Partnerzy portalu

Sięganie po alternatywne do Chin źródła produkcji hamuje zła infrastruktura

Media donoszą co i rusz, że Chiny tracą swoje miejsce jako centrum światowych łańcuchów dostaw. Podawane są przykłady przyjmowania przez korporacje zachodnie strategii nearshoring i friendshoring. Ale ich realizacja napotyka m.in. na problemy w niedorozwoju infrastruktury logistycznej w krajach, alternatywnych źródłach zaopatrzenia. Mało kto zatem ocenia, że w tym roku poprawi się istotnie funkcjonowanie łańcuchów dostaw. Przeciwnie, wobec nowych zjawisk gospodarczych i geopolitycznych, oceny są raczej pesymistyczne. 

Port Mundra, fot Felix Dance Wikimedia Commons

„Ogólna perspektywa na rok 2023 pozostaje ponura. Europa mocno odczuwa rekordowo wysoką w historii inflację, Chiny zmagają się z wirusem, a Stany Zjednoczone nadal są świadkami wyzwań związanych z transportem w głębi lądu i niepokojów pracowniczych. Większość z tych wyzwań pozostanie w 2023 roku” – powiedział Christian Roeloffs, współzałożyciel i dyrektor generalny Container xChange, internetowej platformy logistyki kontenerowej. 

Są zarazem pierwsze podsumowania i oceny, z których wynikają wskazania nowych trendów. Gros ankietowanych firm w Stanach Zjednoczonych (70 proc.) w badaniu Container xCchange ocenia, że blokady w Chinach były największym globalnym wydarzeniem wpływającym na ich działalność w 2022 roku. Zarazem 60 proc. uważa, że dalsze blokady covidowe w Chinach w tym roku wpłyną na ich wyniki finansowe i produkcyjne. Dlatego sięgają one po strategie friendshoringu i nearshoringu. W tym drugim przypadku za atrakcyjną alternatywę dla Chin 67 proc. ankietowanych uważa Indie i Wietnam.

Własne badania i analizy A.P. Moller – Maersk wskazują, że w niektórych branżach przemysłu europejskiego całkiem widoczne są zmiany źródeł zaopatrzenia. – W branżach mody, odzieży i stylu życia obserwujemy tendencję do zbliżania produkcji odzieży i tekstyliów, ponieważ towary te są niezwykle wrażliwe na czas. Widzieliśmy więcej źródeł dostaw z miejsc takich jak Maroko, Turcja i Egipt – stwierdziła Aruna Hussain, dyrektor zarządzający na region Europa i Morze Śródziemne w Sealand (grupa Maersk). – W wysokiej klasy produkcji motoryzacyjnej, a także ogólnie w produkcji wysokiej klasy, obserwujemy znaczny wzrost zaopatrzenia z Niemiec, gdzie istnieje duży stopień automatyzacji i nowsze technologie produkcyjne.

Według niej, ogólna tendencja w poszukiwaniu źródeł zaopatrzenia „zmierza w kierunku elastycznych modeli produkcyjnych”.  W modelach reshoringu firmy starają się w miarę możliwości przenosić krytyczne komponenty, które są absolutnie niezbędne do produkcji, aby zapewnić ich dostępność, a następnie zabezpieczyć ryzyko dla pozostałych. 

Alternatywa – Azja Południowo-Wschodnia

Ale problemy z relokacją zleceń w bliższych źródłach są różnej natury. Po wybuchu wojny w Ukrainie doszedł np. problem wysokich cen energii. W Europie trudno też szukać miejsc, które by podjęły produkcji z dużym poziomem emisji gazów cieplarnianych. Indie, Wietnam, Tajlandia i Bangladesz konkurują o to, by pozycjonować się jako alternatywa dla Chin, szczególnie dla firm amerykańskich, ocenia agencja Bloomberg. Z umiarkowanym skutkiem.

Np. główni partnerzy Apple Inc., producenci elektroniki kontraktowej – Foxconn Technology Group i Pegatron Corp silnie odczuli skutki blokad pandemicznych w Chinach. Dlatego już od wielu miesięcy rozszerzają źródła zaopatrzenia poza Chinami, by zmniejszyć ryzyko geopolityczne i ekonomiczne. Foxconn i Pegatron już wytwarzają niektóre elementy telefonów Apple w Indiach, przy czym Pegatron prawdopodobnie uruchomi produkcję również w Wietnamie i Indonezji. Zarząd ogłosił, że w tym roku planuje zainwestować od 300 do 350 mln dol. w zwiększenie mocy produkcyjnych w Azji Południowo-Wschodniej.

Jednak w ocenie analityków, przeniesienie mocy produkcyjnych z Chin zajmie kilka lat, podkreśla Bloomberg. Same Stany Zjednoczone nadal są zależne od Chin w pod względem dostaw „setek krytycznych towarów”, nie tylko wyrobów elektronicznych, ale także tekstyliów i chemikaliów. Okazuje się, że jednym z problemów zmiany lokowania zleceń są bariery logistyczne. 

Ambicje Indii rozbijają się w portach

Indie były szczególnie ekspansywne, aby zaprezentować się jako biznesowa alternatywa dla Chin. Znajduje to m.in. odzwierciedlenie w rządowej promocji tego kraju. Jako kubeł zimnej wody odebrano zatem w Indiach informację, że największe kontenerowce świata spółki Evergreen Line (zabierające do 24 tys. TEU) omijają ich porty. Szczególnie, że zawijają do sąsiednich portów w Sri Lance i Malezji. Stan portów Indii jest uważany za główną przeszkodę w realizacji ambicji tego kraju stania się nową lokalizacją fabryki na świecie, podkreśla Bloomberg. 

Spośród 14 głównych tamtejszych portów większość z nich nie ma wystarczająco głębokich basenów, aby obsługiwać kontenerowce klasy ULCV. Do tych parametrów jedynie „zbliża się” port Mundra, brama w głąb północnych Indii. Ma jeden terminal kontenerowy, zdolny do obsługi statków o pojemności ok. 17 tys. TEU. Niemniej jednak UNCTAD w swoim przeglądzie transportu morskiego z 2022 r. zauważył, że Indie rozwinęły w ciągu dwu lat wewnątrz regionalne połączenia morskie, służące wymianie towarowej z: Pakistanem, Sri Lanką, Chinami, Republiką Korei, Malezją, Arabią Saudyjską i Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi. 

W ub.r porty Jawaharlal Nehru i Mundra zapewniły również kilka dodatkowych połączeń, ułatwione przez trwającą rozbudowę i modernizację portów, w tym uruchomienie usług pociągów kontenerowych. Ponadto wraz z rozwojem dalekomorskiego portu Vizhinjam w południowych Indiach, połączenia liniowe mają wzrosnąć. Port ten ma naturalne warunki do przyjmowania największych statków, o dużym zanurzeniu. Ale wcześniej trzeba tam zmodernizować lub zbudować od nowa krytyczną infrastrukturę.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close