Partnerzy portalu

Nowa linia kolejowa do Portu Koper będzie dwutorowa

Rząd Słowenii rozpoczął przygotowania do budowy drugiego toru na powstającej obecnie linii kolejowej Divača — Koper. Nowa linia zastąpi istniejący szlak między Koprem a Prešnicą. Budowa tej magistrali kolejowej ma kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju Portu Koper.

Divača
Construction site at Divača side of the tunnel T3, Dekani, Slovenia, 07.01.2022, Mandatory Credit © kolektiff for 2TDK

Władze Słowenii rozpatrywały 3 warianty rozbudowy połączenia kolejowego do portu. Pierwszy zakładał budowę nowej jednotorowej linii i zachowanie obecnie istniejącego połączenia, którego przepustowość jest już wykorzystywana niemal w całości. Drugi wariant zakłada budowę nowej linii dwutorowej i likwidację linii Koper — Prešnica. Trzeci zakładał budowę nowej dwutorowej linii i zachowanie starej. Budowa pierwszego toru nowej linii Divača — Koper ruszyła w 2021 r. Jest to skomplikowana inwestycja, gdyż tory z poziomu morza wzniosą się na wysokość 430 m, a 37 km linii przebiegnie w tunelach. 

Czytaj też: Powstaje nowa linia kolejowa do Portu Koper

24 stycznia br. rząd w Ljubljanie przyjął poprawki do krajowego planu lokalizacyjnego dla drugiej linii kolejowej Divača – Koper, w których zdecydowano się na realizację drugiego wariantu. Oznacza to, że do nowej linii zostanie dobudowany drugi tor, a stare połączenie kolejowe zostanie zlikwidowane i przekształcone w drogę dla rowerów. 

Głównym celem inwestycji jest przeniesienie przewozu towarów obsługiwanych przez Port Koper z dróg na kolej. Słoweński port już teraz może się pochwalić wysokim, jak na warunki europejskie, udziałem kolei w dowozie i wywozie towarów od strony lądu, wynoszącym ponad 60%. Jednakże dalsze zwiększenie wolumenu ładunków transportowanych z i do Kopru pociągami wymaga budowy nowej linii kolejowej o większej przepustowości. Jest to niezbędne zważywszy na realizowane i planowane inwestycje w portach Koper i położonym w jego pobliżu Trieście oraz dynamiczny rozwój międzynarodowych połączeń intermodalnych między terminalami kontenerowymi na północnym Adriatyku a środkową Europą. 

Nowa linia będzie nowoczesną magistralą spełniającą kryteria sieci TEN-T i umożliwiająca ruch pociągów z prędkością 160 km/h. Budowa linii ma się zakończyć w 2025 r. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close