Nowa linia kolejowa do Portu Koper będzie dwutorowa
Rząd Słowenii rozpoczął przygotowania do budowy drugiego toru na powstającej obecnie linii kolejowej Divača — Koper. Nowa linia zastąpi istniejący szlak między Koprem a Prešnicą. Budowa tej magistrali kolejowej ma kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju Portu Koper.

Władze Słowenii rozpatrywały 3 warianty rozbudowy połączenia kolejowego do portu. Pierwszy zakładał budowę nowej jednotorowej linii i zachowanie obecnie istniejącego połączenia, którego przepustowość jest już wykorzystywana niemal w całości. Drugi wariant zakłada budowę nowej linii dwutorowej i likwidację linii Koper — Prešnica. Trzeci zakładał budowę nowej dwutorowej linii i zachowanie starej. Budowa pierwszego toru nowej linii Divača — Koper ruszyła w 2021 r. Jest to skomplikowana inwestycja, gdyż tory z poziomu morza wzniosą się na wysokość 430 m, a 37 km linii przebiegnie w tunelach.
Czytaj też: Powstaje nowa linia kolejowa do Portu Koper
24 stycznia br. rząd w Ljubljanie przyjął poprawki do krajowego planu lokalizacyjnego dla drugiej linii kolejowej Divača – Koper, w których zdecydowano się na realizację drugiego wariantu. Oznacza to, że do nowej linii zostanie dobudowany drugi tor, a stare połączenie kolejowe zostanie zlikwidowane i przekształcone w drogę dla rowerów.
Głównym celem inwestycji jest przeniesienie przewozu towarów obsługiwanych przez Port Koper z dróg na kolej. Słoweński port już teraz może się pochwalić wysokim, jak na warunki europejskie, udziałem kolei w dowozie i wywozie towarów od strony lądu, wynoszącym ponad 60%. Jednakże dalsze zwiększenie wolumenu ładunków transportowanych z i do Kopru pociągami wymaga budowy nowej linii kolejowej o większej przepustowości. Jest to niezbędne zważywszy na realizowane i planowane inwestycje w portach Koper i położonym w jego pobliżu Trieście oraz dynamiczny rozwój międzynarodowych połączeń intermodalnych między terminalami kontenerowymi na północnym Adriatyku a środkową Europą.
Nowa linia będzie nowoczesną magistralą spełniającą kryteria sieci TEN-T i umożliwiająca ruch pociągów z prędkością 160 km/h. Budowa linii ma się zakończyć w 2025 r.