UIRR: Gorsze nastroje przedsiębiorstw transportu kombinowanego
Transport kombinowany w Europie odnotował spadek o 6,46% w ostatnim kwartale ubiegłego roku — poinformowała Międzynarodowa Unia Kombinowanego Transportu Drogowo — Kolejowego (UIRR).

Na gorsze wyniki transportu intermodalnego wpłynęło pogorszenie punktualności pociągów w Europie i wysokie ceny energii elektrycznej dla przewoźników kolejowych. UIRR prognozuje, że w 2023 r. będzie trudny dla branży intermodalnej. Wskaźnik oczekiwań UIRR Sentiment Index jest obecnie negatywny — po raz pierwszy od czasu wybuchu pandemii covid-19.
Słabsze nastroje przedsiębiorców z branży transportu kombinowanego wynikają nie tylko z powodu spowolnienia gospodarczego w Europie, ale też rosnących kosztów. Zaledwie kilka krajów członkowskich UE wykorzystało możliwości jakie wprowadziła unijna dyrektywa i podjęło interwencje na rynku energii elektrycznej by obniżyć ceny prądu dla odbiorców końcowych w branżach, które są szczególnie narażone na wzrost kosztów i utratę konkurencyjności. Organizacje branżowe od kilku miesięcy ostrzegają, że z powodu wzrostu kosztów operacyjnych, które dla transportu intermodalnego rosną szybciej niż dla przewozów samochodowych Europie grozi negatywna zmiana modalności w transporcie.
— Bez skutecznej interwencji regulacyjnej mającej na celu ograniczenie wzrostu cen energii elektrycznej trakcyjnej na poziomie zmian cen oleju napędowego, przesunięcie modalne i stopniowa redukcja emisji CO2 dostarczana przez transport kombinowany w sektorze przewozów towarowych zostanie zatrzymana. Sektor pilnie potrzebuje również poprawy punktualności podwykonawców kolejowych oraz jakości tras pociągów od zarządców infrastruktury — komentuje Ralf-Charley Schultze, prezes UIRR.
Czytaj tez: Niemcy obniżą ceny energii dla kolei