Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

W Parlamencie Europejskim debatowano o uznaniu Bydgoszczy za węzeł sieci bazowej TEN-T

W Komisji Petycji Parlamentu Europejskiego odbyła się debata nad wnioskiem o uznanie Bydgoszczy za węzeł sieci bazowej TEN-T. Wnioskodawcy uważają, że miasto to spełnia kryteria wskazane przez Komisję Europejską na podstawie, których przygotowano listę węzłów bazowych TEN-T. Europosłowie zaapelowali o przyjrzenie się dokładnie jak rozwija się branża TSL w polskim mieście, by ocenić znaczenie tego węzła logistycznego dla europejskiej i polskiej logistyki. 

fot. PKP Cargo

Petycja do Parlamentu Europejskiego została skierowana w marcu 2022 roku, w odpowiedzi na propozycję Komisji Europejskiej z grudnia 2021 roku, która nie uwzględniła Bydgoszczy w sieci bazowej. Petycję zainicjowaną przez Stowarzyszenie Nowy Bursztynowy Szlak poparły m.in.: Sejmik Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Rada Miasta Bydgoszczy, Rada Miejska w Solcu Kujawskim, Rada Gminy Nowa Wieś Wielka, a także Stowarzyszenie Polskich Regionów Korytarza Bałtyk-Adriatyk oraz Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna.

Czytaj też: Do PE wpłynęła petycja ws. uznanie Bydgoszczy za węzeł sieci bazowej TEN-T

W grudniu 2022 roku Komisja Europejska odnosząc się do petycji wskazała, że aby mówić o sieci bazowej trzeba spełniać wytyczne, których w ocenie KE Bydgoszcz nie spełnia tj. położenie na rozgałęzieniu lub skrzyżowaniu linii kolejowych sieci bazowej, położenie w pobliżu dużego portu morskiego lub śródlądowego. – Cała sieć opiera się na metodologii zgodnie z którą decyduje się które części tworzą siec bazową, a które całościową (kompleksową). Dla nas istotne jest, aby te kryteria obowiązywały w całej Europie, bo to jest kwestia bycia obiektywnym i aby sieć była spójna. – stwierdził podczas debaty w PE przedstawiciel Komisji Europejskiej.

Ocena kryteriów

Autorzy petycji wskazują, że Bydgoszcz spełnia kryteria na podstawie których może zostać uznana za węzeł sieci bazowej: znajduje się na rozgałęzieniu linii kolejowych 201 i 131, które są częścią magistrali Bałtyk — Adriatyk, a ponadto miasto to znajduje się w pobliżu portów Gdańsk i Bydgoszcz, a planowany terminal w Emilianowie będzie zapleczem dla tych portów. 

Petycję poparli niektórzy posłowie do PE. – My uważamy, że ta petycja powinna zostać otwarta i będziemy uważnie śledzić niezbędne oceny tego węzła logistycznego w Bydgoszczy i chcemy także, aby przeprowadzić analizę rynku w Polsce, pod kątem przyłączenia do sieci TEN-T – wyraziła poparcie europosłanka Christina Maestre z Hiszpanii w imieniu Postępowego Sojuszu Socjalistów i Demokratów (S&D).

– Te wszystkie kryteria muszą być przestrzegane, problem jest w tym, że mamy różnice w perspektywie. Z perspektywy Komisji Europejskiej nie wszystkie kryteria są spełnione, ale z naszej perspektywy są spełnione. To jest dyskusja na temat faktów – a o faktach nie powinniśmy dyskutować i powinniśmy się przyjrzeć. Wzywam Komisję Europejską, aby przyjrzała się tej petycji bardziej uważnie – postulował europoseł Kosma Złotowski w imieniu Europejskich Konserwatystów i Reformatorów.

Opr. ŁK

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close