Spedytorzy tracą gros czasu na ręczne rozwiązywanie problemów
Z powodu relatywnie małego wdrożenia technologii informatycznych, spedytorzy i NVOCC (non vessel operating common cartier – spółki, które nie mają własnej floty statków, jednak świadczą usługi przewozowe poprzez umowy zawarte z armatorami) spędzają do 80 proc. swojego czasu na ręcznym rozwiązywaniu problemów związanych z procesami operacji kontenerowych.
Jak powiedział Christian Roeloffs, współzałożyciel i dyrektor generalny firmy analitycznej Container xChange dla portalu Seatrade Maritime News, z jednej strony duża liczba procesów związanych z pozyskiwaniem i transportem kontenera, a z drugiej – niski technologicznie charakter tych procesów prowadzi do pracochłonnego rozwiązywania problemów, szczególnie „gdy coś pójdzie nie tak”.
Operacje do ogarnięcia
Operacje kontenerowe obejmują: rezerwacje przewoźników i/lub operatorów slotów, transport intermodalny ciężarówką lub koleją, sprawdzenie, że kontener jest gotowy do odbioru na czas z magazynu, a numer kontenera jest dostępny i sparowany z numerem rezerwacji. Następnie trzeba śledzić miejsce kontenera podczas jego podróży przez łańcuch dostaw i zapewnić, że zostanie zwrócony we właściwe miejsce nieuszkodzony. Jeśli kontener jest uszkodzony, to trzeba przeprowadzić ustalenie przyczyn i kto ponosi odpowiedzialność, a następnie znaleźć rozwiązanie.
„Przy tak wielu krokach w łańcuchu operacyjnym istnieje wiele okazji do błędu – powiedział Roeloffs. – Kiedy rozmawiamy z naszymi klientami, ręczne rozwiązywanie problemów zajmuje im około 80 proc. czasu pracy. Dlatego tak naprawdę nie mogą brać urlopu, muszą odpowiadać na e-maile nawet w weekendy”.
Telefon, e-mail i WeChat
Niedawne badanie Container xChange przeprowadzone z Copenhagen Business School wykazało, że w celu uzyskania ofert i otrzymywania aktualizacji rozkładów rejsów ok. 80 proc. NVOCC i spedytorów nadal korzysta z e-maili, połączeń telefonicznych i WeChat.
„Tak więc nawet w tym najbardziej podstawowym procesie, po prostu otrzymując ofertę lub otrzymując aktualizację, technologie cyfrowe mogą już zapewnić oszczędność czasu i usprawnić procesy” – podsumował Roeloffs. O skali potencjalnej oszczędności dzięki zastosowaniu lepszej technologii i lepszej integracji między systemami przesądza to, że w łańcuchu wartości logistyki kontenerowej występuje od 200 do 250 etapów.
Jak też pisaliśmy, Digital Container Shipping Association szacuje, że tylko przewoźnicy oceaniczni wystawiają rocznie ok. 45 mln papierowych listów przewozowych. w 2021 r. zaledwie nieco ponad 1 procent dokumentów miało postać elektroniczną (eBL – electronic bill of lading), ocenia stowarzyszenie.
Patrz też: Miliardowe oszczędności w żegludze kontenerowej i handlu z upowszechnienia eBL