Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Ukraina planuje rozszerzyć warunki czarnomorskiej inicjatywy zbożowej

Parlament Ukrainy zatwierdził utworzenie funduszu ubezpieczeń statków, z budżetem o wartości 500 mln USD. Ma on pomóc w zwiększeniu eksportu zboża drogą morską, a być może także innych towarów.  Środki z tego funduszu będą przeznaczone na odszkodowania za wszelkie uszkodzenia statków zawijających do portów ukraińskich. Przed wojną ponad jedna dziesiąta światowych dostaw pszenicy i kukurydzy pochodziła z Ukrainy.

Masowiec Razoni z ukraińskim zbożem. fot. Ministerstwo Obrony Narodowej Turcji

Rząd Ukrainy przygotowuje się zarazem do renegocjacji warunków Black Sea Grain Initiative (czarnomorskiej inicjatywy zbożowej), zawartej z Rosją w lipcu ub.r. pod auspicjami ONZ. Dzięki temu porozumieniu możliwy jest komercyjny eksport ukraińskiego zboża, kukurydzy, żywności i nawozów (w tym amoniaku) z trzech kluczowych ukraińskich portów na Morzu Czarnym – Odessy, Czarnomorska, Jużnego/Piwdennyj. Był on wstrzymany przez ponad cztery miesiące po inwazji Rosji, gdyż rosyjskie okręty wojenne blokowały ukraińskie porty.

Sekretariat ONZ włączył się w negocjacje porozumienia, by zapobiegać dalszemu spadkowi podaży zbóż ukraińskich (a także rosyjskich) głównie na rynki Bliskiego Wschodu i Afryki, co wywindowało tam ceny. Odblokowanie szlaku morskiego pomogło złagodzić światowy kryzys żywnościowy, niemniej powstały ogromne zaległości eksportowe Ukrainy.

Black Sea Grain Initiative monitoruje Wspólne Centrum Koordynacyjne (JCC), z siedzibą w Stambule. Równolegle powołano dwie grupy zadaniowe ONZ – jedną skoncentrowaną na transporcie ukraińskiego zboża przez Morze Czarne, a drugą na ułatwianiu eksportu rosyjskiej żywności i nawozów. Porozumienie  jest odnawiane co trzy miesiące, a obecne wygasa 18 marca.

Realizacja umowy

Ukraińskie statki towarowe kierują się na międzynarodowe wody Morza Czarnego, unikając obszarów zaminowanych. Następnie płyną w kierunku Stambułu wzdłuż uzgodnionego morskiego korytarza humanitarnego. Zmierzające do/z ukraińskich portów statki są kontrolowane przez zespoły JCC składające się z inspektorów rosyjskich, ukraińskich, tureckich i ONZ. Właśnie opóźnienia w inspekcjach statków są nadal punktem spornym między Rosją a Ukrainą. Aby zmniejszyć problem opóźnień, Ukraina rozważa zwiększenie minimalnej wielkości masowców przewożących zboże – z 15 000 do 25 000 dwt.

Jak wynika z danych Komisji Europejskiej ze stycznia br., dzięki czarnomorskiej inicjatywie zbożowej wyeksportowano ponad 17 mln ton zboża i produktów spożywczych. Ok. 46 proc. stanowiła kukurydza – produkt najbardziej dotknięty blokadą w ukraińskich silosach na początku wojny (3/4 z 20 mln ton magazynowanego ziarna). Kukurydza musiała szybko opuścić silosy, by zrobić miejsce dla pszenicy z letnich żniw.

Natomiast według nowszych danych BIMCO (Bałtycka i Międzynarodowa Rada Żeglugowa), eksport suchych ładunków masowych Ukrainy spadł w pierwszym roku wojny z Rosją o 77,8 proc. Drastycznie zmalał także eksport ukraińskiego amoniaku z portu Jużny, który do wojny był jednym z głównych dostawców tego produktu na rynek światowy, z ok. 11 proc. udziałem wolumenu w handlu morskim.

Patrz też: Rok później

Renegocjacja także warunków porozumienia 

Przedstawiciele ukraińskiego rządu dali jasno do zrozumienia, że będą starali się wynegocjować przedłużenie paktu zbożowego o rok, zamiast renegocjować go co trzy miesiące. Do porozumienia żeglugowego chcą również włączyć inne porty, w tym Mikołajów, a także inne towary, np. stal. 

Wicepremier Ołeksandr Kubrakow napisał w piątek na Twitterze: „Pracujemy nad wznowieniem dostaw i rozszerzeniem asortymentu produktów. Zapraszam kraje cywilizowanego świata i zainteresowane przedsiębiorstwa do współpracy”. Ukraina będzie również dążyć do zwiększenia liczby zespołów inspekcyjnych na wodach tureckich, aby wyeliminować kolejkę statków, która znacznie wzrosła w tym miesiącu, hamując wolumen eksportu. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close