Partnerzy portalu

Turcja – transport po trzęsieniu ziemi

Informacje napływające z Turcji i Syrii wstrząsnęły całym światem. Negatywne skutki przerażającej katastrofy odcisną również piętno na transporcie i logistyce w regionie.

Turcja - transport po trzęsieniu ziemi

W poniedziałek, 7 lutego 2023 roku w środkowo-południowej Turcji oraz północnej Syrii doszło do dwóch trzęsień ziemi o magnitudzie – 7,8 i 7,5. Trzęsienia były na tyle potężne, że zgodnie z ostatnimi danymi życie straciło ok 16 tysięcy osób, a rannych zostało ponad 60 tys.

Tak duże trzęsienie ziemi przyniosło ogromne zniszczenie szeroko rozumianej infrastruktury. Zniszczenia są na tyle duże, że tureckie Ministerstwo Transportu i Infrastruktury poinformowało o zamknięciu szlaków kolejowych na ważnych odcinkach Malatya – Bahçe oraz Gaziantep – Bahçe. Są to bardzo ważne odcinki linii kolejowych prowadzących przez Korytarz Transkaspijski Nowego Jedwabnego Szlaku do portu w Mersin oraz do portu İskenderun Harbor. Pozostając przy tym drugim, sytuacji wcale nie poprawia fakt, że na skutek trzęsienia ziemi w porcie wybuchł poważny pożar.

Odcinek z miejscowości Malatya jest nierozłącznym elementem w realizacji przewozów kolejowych ze wschodnich granic Turcji do portów, a tym samym i Nowego Jedwabnego Szlaku (NJS). Warto tutaj zaznaczyć, że przebieg NJS przez terytorium Turcji zyskał na znaczeniu wraz z rozpoczęciem wojny na Ukrainie, z uwagi na dążenie spedytorów do ograniczenia przewozów realizowanych przez terytorium Rosji i Białorusi, co jest podyktowane m.in. trudnością w ubezpieczeniu ładunku, w momencie transportu przez państwo niestabilne prowadzące regularną wojnę. 

W tym momencie ciężko wymagać od tureckiego resortu ds. infrastruktury szczegółów co do stanu infrastruktury i szacunkowych nakładów potrzebnych do jej naprawy, kiedy w tym czasie służby są skupione na ratowaniu ludzkiego życia. Z danych przekazywanych przez Ministerstwo Transportu i Infrastruktury wynika, że na tę chwilę skupiono się przede wszystkim na udrożnieniu dróg, tak aby umożliwić sprawniejsze prowadzenie działań pomocy dla poszkodowanych osób.

Wszystko wskazuje na to, że wszelki transport drogowy i kolejowy z i do tureckich portów na Morzu Śródziemnym będzie utrudniony bądź wręcz niemożliwy do realizacji przez najbliższe nawet i tygodnie.

Wydaje się jednak niezagrożony transport prowadzący przez Korytarz Transkaspijski za pośrednictwem szlaku Baku – Tbilisi – Kars, którędy prowadzona jest wymiana handlowa między Turcją a Chinami. Pociągi na tureckim odcinku przejeżdżają przez Erzincan, Kayseri oraz Ankarę – czyli miejscowości w środkowym i północnym regionie kraju, pomijając przy tym obszar dotknięty trzęsieniem ziemi. Pociągi bez przeszkód będą mogły dalej kontynuować podróż w stronę Bułgarii.

Podsumowując, zgodnie ze wstępnymi informacjami, Turcja powinna bez komplikacji utrzymywać ruch pociągów eksportowych z Izmitu po NJS do Chin. Z problemem powinni się liczyć spedytorzy oczekujący na ładunek przewożony transportem kombinowanym, który w eksport miałby ruszyć z tureckich portów. Powinniśmy też spodziewać się powstania kongestii w portach Morza Śródziemnego związanego z przekierowaniem statków z portu İskenderun. Maersk już zapowiedział, że przekieruje swoje kontenerowce do portu Mersin i Port Said w Egipcie.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close