Maersk pozwał Evergreen i Shoei Kisen w sprawie zablokowania Kanału Sueskiego
A.P. Moller-Maersk poinformował, że złożył do Duńskiego Sądu Najwyższego ds. Morskich i Handlowych w Kopenhadze pozew przeciwko przewoźnikowi Evergreen oraz Shoei Kisen – właścicielowi statku Ever Given, który w marcu 2021 zablokował Kanał Sueski. Duński armator che rekompensaty strat jakie poniósł w wyniku tego wypadku.
23 marca 2021 kontenerowiec Ever Given wpłynął na mieliznę i zablokował na 6 dni Kanał Sueski. W wyniku tego wypadku na jednej z najważniejszych przepraw w transporcie morskim na świecie opóźnionych zostało wiele statków, w tym 50 kontenerowców Maerska. Blokada Kanału Sueskiego spowodowała poważne zakłócenia w globalnych łańcuchach dostaw oraz straty finansowe przewoźników. Po uwolnieniu z mielizny Ever Given był przez 3 miesiące przetrzymywany w Egipcie w związku z sporem między Evergreen a Zarządem Kanału Sueskiego dot. pokrycia kosztów operacji odblokowania przeprawy i strat jakie ponieśli Egipcjanie z powodu kilkudniowej blokady kanału.
Czytaj też: Spór o blokadę Kanału Sueskiego. Kontenerowiec Ever Given „skonfiskowany”
Maersk potwierdził w wiadomości wysłanej agencji Associated Press, że złożył pozew przeciwko właścicielowi pechowego kontenerowca oraz spółce Bernhard Schulte Management, która jest technicznym operatorem tego statku. Nie ujawniono szczegółów pozwu, choć duńskie media spekulują, że Maersk może domagać się nawet 40 mln dol. odszkodowania za straty jakie poniósł w wyniku zablokowania kanału i spowodowanych przez nie opóźnień statków. Przedstawiciel Maerska jednak nie potwierdził tych doniesień w rozmowie z portalem Container News. Duński przewoźnik nie jest jedyną firmą, której działalność została zakłócona przez wypadek statku Ever Given w Egipcie. Nie można zatem wykluczyć, że kolejni operatorzy pójdą śladem Maerska.
Evergreen i Shoei Kisen jeszcze nie skomentowały tej informacji.