Powstaje nowa linia kolejowa do Portu Koper (fotorelacja)
W Słowenii trwa budowa nowej linii kolejowej do Portu Koper. Jest to skomplikowana inwestycja, która wymaga wydrążenia kilku tuneli kolejowych. Zarząd Portu Koper pokazał jak przebiegają prace.

Prace związane z budową nowej linii kolejowej do Kopru rozpoczęły się w maju ubiegłego roku, a drążenie tuneli we wrześniu. Do dziś wydrążono już ponad 1000 km podziemnych odcinków linii, a docelowa łączna ich długość na nowej linii wyniesie 37 km, co obejmuje tunele kolejowe i techniczne. Natomiast sama linia kolejowa będzie Divaca — Koper mieć długość 27 km i wzniesie się z poziomu morza na wysokość 430 m. Będzie to nowoczesna magistrala kolejowa, spełniająca standardy sieci TEN-T z maksymalną prędkością 160 km/h. W br. planowane jest przeprowadzenie przetargów na budowę torów i sieci trakcyjnych. Cała inwestycja ma być zakończona do 2025 r.
Budowa nowej linii kolejowej jest niezbędna dla rozwoju Portu Koper. Obecna magistrala prowadząca do tego portu, mimo że była w ostatnich latach modernizowana, nie ma możliwości zwiększenia przepustowości i przyjęcia większej liczby pociągów towarowych. Tymczasem Koper, jest jednym z europejskich portów o największym, wynoszącym 60% udziale kolei w dowozie i wywozie ładunków od strony lądu. Plany inwestycyjne portu zakładają wzrost liczby pociągów, w tym zwłaszcza intermodalnych obsługiwanych w tamtejszych terminalach.
Zobacz, jak przebiegają prace przy budowie nowej linii do Portu Koper (zdjęcia Kolektiff/2TDK):