszeń branżowych transport kolejowy został przeoczony w unijnych strategiach przemysłowych dotyczących zielonej transformacji gospodarczej.

Czytaj też: Transport kolejowy najprostszą metodą na realizację celów Fit for 55

W liście do przywódców KE zwrócono uwagę, że GDIP mógłby być wykorzystany do przyspieszenia inwestycji kolejowych, które z kolei pomogą osiągnąć europejskiej gospodarce ambitne cele klimatyczne. W szczególności Plan ułatwiłby pozyskiwanie środków na realizację inwestycji w ramach sieci TEN-T, a także wdrożenie systemu dystrybucji paliw alternatywnych, cyfryzacji i automatyzacji na kolei. 

GDIP mogłby też doprowadzić do ujednolicenia i uproszczenia systemów regulacji inwestycji na kolei w Europie, które obecnie różnią się w poszczególnych krajach członkowskich i są uważane za zbyt restrykcyjne i biurokratyczne. Kolejowe inwestycje, zdaniem organizacji branżowych powinny korzystać z wsparcia finansowego dla rozwoju alternatywnych źródeł energii i dostaw materiałów krytycznych. Kolej mogłaby także sporo zyskać na przyłączeniu do komponentu GDIP związanego z szkoleniem zawodowym, gdyż branża ta cierpi z powodu braki fachowców. 

— Plan przemysłowy Zielonego Ładu niesie ze sobą ogromne możliwości w aspekcie geostrategicznym, społecznym, gospodarczym, przemysłowym i środowiskowym i jesteśmy przekonani, że powinien uwzględniać kolej jako jeden z kluczowych elementów — napisano w liście organizacji. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close