Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Jaką wybrać formułę w transporcie kontenerowym: SOC czy COC?

Jaka jest różnica między kontenerem SOC (należącym do nadawcy) a kontenerem COC (należącym do przewoźnika)? Okazuje się, że w zależności od kilku okoliczności, nadawca ładunku może ponieść duże koszty, wybierając jedną z tych opcji. Wyjaśnienie to nadesłał nam Florian Frese, ekspert portalu Container xChange.

SOC czy COC?
Fot. Michela Canale

Kontenery są ważnymi zasobami, które wniosły ogromną wartość dla branży żeglugowej. Jak ważnymi – okazało się też w drugiej połowie 2020 r., kiedy ich zabrakło do załadunku w portach azjatyckich, co pogłębiło problemy z dotrzymaniem harmonogramów przez porty i przewoźników. Kontenery przechodzą przez kilka ogniw między punktem załadunku a punktem przeznaczenia. Każdy z tych etapów zwiększa złożoność i koszty transferu towarów. 

Kontener COC

Zasadniczo kontener jest uważany za należący do przewoźnika, gdy ten jest właścicielem kontenera lub go dzierżawi i kontroluje większość całego łańcucha transportowego. COC są zwykle używane do standardowych przesyłek na odcinkach o dużym przepływie ładunków. Jeśli przewoźnik ma w dużych ilościach dostępne kontenery własne, nadawca nie ma w zasadzie zachęty do korzystania z własnego.

Przykładem jest nadanie kosmetyków z Hamburga do Singapuru. Nic nadzwyczajnego nie dzieje się na tej linii, przewoźnicy mają wystarczająco dużo pustych kontenerów w Hamburgu, a co więcej, Singapur nie stwarza przewoźnikom problemów, by szybko z powrotem je użyć po rozładowaniu. 

Korzyści z oferty COC

Korzystanie z COC jest proste; nadawca ładunku płaci przewoźnikowi daną stawkę frachtu w formule „all in”, aby przewieść ładunek z A do B. Przewoźnik jest wówczas odpowiedzialny za to, co się dzieje „pomiędzy” tymi punktami oraz za dostarczenie kontenera. 

Jedną z korzyści tej opcji jest to, że po rozładunku towaru w punkcie B nadawca (odbiorca) nie musi się już martwić o dalsze losy kontenera. W przypadku jego nieodebrania jest on zwracany do magazynu przewoźnika, a nadawca (odbiorca towaru) nie ma dalszych zobowiązań do jego przemieszczenia lub wykorzystania. 

Użycie COC może nawet przynieść znaczne zniżki stawek frachtowych, podkreśla ekspert. Chodzi o sytuację, gdy przesyłka pochodzi z obszaru o „wysokiej nadwyżce” pustych kontenerów, czyli regionu, w którym występuje nierównowaga handlowa z krajem odbioru towaru – co dotyka niemal wszystkie kraje europejskie w relacjach np. z Chinami. To bowiem powoduje nadmierne zapasy pustych kontenerów w punkcie nadania, użycie COC może więc nawet przynieść znaczne zniżki stawek frachtowych (przewoźnik nie musi wozić pustych kontenerów). 

Alternatywa – SOC

Problemy pojawiają się, gdy transport odbiega od standardów występujących w logistyce. Często prowadzi to do sytuacji, w których przewoźnik woli nadawcę, który ma własne kontenery. 

Sytuacja taka występuje głównie wtedy, gdy przewoźnik ma ograniczony zapas kontenerów w porcie wyjścia lub nie ma potrzeby użycia dodatkowych kontenerów w punkcie powrotu, ponieważ zawsze trafia tam więcej towarów w kontenerach, niż jest wysyłanych. Przykładem tego jest wysyłka towarów z Hamburga do Karaczi (Pakistan). Mając to na uwadze, przewoźnik pobierze za COC wyższą stawkę na pokrycie kosztów jego powrotu.

Dopłaty

Jednak korzystając z kontenera SOC nadawca ładunku musi się liczyć z dopłatami i karami, w przypadku jego przetrzymania ponad ustalony termin. Jak pisaliśmy, (czytaj: Linie żeglugowe łoją spedytorów na jeszcze jeden sposób – żądając D & D) jest on różny w różnych portach oraz charakterystyczny dla poszczególnych armatorów. Sęk w tym, że przetrzymanie często leży poza kontrolą nadawcy (odbiorcy) towaru, a kary nalicza się w granicach 150 – 200 dolarów za dobę.

Jest to szczególnie ważne w przypadku lokalizacji o których wiadomo, że mają „wysoką niepewność” procesu logistycznego, podkreśla ekspert. Chodzi o porty, w których istnieją powolne procedury celne lub nierzetelni pracownicy portowi. W skrajnych przypadkach przetrzymanie może dojść do 30 dni, co całkowicie burzy kalkulacje biznesowe nadawcy.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close