Niemcy: 1,1 mld euro na obniżenie opłat za energię dla przewoźników kolejowych
Rząd Niemiec wyda ponad 1,1 mld euro na rekompensaty wysokich kosztów energii elektrycznej przewoźnikom kolejowym. Komisja Europejska zgodziła się na niemiecki schemat pomocy publicznej.

W ubiegłym roku, po wybuchu wojny w Ukrainie wzrosły ceny energii elektrycznej w Europie. Szczególnie dotkniętym sektorem okazały się koleje, które są jednym z największych konsumentów energii elektrycznej w UE. Stowarzyszenie Europejskich Przedsiębiorstw Kolejowych i Infrastrukturalnych (CER) poinformowało, że kontrakty na dostawy energii trakcyjnej na 2023 zakładały kilkusetprocentowe podwyżki opłat. Tymczasem ceny oleju napędowego wzrosły zaledwie o kilkadziesiąt procent. Oznacza to zatem, że przewoźnicy kolejowi korzystający z napędu elektrycznego zostali dotknięci kryzysem energetycznym w znacznie większym stopniu niż transport samochodowy.
Organizacje branżowe od miesięcy alarmują, że tak drastyczny wzrost kosztów energii trakcyjnej, może spowodować duży wzrost cen przewozów, co będzie skutkować negatywną zmianą modalną w transporcie — z kolei elektrycznych na drogi. Te obawy podzielili niemieccy politycy i w ubr. Bundestag uchwalił przepisy, które zamrażają ceny prądu dla kolei na poziomie 13 centrów za kilowatogodzinę. W ramach niemieckiego schematu rząd będzie dopłacał do rachunków za energię elektryczną dla przewoźników towarowych i pasażerskich. Mechanizm ten obowiązuje od 1 stycznia br do 31 grudnia. Przewoźnicy otrzymają rekompensaty za opłaty poniesione już w styczniu i lutym.
Korzyści dla środowiska
24 lutego Komisja Europejska poinformowała, że zgodziła się na udzielenie pomocy publicznej przewoźnikom kolejowym w Niemczech w celu obniżenia kosztów energii. KE uznała, że ten schemat wsparcia jest niezbędny dla realizacji priorytetów transportowych przyjętych przez Unię Europejską: Strategii Zrównoważonej i Inteligentnej Mobilności oraz Europejskiego Zielonego Ładu.
— Ten program o wartości 1,1 miliarda euro umożliwi Niemcom wsparcie trakcji elektrycznej, która jest bardziej przyjaznym dla środowiska środkiem transportu kolejowego w porównaniu z pojazdami napędzanymi olejem napędowym. Pomoże Niemcom osiągnąć cele Europejskiego Zielonego Ładu, jednocześnie zmniejszając obciążenie przewoźników rosnącymi kosztami energii elektrycznej, z korzyścią dla pasażerów i klientów towarowych — skomentowała Margrethe Vestager, wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej.
Organizacje branżowe (CER, ERFA) poparły niemiecki mechanizm dopłat do energii trakcyjnej i zaapelowały o wdrożenie podobnych działań w innych krajach.
Czytaj: Drogi prąd może kosztować europejskie koleje 10 miliardów euro w 2023 roku