Partnerzy portalu

Niemcy obniżą ceny energii dla kolei

Niemiecki Bundestag uchwalił ustawę o redukcji cen energii elektrycznej, gazu i ciepła. Dużą obniżkę odczują odbiorcy przemysłowi w tym koleje. Krok ten popierają organizacje zrzeszające przedsiębiorstwa kolejowe.

fot. Pixabay

Niemieccy parlamentarzyści zatwierdzili obniżenie cen energii dla kolei do poziomu 13 centów za kilowatogodzinę. To reakcja na kryzys energetyczny jaki w Niemczech i całej Europie nastąpił po wybuchu wojny w Ukrainie. Szczególnie dotkniętym sektorem jest kolej, która jest największym odbiorcą energii elektrycznej na Starym Kontynencie. Na 2023 ceny energii dla przewoźników towarowych wzrosły średnio o 500%. Stowarzyszenie Europejskich Przedsiębiorstw Kolejowych i Infrastrukturalnych (CER) szacuje że wyższe ceny prądu spowodują wzrost kosztów dla kolei rzędu 10 mld euro. 

Czytaj też: Drogi prąd może kosztować europejskie koleje 10 miliardów euro w 2023 roku

Nowa cena energii dla kolei w Niemczech zacznie obowiązywać w marcu, ale przewoźnicy czy operatorzy terminali będą mogli już w styczniu i lutym korzystać z ulgi. Na sfinansowanie obniżonych cen energii dla gospodarstw domowych i przedsiębiorstw rząd Niemiec planuje wydać 99 mld euro w okresie od stycznia 2023 do kwietnia 2024. Regulowana cena prądu obejmie 90% dostaw energii. 

Kryzys energetyczny w Europie

Niemiecki schemat walki z kryzysem energetycznym musi jeszcze przejść procedurę zatwierdzenia przez Komisję Europejską. Przeciw regulowanym cenom energii w Niemczech protestują niektóre kraje członkowskie UE argumentując, że niemieckie przedsiębiorstwa zyskają dzięki temu przewagę konkurencyjną. Propozycję tę popierają natomiast organizacje branżowe m.in. Europejskie Stowarzyszenie Kolei Towarowych (ERFA). — Daje to dobry przykład innym państwom członkowskim do naśladowania i teraz ważne jest, aby zostało szybko zatwierdzone przez Komisję Europejską — napisano w oświadczeniu tej organizacji. 

Jak do tej pory niewiele krajów europejskich podjęło działania w celu obniżenia kosztów energii dla przemysłu i transportu. Oprócz Niemiec taką pomoc wprowadziła Hiszpania, która utrzymała ceny z 2021 r. Organizacje branżowe wielokrotnie wyrażały obawy, że brak interwencji na rynku może doprowadzić do negatywnej zmiany modalnej w transporcie towarów z kolei na drogi, gdyż koszty paliw nie wzrosły tak bardzo jak ceny prądu. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close