W Parlamencie Europejskim debatowano o uznaniu Bydgoszczy za węzeł sieci bazowej TEN-T
W Komisji Petycji Parlamentu Europejskiego odbyła się debata nad wnioskiem o uznanie Bydgoszczy za węzeł sieci bazowej TEN-T. Wnioskodawcy uważają, że miasto to spełnia kryteria wskazane przez Komisję Europejską na podstawie, których przygotowano listę węzłów bazowych TEN-T. Europosłowie zaapelowali o przyjrzenie się dokładnie jak rozwija się branża TSL w polskim mieście, by ocenić znaczenie tego węzła logistycznego dla europejskiej i polskiej logistyki.
Petycja do Parlamentu Europejskiego została skierowana w marcu 2022 roku, w odpowiedzi na propozycję Komisji Europejskiej z grudnia 2021 roku, która nie uwzględniła Bydgoszczy w sieci bazowej. Petycję zainicjowaną przez Stowarzyszenie Nowy Bursztynowy Szlak poparły m.in.: Sejmik Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Rada Miasta Bydgoszczy, Rada Miejska w Solcu Kujawskim, Rada Gminy Nowa Wieś Wielka, a także Stowarzyszenie Polskich Regionów Korytarza Bałtyk-Adriatyk oraz Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna.
Czytaj też: Do PE wpłynęła petycja ws. uznanie Bydgoszczy za węzeł sieci bazowej TEN-T
W grudniu 2022 roku Komisja Europejska odnosząc się do petycji wskazała, że aby mówić o sieci bazowej trzeba spełniać wytyczne, których w ocenie KE Bydgoszcz nie spełnia tj. położenie na rozgałęzieniu lub skrzyżowaniu linii kolejowych sieci bazowej, położenie w pobliżu dużego portu morskiego lub śródlądowego. – Cała sieć opiera się na metodologii zgodnie z którą decyduje się które części tworzą siec bazową, a które całościową (kompleksową). Dla nas istotne jest, aby te kryteria obowiązywały w całej Europie, bo to jest kwestia bycia obiektywnym i aby sieć była spójna. – stwierdził podczas debaty w PE przedstawiciel Komisji Europejskiej.
Ocena kryteriów
Autorzy petycji wskazują, że Bydgoszcz spełnia kryteria na podstawie których może zostać uznana za węzeł sieci bazowej: znajduje się na rozgałęzieniu linii kolejowych 201 i 131, które są częścią magistrali Bałtyk — Adriatyk, a ponadto miasto to znajduje się w pobliżu portów Gdańsk i Bydgoszcz, a planowany terminal w Emilianowie będzie zapleczem dla tych portów.
Petycję poparli niektórzy posłowie do PE. – My uważamy, że ta petycja powinna zostać otwarta i będziemy uważnie śledzić niezbędne oceny tego węzła logistycznego w Bydgoszczy i chcemy także, aby przeprowadzić analizę rynku w Polsce, pod kątem przyłączenia do sieci TEN-T – wyraziła poparcie europosłanka Christina Maestre z Hiszpanii w imieniu Postępowego Sojuszu Socjalistów i Demokratów (S&D).
– Te wszystkie kryteria muszą być przestrzegane, problem jest w tym, że mamy różnice w perspektywie. Z perspektywy Komisji Europejskiej nie wszystkie kryteria są spełnione, ale z naszej perspektywy są spełnione. To jest dyskusja na temat faktów – a o faktach nie powinniśmy dyskutować i powinniśmy się przyjrzeć. Wzywam Komisję Europejską, aby przyjrzała się tej petycji bardziej uważnie – postulował europoseł Kosma Złotowski w imieniu Europejskich Konserwatystów i Reformatorów.
Opr. ŁK