Partner portalu

Transport kolejowy najprostszą metodą na realizację celów Fit for 55

Ogłoszony przez Komisję Europejską cel 55 proc. redukcji emisji gazów cieplarnianych w transporcie towarów jest łatwy do osiągnięcia, wystarczy częściej sięgać po sprawdzoną metodę, czyli przeniesienie ładunków na trasach długodystansowych z transportu drogowego na kolej — organizacje branżowe komentują pakiet Fit for 55.

Fit for 55
fot. ERFA

KE przedstawiła szereg propozycji legislacyjnych, których celem jest dekarbonizacja unijnej gospodarki. Nowością ma być objęcie transportu drogowego i morskiego systemem handlu uprawnieniami do emisji gazów  cieplarnianych EU ETS. Od 2030 w UE nie będzie też można sprzedawać nowych samochodów z napędem spalinowym. KE chce przyspieszyć dekarbonizację branży transportowej. 

Czytaj też: Fit for 55 — KE przedstawia nowe cele klimatyczne dla transportu i całej gospodarki

Co ciekawe jedną z branż gospodarki, która nie została ujęta w pakiecie jest kolej towarowa, która już teraz ma najniższy poziom emisji gazów cieplarnianych spośród rożnych gałęzi transportu cargo.

Przedstawiciele sektora logistycznego generalnie popierają propozycje KE, jednak wskazują, że osiągnięcie założonych celów może być trudne, gdyż wymagać będzie ogromnych nakładów inwestycyjnych w nowy tabor i infrastrukturę do ładowania bądź tankowania zrównoważonym paliwem. Potrzeba też będzie opracowania zupełnie nowych technologii napędu. Inwestycje te będą większym obciążeniem dla firm z państw Europy  Środkowo – Wschodniej. 

— Zaproponowany przez Komisję tzw. pakiet „Fit for 55”to ogromna reforma, która wpływa na cały europejski biznes, w tym na sektor transportu. Dla nas kluczowe jest, aby polskie firmy transportowe pozostały konkurencyjne i mogły korzystać z unijnych funduszy wspierających zieloną transformację np. poprzez dopłaty na odnowę floty. Ponadto, nowe normy emisji CO2 dla samochodów dostawczych oraz wymogi dotyczące ograniczenia emisji dla sektora transportu muszą być ambitne, ale jednocześnie realistyczne do zrealizowania dla przemysłu oraz takich państw jak Polska, które mają inny punkt startowy niż np. Holandia — skomentował Maciej Wroński, prezes Związku Pracodawców Transport Logistyka Polska.

Sprawdzone rozwiązanie

Tymczasem, jak wskazują przedstawiciele branży intermodalnej, cel 55% redukcji emisji gazów cieplarnianych w transporcie  towarowym nie jest tak trudny do osiągnięcia jak mogłoby się wydawać. Międzynarodowa Unia Kombinowanego Transportu Kolejowo-Drogowego (UIRR) wskazuje, że już w tej chwili operatorzy logistyczni działający na obszarze UE deklarują osiągnięcie znacznej redukcji emisji o 65-70% dzięki zmianie łańcuchów logistycznych i przeniesienie ładunków z długodystansowych przewozów samochodowych na transport intermodalny. 

Dekarbonizacja przewozów samochodowych wymaga sporych nakładów na badania i rozwój, by stworzyć nowe zielone technologie. Takich nakładów nie potrzebuje transport kombinowany, gdyż już posiada odpowiednie technologie. Osiągnięcie celów klimatycznych dla branży logistycznej wymagać będzie, zdaniem UIRR wzrostu wolumenu przewozów intermodalnych rzędu 7-8% w najbliższych latach.

— Ochrona klimatu i przyszła jakość życia na naszym kontynencie znajduje się w rękach przedstawicieli władz i osób decyzyjnych. Powinni oni zwrócić większą uwagę na transport kombinowany, który jest sprawdzonym rozwiązaniem, które może doprowadzić do oczekiwanej dekarbonizacji przewozów towarowych. Transport intermodalny ma najmniejsze wymagania, by osiągnąć cele klimatyczne, zarówno w zakresie potrzeb nakładów finansowych z podatków, jak i ryzyka inwestycyjnego gdyż bazuje na już istniejących technologiach — skomentował Ralf-Charley Schultze, prezes UIRR. 

Przy planowaniu przyszłej perspektywy budżetowej UE, istotne jest aby oprócz wydatków na opracowanie nowych zielonych technologii dla transportu drogowego i morskiego nie zapomnieć o dalszym wsparciu kolei.

— Z zadowoleniem przyjmujemy niedawno opublikowany pakiet „Fit for 55”, który ma na celu wprowadzenie polityki klimatycznej, energetycznej, transportowej i podatkowej umożliwiającej ograniczenie emisji gazów cieplarnianych netto o co najmniej 55% do 2030 r. Nic dziwnego, że kolej nie jest ujęta w pakiecie, biorąc pod uwagę istniejące jej ekologiczne osiągnięcia, ale nie wolno nam tracić z oczu tego, że kolej pozostaje kluczowym rozwiązaniem — uważa Dirk Stahl, prezes Europejskiego Stowarzyszenia Kolei Towarowej. 

Możliwość komentowania jest wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close