Miliardowe oszczędności w żegludze kontenerowej i handlu z upowszechnienia eBL
Dziewięć firm żeglugi kontenerowej podpisało zobowiązanie do przyspieszenia cyfryzacji dokumentacji wykorzystywanej podczas transportu ładunków. Ogłaszając to Digital Container Shipping Association (DCSA) podkreśla, że po latach dyskusji i powolnym postępie w kierunku digitalizacji tych dokumentów nastąpił przełom.
Według stowarzyszenia, teraz kwestią czasu jest, by upowszechnić w żegludze pełną cyfryzację papierowych kopii listu przewozowego. DCSA to grupa non-profit założona przez głównych przewoźników oceanicznych. Jej celem jest m.in. cyfryzacja listów przewozowych oraz promocja rozwoju standardów kodu open source
Problem
Fizyczne przemieszczanie ważnych dokumentów handlowych między eksporterami, agentami żeglugowymi, bankami, importerami i innymi stronami jest złożonym i kosztownym procesem. Może też prowadzić do opóźnień i zakłóceń. DCSA szacuje, że przewoźnicy oceaniczni wystawiają obecnie rocznie ok. 45 mln papierowych listów przewozowych. Pomimo działań podjętych w okresie utrudnień wywołanych pandemią covid, mających na celu zwiększenie cyfryzacji, w 2021 r. zaledwie nieco ponad jeden procent dokumentów miało postać elektroniczną (eBL – electronic bill of lading), ocenia stowarzyszenie.
Korzyści
Tymczasem odejście od transferu fizycznych papierowych konosamentów może zaoszczędzić 6,5 miliarda dolarów kosztów bezpośrednich przewoźników, ocenia DCSA. Stowarzyszenie powołuje się też na niedawne badanie przeprowadzone przez firmę doradztwa strategicznego McKinsey. Szacuje ona, że jeśli eBL zyska powszechne zastosowanie w całej branży, może to odblokować ok. 18 mld dolarów zysków w całym „ekosystemie handlowym, dzięki szybszemu obiegowi dokumentów i zmniejszeniu liczby błędów ludzkich”. W tym raporcie autorzy oceniają, że digitalizacja ta przyczyni się też to wzrostu globalnego handlu o 30-40 mld dolarów.
Sygnatariusze
Zobowiązanie do przyspieszenia cyfryzacji w transporcie kontenerowym przy użyciu standardów open source opracowanych przez DCSA podpisało dziewięć największych na świecie linii żeglugi. Są to: MSC, Maersk, CMA CGM, Hapag-Lloyd, One, Evergreen, HMM, Yang Ming i Zim. Według DCSA, wystąpią oni w roli „dzwonników” (dobrej nowiny), co wręcz wymusi na innych przewoźnikach przyjęcie elektronicznego listu przewozowego i jego upowszechnienie w żegludze kontenerowej.
Sygnatariusze zobowiązali do przekształcenia na postać cyfrową połowy listów w ciągu najbliższych pięciu lat, a 100 proc. – do 2030 r. Thomas Bagge, dyrektor generalny DCSA tak skomentował porozumienie między przewoźnikami: „Cyfryzacja handlu międzynarodowego ma ogromny potencjał dla gospodarki światowej. (…) Porozumienie zwiastuje początek nowej ery w żegludze kontenerowej, ponieważ branża przechodzi na skalowalną automatyzację i całkowicie pozbawiony papieru handel”.